מאמר המרגלים | קיצורי מאמרי רב"ש | כתבי רב"ש | הרב ברוך שלום אשלג | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ברוך שלום אשלג / כתבי רב"ש / קיצורי מאמרי רב"ש / מאמר המרגלים

מאמר המרגלים

תשמ"ה - מאמר כ"ח,

1984/85 - מאמר 28

כניסת האדם לעבודת ה' שמקבל על עצמו עול מלכות שמים, ועי"ז זוכה לקבלת התורה, נעשה ונשמע. כל אחד שרוצה לזכות לתורה צריך לעבור "נעשה" ואח"כ זוכה ל"נשמע".

"נעשה" מתחלק לב': א. נגלה - מקיים במעשה תו"מ הכול עם כוונה, שעושה הכל לש"ש לקיים מצות ה', ובתמורה יקבל שכר בעולם הזה ובעולם הבא. ובזה נקרא "צדיק". ב. נסתר - העבודה צריכה להיות למעלה מהדעת. לכן בדעת אין בקורת שהולך בעמ"נ להשפיע, שעובד ללא שכר, כי השכר נסתר ממנו.

מי שעובד בעמ"נ להשפיע נ"ר לה', לא יכול לראות אם ה' נהנה מעבודתו, אלא צריך להאמין בזה. נמצא, שגם השכר נקרא "עמ"נ להשפיע", למעלה מהדעת. אבל שרוצה ללכת בהשפעה, באות לו טענות ללכת בדרך השכל.

אדם כלול מ-70 אומות, מידות דס"א, לשלוט ב-70 תאוות. ומישראל שתאוותו להידבק בה'.

אדם לא יכול להילחם עם עצמו, ללכת נגד דעותיו, אלא בכוח זר. אבל יש לו כוח להילחם עם דעתו של השני. אם 70 אומות נמצאים באדם, איו לו כוח להילחם. לכן צריך לקבוע שהוא שייך לעם ישראל, כאילו שני גופים בו לוחמים זה עם זה, ואז יכול להילחם עם 70 האומות. הבסיס של ע' אומות הרצון לקבל, הוא "ישראל", להתבטל לה' בלי תמורה.

אם חבל לו על העבודה, משום שה' לא יכול לעזור – אז אין מקום התפילה. ואז צריך ללכת באמונה למעלה מהדעת.

לכן ישראל בהכנה לקבלת התורה אמרו: "נעשה" ואח"כ "נשמע". "עשיה" - בלי שכל, נגד השכל. משום שה' רצה, שיבקשו עזרה ממנו. והעזרה שנותן - אור התורה. כי אם היה יכול ללכת בלי עזרת ה', לא היה צריך לאור התורה, אלא "בראתי יצר הרע, בראתי תורה תבלין". לכן כדי שיהיה לנו צורך לאור תורה, ניתנה העבודה בהסתר על הכוונה, שהאדם יהא נצרך לשכל פנימי. והשכל החיצון לא יתן עזרה לעבודה, אלא מפריע לעבודה דעמ"נ להשפיע.

השכל החיצון הוא נגד העבודה לש"ש, שנקראת "בתוך הדעת" של השכל החיצוני, שעושה חשבונות, שלא כדאי לעבוד בעמ"נ להשפיע. ואם האדם מתגבר, לא בורח, מתפלל שה' יעזור לו ללכת למעלה מהדעת, שלא יהיה בשליטת הרצון לקבל, אז כשה' עוזר לו, הוא מקבל שכל פנימי, "דעת פנימית", שהגוף מסכים לעבוד בעמ"נ להשפיע נ"ר לה', גם ביצר הרע.

נמצא, בתוך הדעת, שהשכל אומר שכדאי לעבוד, מסוגל לתת כוח עבודה. לכן שיש שכל חיצוני, הדעת מחייבת, שזה בכוונה בעמ"נ לקבל, "בתוך הדעת". ושזוכה לשכל הפנימי, לדעת פנימית, אז השכל מחייב אותו, שכדאי לעבוד בעמ"נ להשפיע נ"ר לה'.

חזרה לראש הדף
Site location tree