בענין נר חנוכה
תשמ"ו - מאמר ט',
1985/86 - מאמר 9
נר ביתו ונר חנוכה, אם הוא עני ואין לו שמן לשני נרות, נר ביתו עדיף, לשלום ביתו, שבני ביתו מצטערים לישב בחושך. אבל נר חנוכה אינו לשלום ביתו, כי אסור להשתמש לאורו. איך שלום בית שהוא ענין גשמי, מבטל מצוה? מהו הקשר בין נר שבת לשלום בית? מהו שבת, שלום בית, חנוכה?
שבת - מעין עולם הבא, תכלית, המטרה, שבשבילה נבראו השמים והארץ.
מטרת הבריאה היא להטיב לנבראיו, שהנבראים יקבלו טוב ועונג. לפני התכלית זמן העבודה. אבל אם המטרה להטיב, למה העבודה? שלא תהיה בושה, ניתנה העבודה, תיקון הבריאה, שע"י התיקון נוכל לקבל טוב ועונג, בהשתוות הצורה להבורא, בעמ"נ להשפיע לה'. לכן העבודה היא בתיקון הבריאה ולא על המטרה, שנקבל בשלימות. להחליף את הכלים שלנו, שקבלנו מצד הטבע, ולהשיג כלים דהשפעה. וכשמקבלים טוב ועונג בכלים דהשפעה, אין בושה.
לכן יש מעשים וכוונה. מעשים דלהשפיע הם תו"מ, להשפיע להבורא כדוגמת שהבורא משפיע לנבראים. שה' ישלם לו שכר, שהכוונה תהיה דומה להמעשה. בעמ"נ לקבל תמורה - "שלא לשמה".
רק למי שאוהבים, מתעורר בלבו רצון לתת לאוהב, כי בזה מתבטאת האהבה שלו אליו. או שלאדם חשוב מתעוררת האהבה ונותן מתנה. וזה נקרא "פיו ולבו שוים" - מעשה וכוונה שווים, וזה נקרא "לשמה". מטרת הבריאה - יכולת להשתמש בכלי הקבלה, לקבלת תענוגים, אבל מסיבה אחרת, ההיפך מהמעשה, כדי להשפיע להבורא, ולא לעצמו.
מהי חנוכה? - עבודה של תיקון הבריאה, להשיג כלים דהשפעה, כדי להגיע אח"כ למטרת הבריאה. זה רוחניות, כי לא רוצה לעשות שום מעשה עבור עצמו, הכל לשם ה'. שליטת היוונים בחיצוניות - לא נתנו לעבוד בכלים דהשפעה, היו שולטים על המחשבה, שאין יכולת לכוון לה', רצו שישראל יהיו משוקעים באהבה עצמית, שע"י זה הם נפרדים מה'.
חנוכה, חנו-כה, ב-כ"ה בכסלו לא גמר המלחמה, אלא חניה, תיקון הבריאה, הכלים דהשפעה, לכן אסור להשתמש באור חנוכה, לשמה. נס, שיצאו משליטת היוונים, לאמונה למעלה מהדעת.
נר חנוכה מרמז על נס רוחני, שעם ישראל יצאו לחירות משליטת היוונים. אבל זה רק חצי, כלים דהשפעה. תיקון הבריאה. ויש עוד מטרת הבריאה. וזה שבת, מעין עולם הבא, קבלת התענוג בכלים דקבלה לכוון בעמ"נ להשפיע.
עוברי דרכים – שעוד לא בשלימות, אלא בדרך ה' להמטרה.
והגם שהוא צדיק, מ"מ עדיין בחסרון, שתיקן רק כלים דהשפעה, כלים רוחניים, תיקון הבריאה, להשפיע בעמ"נ להשפיע, לשמה. חנו-כה, חניה לבד, אסור להשתמש לאורה, כלים רוחניים, "לראותם בלבד".
נר שבת, תכלית שמים וארץ, מעין עולם הבא, מטרת הבריאה להטיב לנבראיו, קבלת טוב ועונג בכלים דקבלה, מקבל בעמ"נ להשפיע. זה נקרא בית, "בחכמה יבנה בית". שכנסת ישראל המקבלת בשביל הנשמות מוחין דשבת, מוחין דחכמה.
יסוד נקרא שלום בית, כי משפיע למלכות, השורש של הנשמות. כשמלכות היא נקודה, אין לנשמות שפע, שכינתא בגלותא. אז הקליפות רוצות לשלוט על הקדושה, ויש מחלוקת בין קדושה לטומאה.
כשבא יסוד דגדלות, המשפיע למלכות אור חכמה, נעשה שלום בית. כמ"ש, ברצות ה' דרכי איש, גם אויביו ישלים עמו. ולכן יסוד נקרא שלום, משום שעושה שלום בית, שאז נתבטלו הכוחות דקליפה.
בית, מלכות, כשמקבלת השפע דשבת, נעשה שלום, שאז כל הדינים מתעברים ממנה. לכן נר שבת מרמז על השפע של גמר התיקון. מה שאין כן נר חנוכה מראה על האור שמשיגים באמצע העבודה.