הכנה לסליחות מהו
תשמ"ו - מאמר ל"ו,
1985/86 - מאמר 36
לכל דבר שרוצים, צריכים להכין את האמצעים, להשיג את הדבר. מה להכין, בכדי לקבל סליחה. שיסלח לו על החטא שעשה לו. לכן יש ב' דברים: א. אם לא עשה שום דבר ומבקש סליחה, הוא משוגע, כי "סליחה" שייך לומר רק על איזו עבירה. ב. אם עשה הפסד ומבקש סליחה, מודד שיעור הפגיעה שעשה ועושה את האמצעים, שיסולח לו.
כך בין אדם למקום. סיבה שלא מרגיש חטא, כי "עבר עבירה ושנה, נעשה לו כהיתר". לרשעים נדמה חטאים כחוט השערה, ולצדיקים כהר גבוה. רק בשיעור שמרגיש גדלות הבורא, בשיעור אמונת ה', מרגיש שפגם בהמלך. הרגשה זו אין בידי האדם להרגיש. אלא כפי שיעור אמונתו בגדלות ה', ובשיעור זה הוא יכול לשער בעצמו גודל הפגם שעשה עם חטאיו. חטא, שלא משתדל לאמונה בקביעות, להרגשה בגדלות ה', אלא מסתפק באמונה חלקית.
מבקש סליחה מה', שיעזור לו, להתחזק באמונת ה'.
המקום לראות שיעורו באמונת ה' – החטאים מחוסר אמונה - אז ידע מה לבקש מה'.
מצות אמונה, להאמין בה'. ואח"כ יכולים לקיים מצוותיו. ובמצות האמונה באים כל ההפרעות, שרוצה לקבל על עצמו עול מלכות שמים. הגוף נעשה פיקח בשאלות "מי ומה", ומרוב קושיות לא נותן לקבל מצות האמונה. והאדם לא מסוגל לתרץ שאלותיו.
לא צריך לתת תשובות בתוך הדעת, כי מצות האמונה נבנית למעלה מהשכל. כל השאלות, לא באות שיתרץ אותם, אלא להיפך, שיהיה לו מקום להאמין בלמעלה מהדעת, מהשגה, ולא מתרוץ. לכן לא צריך להיות חכם, כי כל התשובות הן למעלה מהדעת, באמונה.
למעלה מהדעת - איך היה מקיים תו"מ בדעת שהיה רואה שכדאי, שהיה מרגיש טעם במצוות – כך צריך לעשות למעלה מהדעת, בלי שהדעת יחייבו.