הירידה אל מתחת לטבור | חלק ג' | עולמות עליונים | קבלה לעם | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / קבלה לעם / עולמות עליונים / חלק ג' / הירידה אל מתחת לטבור
קבלה לעם

הירידה אל מתחת לטבור

בכל אחד מחלקי הפרצוף – ראש, תוך וסוף – ובפרצוף כולו יש עשר ספירות. פרצוף גלגלתא, למשל, נתחלק לכתר-חוכמה-בינה (כח"ב) בראש; חסד-גבורה-תפארת (חג"ת) בתוך שלו; ונצח-הוד-יסוד-מלכות (נהי"מ) בסוף (ראו שרטוט מס' 1).

 

שרטוט מס' 1

לאחר התפשטות פרצוף גלגלתא ופרצוף ע"ב בעקבותיו, מתפשט פרצוף ס"ג. כל פרצוף תחתון מתפשט מהפה דעליון ועד לטבורו, והפה של הפרצוף התחתון עומד במקום החזה של הפרצוף העליון. פרצוף ס"ג היוצא על רשימות ג/ב הוא פרצוף בינה, יש בו רצון להשפיע. בדומה לבחינה ב' בד' בחינות דאור ישר התכונה של ס"ג היא תכונת ההשפעה. מכיוון שכך, נדחף ס"ג לפעולה כלפי חלק המלכות שמטבור עד סיום, אותו חלק שנותר ריק.

לאחר הזיווג דהכאה על רשימות ג' דהתלבשות וב' דעביות מתפשט בס"ג אור פנימי בתוך הפרצוף. הרשימו ג' דהתלבשות מורה, כי באור המתפשט בס"ג יש קצת אור חוכמה. לכן מתוקף צמצום א' האוסר כניסת אור חוכמה מטבור דגלגלתא ולמטה, אין ביכולתו של ס"ג למלא את חלק המלכות שמטבור ועד הסיום. בחלק זה של הפרצוף אין מסך לקבלת אור חוכמה בעל מנת להשפיע.

אולם כדרך כל הפרצופים, כתוצאה מ"ביטוש פנים ומקיף", פרצוף ס"ג מזדכך, ובהזדככותו הוא בא לבחינת ב' דהתלבשות ב' דעביות. הרשימות ב/ב הן בינה טהורה וכיוון שהפרצוף היוצא עליהן הוא כולו אור חסדים, יש באפשרותו להתפשט מעל לטבור דגלגלתא ומתחתיו.

הפרצוף שיוצא על רשימות ב/ב מתפשט אפוא מתחת לטבור דגלגלתא וממלא את הכלים של נה"י דגלגלתא באור החסדים שלו, בתענוג מהשפעה (ראו שרטוט מס' 2). הכלים של נה"י דגלגלתא הם רצון לקבל, והרשימות שנותרו בכלים הללו לאחר הזדככות הגלגלתא הן רשימות ד/ג.

 

שרטוט מס' 2

מילוי נה"י דגלגלתא באור החסדים גורם להתחברותם עם חלק הס"ג שירד מתחת לטבור. זאת משום שאור החסדים המגיע מבִּינָה ומתפשט בשני הפרצופים מקרב ומחבר אותם יחד. יש חוק ברוחניות: האור המתפשט בכלי מדכא את הכלי – כשהאור מתפשט, הנברא אינו מבחין בכלי אלא בפעולת האור שבו.

מילוי אור החסדים מקרב אפוא בין נה"י דגלגלתא לחלק הס"ג שירד מתחת לטבור. נה"י דגלגלתא עם הרשימות ד/ג משפיעים את עביותם, את רצונם, לבינה, לאותו חלק של ס"ג עם הרשימות ב/ב שירד מתחת לטבור.

מתחת לטבור דגלגלתא יש מסך בעביות ד'. בהזדככות פרצופי גלגלתא וע"ב נחלש המסך, ובחלק הס"ג שמתחת לטבור המסך הוא כבר בעביות ב'. בינה שירדה מתחת לטבור הכללי מרגישה את העביות הגדולה של גלגלתא, את העביות של בחינה ד', וכיוון שאין ביכולתה לספק את המסך והמילוי שבחינה ד' חפצה בהם, היא מצטמצמת.

חזרה לראש הדף
Site location tree