העולמות – הביטוי להנהגת הנשמות | חלק ד' | עולמות עליונים | קבלה לעם | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / קבלה לעם / עולמות עליונים / חלק ד' / העולמות – הביטוי להנהגת הנשמות
קבלה לעם

העולמות – הביטוי להנהגת הנשמות

עתה נבאר מהי התועלת בהתפשטות מערכת העולמות עד כה.

מלכות דא"ס, בחינה ד', קיבלה את האור בעולם אין סוף. לאחר מכן לא יכלה מלכות לסבול את הופכיותה מהבורא והצטמצמה בצמצום א'. לאחר סדרה של פעולות הגיעה מלכות למצב שבו יש לה ולבינה חיבור מסוים, ואז שברה את עצמה. כתוצאה מהשבירה נכנסו חלקי הבינה לתוך המלכות והתערבבו זה בזה, ומתוך השבירה נבנתה מערכת עולמות אבי"ע לטיפול בנברא העתידי.

נמצא, כי מלכות דא"ס נחלקת כלפי הנבראים לחמישה עולמות: אדם קדמון, אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. הבורא, המאיר באור אין סוף, חילק את עוצמת האור שבו, את השפעתו כלפי הנברא, לחמישה עולמות. הוא הבדיל את האור לבחינות נפרדות בהתאם לעביותו של הנברא, לפי המסך שלו, ביחס למגוון מצבי הנברא ובהתאם לשבירה ולתיקון של הנברא העתידי.

בשלב זה עדיין לא קיים נברא, אלא רק מערכת עולמות – מערכת של העלמות המסתירות את אור הבורא. מערכת העולמות פועלת כמעין מסננת. האור המגיע מהבורא עובר דרך עולמות אדם קדמון, אצילות, בריאה, יצירה ועשיה עד לנברא העתידי (ראו שרטוט מס' 18).

 

שרטוט מס' 18

למעשה לאורך כל תיאור ההשתלשלות עד כה טרם דיברנו על הנברא. עד עתה תיארנו רק את המערכת של הבורא – הפרצופים, העולמות, הרשימות וכיוצא בזה – מערכת המפחיתה את עוצמת האורות שיגיעו אל הנברא העתידי בהתאם לצרכיו.

בעולם א"ק המערכת עדיין גולמית, שכן עולם א"ק יצא כנגד ספירת הכתר. מה שאין כן מערכת עולמות אצילות, בריאה, יצירה ועשיה בנויה מהכלים השבורים, ועובדה זו מאפשרת לה להבין את הנברא בכל מצביו, יהיו אשר יהיו. כל מצבי הנברא, השבורים והמתוקנים, כבר כלולים בתוכה.

אם כן בנקודה זו בתהליך ההתפתחות הגענו למצב שבו המערכת המיועדת לטפל בנברא עומדת מוכנה לפעולתה. בשלב הבא נלמד על הנברא עצמו. נברר מהיכן הוא נולד וכיצד, מה שורשו, מה התהליך שהוא עובר ומהי תכליתו. נעמוד על טיבו של אותו "נברא" שאנו חלקים ממנו.

חזרה לראש הדף
Site location tree