ואתחנן אל ה'
תשמ"ה - מאמר ל"ד,
1984/85 - מאמר 34
באלו שעוסקים בתו"מ, הגם שבמעשים אין הבדל ביניהם, אבל בכוונה יש הבדל עצום בין:
סוג א', הרוצים לקבל תמורה עבור היגיעה. כי יש כלל בהטבע, שאי אפשר לעבוד בלי תמורה. אם כן, המחייב לקיים תו"מ היא היראה, שאולי לא יקבל מילוי, מה שמרגיש שחסר לו, ויש לו רצון גדול למילוי, ועושה הכל להשיגו. לכן היראה היא הסיבה המחייבת אותם לעסוק בתו"מ, כי לא מקיים מצות ה' אלא מתועלת עצמו. שה' ישלם להם. שה' חייב לו.
סוג ב', רוצה לעבוד ה' בעמ"נ להשפיע נ"ר בלי תמורה. אלא שנברא ברצון לקבל לעצמו, ואז איך לעבוד בלי תמורה? יש שעובד עמ"נ לקבל אח"כ תמורה, ויש שעובד שהעבודה בעצמה תמורה, שה' נתן לו לעבוד.
אם משמש לחשוב שהעבודה בעצמה היא השכר, ולא מצפה לשום שכר נוסף. בלי הפסקה, כל החיים. וזה נטבע בהטבע.
אבל בשביל מה עשה הבורא טבע, שהתחתון, אם הוא יודע את חשיבותו של העליון, רוצה לשמש אותו בלי שום תמורה? - היות שברא בכדי להטיב, ברא רצון בנבראים לקבל הנאה, נברא שיכול לקבל הנאה, כי אין מילוי בלי חסרון.
אבל יצא, שאין כאן דביקות, מחמת שינוי הצורה - לכן נעשה תיקון הצמצום, שלא לקבל, רק מטעם שרוצה לעשות נחת לה', ולכן מקבל ממנו, אחרת הוא מוותר על ההנאה.
אבל, אם נולד ברצון לקבל וזה טבעו, מאין יקבל רצון להשפיע, שהוא נגד טבעו? - לכן ברא טבע שני, שקטן מתבטל לגדול, ויש לו הנאה בלשמש להגדול. אז, ברצון להשפיע להגדול, חושב, מה לתת לה'? - כל מה שיכול לתת לה', שחסר לה', שהוא יקבל מה' תענוג, מזה יש לה' הנאה, כי מטרת הבריאה היא להטיב לנבראיו.
נמצא, כדי שיהיה לאדם רצון להשפיע, חסרה רק גדלות ה'. כי אם משיג גדלות ה', רוצה להשפיע מהטבע הזה, שהתחתון הקטן מתבטל לגדול, העליון.
לכן הרוחניות בשיפלות, שכינתא בעפרא, שחשיבותה בעפר, לכן בכל מצוה צריכים לכוון להקים אותה מעפר.
סוג אנשים שדורשים מה' לגלות כבודו, לא דורשים מה' שום תמורה, רוצים רק לשמש אותו ולעשות לו נ"ר. אין הם חושבים שיש בידי ה' משהו, לקבל, שהם דורשים ומחכים. כי לעשות בע"מ להשפיע יכולים רק בכוח שמרגישים חשיבות ורוממות ה'. - וה' משלם להם כפי דרישתם.
ואיך יכול להיות הבדל כל כך גדול בין ב' דעות? - מצד ה' מטרת הבריאה היא להטיב לנבראיו, אלא הנבראים עושים שתי בחינות:
- שלא יכולים להבין גדלות ה', אין להם דרך להתחיל בעבודה אלא בעל מנת לקבל פרס, "לעולם יעסוק בתורה ומצות אעפ"י שלא לשמה". ומרגישים, שנותנים לה'.