והיה כי יחטא ואשם | קיצורי מאמרי רב"ש | כתבי רב"ש | הרב ברוך שלום אשלג | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ברוך שלום אשלג / כתבי רב"ש / קיצורי מאמרי רב"ש / והיה כי יחטא ואשם

והיה כי יחטא ואשם

תשמ"ו - מאמר כ',

1985/86 - מאמר 20

כל החטאים באים מהרצון לקבל, שנטבע בהנבראים מכוח מחשבת הבריאה להטיב לנבראיו, ולאחר האיסור לקבל בע"מ לקבל, תיקון הצמצום, שלא תהיה בושה. מהתיקון הזה, לאחר השתלשלות העולמות, יצאו הקליפות. וע"י חטא אדה"ר יצאו ב' המערכות זה לעומת זה, אבי"ע דקדושה ואבי"ע דטומאה. ומכאן נמשכים כל החטאים, שרוצים לקבל ע"מ לקבל, שנברא באהבה עצמית, שדואג רק לתועלת עצמו, שרוצה להוציא הכל מרשות ה' לרשותו עצמו. ורק בסגולת תו"מ אפשר לתקנו בעמ"נ להשפיע. ומזה יש בעולם הזה: דברים אסורים ומותרים, שבדברים המותרים מבחינים דברי מצוה ודברי רשות. וכוונה, לכוון בדברים האסורים, שלא לעשותם מטעם להשפיע. ובדברים המותרים, גם מצוה וגם רשות, שהכוונה תהיה בעמ"נ להשפיע מטעם מצות ה', שמאמין, שיש לה' הנאה מזה. שהכוונה במה שעושה, אם במצוות עשה, או לא תעשה, רשות, היא לש"ש.

אם מקבל הנאה לעצמו, החטא בזה, שמוציא מרשות ה' לרשות עצמו, היות שהכל צריך להכנס לרשות ה', ואדם רק עבד ה' ללא רשות עצמו, אלא הכל ברשות רבו. אחרת מוציא מרשות לרשות, שיש בזה שני אופנים:

א. גנב – המוציא מרשות לרשות שחבירו לא רואה, ואם רואה, לא יכול.

ב. גזלן - אפילו שחבירו רואה, אינו מתפעל שלא מרשה לקחת, כי אין לו כוח להתגבר על התשוקה, ומוכרח לגזול, משום שהרצון לקבל מפותח אצלו בשיעור הגדול ביותר. כי ההבדל בין גנב לגזלן הוא בזה, שלגזלן רצון לקבל גדול יותר מזה של גנב.

שורש החטאים הוא הרצון לקבל. אבל ניתן לנו לתקנו, שיהיה בעל מנת להשפיע עד גמר תיקון, ואז נזכה לדביקות ולהשיג את מטרת הבריאה להטיב לנבראיו. שגם הזדונות צריכים להיכנס לקדושה, אחרת יחסר מהרצון לקבל המתוקן.

וכל הכלים שיצאו בבריאה, כולם צריכים להיכנס לקדושה, שעתיד מלאך המוות להיות מלאך קדוש.

גזילה - שמוציא מרשות ה', אעפ"י שאסור לו לקבל לרשות עצמו, שיהיו שתי רשויות, אעפ"י שה' רואה מה שהוא לוקח, אבל הרצון לקבל שלו כל כך חזק, שאין בידו כוח להתגבר עליו. התיקון - שמשיב את הגזילה, שעושה תשובה, שמתקן מעשיו שיהיו בעמ"נ להשפיע.

השיב – זה תשובה מיראה, שזדונות נעשו לו כשגגות. משיב גזילה, אבל לא ברצון, אלא מיראה, לא מעצמו, מרצונו הטוב, שלא שבע רצון שמחזיר הגזילה, אלא שאין לו ברירה. לכן הכלים שלו עוד מחוץ לקדושה, שהאור לא יכול להתלבש בהם.

לכן יש תיקון תשובה מאהבה, שזדונות נעשו לו כזכיות, שאז הכלים ראויים שהשפע העליון יתלבש בהם, ותתקיים המטרה להטיב לנבראיו.

חזרה לראש הדף
Site location tree