שאלות ותשובות בנושא קבלה בעידן המדע | קבלה בעידן המדע | חוברות | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / חוברות / קבלה בעידן המדע / שאלות ותשובות בנושא קבלה בעידן המדע

שאלות ותשובות בנושא קבלה בעידן המדע

1. האם אכן כולנו אנוכיים?

לא רק מחוכמת הקבלה ידוע לנו שאנחנו אנוכיים מוחלטים ונשלטים על ידי עיקרון התועלת העצמית. עובדה זו ידועה גם בין אנשי מדע שונים – רופאים, ביולוגים ואפילו פילוסופים. זהו חוק התפתחותו ותפקודו של כל תא ושל כל גוף פיזיולוגי – אין כאן דבר חדש.

ואילו אותנו מעניין לברר את התופעה שבה העולם הרוחני, בשונה מזה הגשמי, לא רק קולט ובולע (כלומר, אנוכי ), אלא גם בנוי על פי עיקרון ההשפעה. אם האדם ישנה את רצונו הטבעי למלא את עצמו- לרצון להשפיע, הוא ירגיש את העולם העליון.

חוכמת הקבלה היא השיטה שבעזרתה מפתח האדם בתוכו את החוש השישי – החוש להרגשת העולם העליון. לאדם המתחיל להרגיש את העולם העליון נגלה תחום מחקר שלם. הוא מתחיל לחיות במרחב ובהיקף שבהם הוא רואה את כל המתרחש איתו לפני לידתו ולאחר מותו.

2. האם התענוג הרוחני דומה לתענוג המיני?

הייתי אומר שאת התענוג הרוחני אי אפשר להשוות לשום דבר! זהו תענוג המתבטא בהרגשה מתמדת של שלמות ונצח המתרחבת והולכת. אדם שמתחיל להרגיש כך, נכנס להרגשה של עולם עליון.

3. האם כדי להגיע אל עולם עליון צריך האדם לדכא בתוכו את הרצונות לעולם הזה?

האדם לא צריך לדכא דבר. חוכמת הקבלה אוסרת עליו לדכא את רצונותיו, וגם איננו מסוגלים לשנות את הרצונות שלנו בכוחות עצמנו. במידה שבה מתגלה לנו העולם הרוחני – כך הרצונות שלנו משתנים לטובים יותר, נעלים יותר ורוחניים יותר.

אם אנו רואים שהעולם הרוחני טוב יותר מהעולם הזה, אנו מתחילים להשתוקק אליו. רק ההשתוקקות לשפר את המצב לטוב יותר היא הדרך הנכונה להתפתחות האדם.

4. האם רק אנשים מיוחדים יכולים ללמוד את חוכמת הקבלה?

במשך מאות רבות של שנים אכן כך היה. בספר “הזוהר” כתוב שהחל משנת 1995 הופכת חוכמת הקבלה להיות נחוצה לכל האנושות כולה: אם בני האדם לא יתחילו לתקן את גורלם, הם ימצאו את עצמם מול בעיות גדולות וייסורים איומים.

בלי השגת העולם העליון, בלי שנשתתף בתיקון גורלנו, לא נוכל להתקיים בצורה תקינה. כבר היום האנושות במבוכה ומאבדת את הכיוון בכל המסגרות המגדירות את התנהגות הפרט והחברה.

אנחנו חיים בהיקף הסגור של העולם שלנו, ואם לא נכיר את העולם העליון, הוא לא ישפיע עלינו אנחנו לא נשפיע עליו, ונביא על עצמנו ייסורים, זעזועים ואסונות.

בספר “הזוהר” קיימת הוראה, שהחל משנת 1995 תהיה חוכמת הקבלה נגישה לכולם, היות שהעולם לא יוכל להתקיים בלי לדעת את חוקי ההשגחה, מכיוון שהטבע האנוכי של האדם יוביל אותו לסכנת השמדה.

לכן כה נחוצים לנו הידע הקבלי – ידיעת החוקים של העולם שלנו ושל העולם המשגיח העליון. לדורות הקודמים לא היה צורך בהם, לכן הם הוסתרו מההמונים, ואילו אנחנו לא נוכל להוסיף ולהתקיים ללא ידיעת העולם העליון וחוקי ההשגחה שלו.

5. מדוע זה קורה דווקא בסוף המאה ה-20?

עוד בספר “הזוהר” (המאה ה-2 לספירה) נקבעה סוף המאה ה-20 כנקודת מפנה בהתפתחותה הרוחנית של האנושות. במשך כל תולדות האנושות, מדור לדור, יורדות אל העולם שלנו נשמות מפותחות יותר ויותר. האדם מפתח תחילה את רצונותיו לתענוגות הבהמיים, לאחר מכן מתפתחים רצונותיו לעושר, לתהילה ולידע, ולבסוף מתפתח הרצון לרוחניות. נכון להיום, האנושות מוכנה כבר להתחיל להשתלט על העולם הרוחני.

קיים קשר ישיר בין התפתחות נשמתו של אדם להתפתחות העולם סביבו: התפתחות הטכנולוגיה, האמנות והמדע נובעות מהתפתחות הנשמה עצמה. לכן עד סוף המאה ה-20 התפתחו הנשמות בדרך טבעית, בלי צורך בחוכמת הקבלה. בסוף המאה ה-20 מתחילות לרדת לעולם שלנו סוג אחר של נשמות, שאם לא יכירו את העולם העליון, הן ישמידו את עצמן. את ההוכחה לכך אנחנו רואים במציאות...

 6. האם האם ניתן לייחס למוסיקאים, לציירים ולסופרים תכונות רוחניות כלשהן?

האמנים הם בני אדם שהתברכו בכישרון מיוחד לבטא את רגשותיהם. מי שמגיע אל חוכמת הקבלה לא חייב להיות בעל כישרונות שכליים מיוחדים, מוסיקליים, או ספרותיים.

עליו להיות אדם בעל נטייה ליצירת החוש השישי ולפיתוחו, ולא בעל נטייה לפיתוח מיוחד של החושים שכבר קיימים בו, נטייה שפירושה הכרה בהכרחיותו של הידע העליון לשם הבנת החיים האלה.

7 . מה פירוש "ללמוד" את חוכמת הקבלה?

ללמוד את חוכמת הקבלה פירושו ללמוד את מבנה העולם העליון ואת מבנה הנשמה, במסגרת קבוצה המשתוקקת להתעלות רוחנית. נכון להיום קיימות מאות קבוצות כאלה, ועוד קרוב למיליון בני אדם בכל רחבי העולם הלומדים את חוכמת הקבלה ברצינות. במהלך השנה אנו מארגנים כמה ועידות יבשתיות ושתיים עולמיות.

8. האם חוכמת הקבלה מלמדת בני אדם להאמין?

אסור להאמין. צריך להתעמק בלימוד, והחל מהשיעורים הראשונים כבר תתגלה בפניכם שיטת הלימוד, שבשום אופן אינה מאלצת לקבל משהו באמונה, ואינה מכריחה לקיים דבר או לבצע טקסים כלשהם.

השיטה הזאת מסבירה להלכה את מבנה העולם העליון, ולמעשה, מכניסה אותנו לתוכו, להרגשת העולם העליון.

9. והעולם הזה נעלם?

העולם שלנו אינו נעלם, אבל הרגשתו מתרוממת לגובה רוחני, היות שאנו מרגישים את הקשר בין העולמות ואת קיומם ההדדי. אנו מזהים את עצמנו עם ההרגשה הגבוהה ביותר, כלומר, עם ההרגשה הרוחנית, ובכך אנו מזככים את העולם הזה.

כשם שאיננו מבחינים בהתנוונות השיער והציפורניים – הרמה הצמחית של הגוף שלנו, מפני שאנו מזהים את עצמנו עם רמת החי של גופנו, כך גם האדם המרגיש את העולם העליון אינו מרגיש איך הוא עוזב את העולם הזה כשגופו מת, היות שהוא מזהה את עצמו עם העולם העליון.

10. איך מביאים ספרים להרגשת עולם עליון?

ספרי קבלה הם ספרי הדרכה שנכתבו על ידי מקובלים שהשיגו את העולם הרוחני. כלומר הגיעו בהתפתחותם הפנימית לדרגה כזאת, שבזמן חייהם בעולם הזה הרגישו את העולם העליון . בספריהם הם מנסים לתאר ולתת לנו כלים להשיג כמותם את העולמות העליונים. כיוון שספרים אלה ספוגים ברגשות והשגות של מקובלים, בזמן קריאתם אנו מעוררים על עצמנו הארה בלתי נראית של האור העליון   .    הארה הזו משפיעה עלינו בהדרגה, ומושכת ומעלה אותנו לדרגה הרוחנית שבה נכתבו הספרים. לכן מומלץ לקרוא רק מקורות קבליים אמיתיים.

11. האם אתה יכול להראות את הרוחניות?

איני יכול להראות רוחניות, וזאת הסיבה לכך שחוכמת הקבלה נקראת "תורת הנסתר", כיוון שאם אין לאדם חוש מתאים, הוא לא יוכל להרגיש ולראות את העולם העליון.

בדיוק כשם שלעיוור מלידה אי אפשר להסביר איך  מרגיש הרואה. אם חוש אחד חסר, לא ניתן להשלימו באמצעות חושים אחרים.

אותו העיקרון פועל גם ברוחניות: מי שלא רכש את החוש להרגשת העולם העליון, אינו יכול להרגיש את העולם הרוחני, ומבחינתו הוא כאילו אינו קיים ולא ניתן להשלים חסך זה בכל אמצעי אחר.

ההשתוקקות שלנו לטוב או הרצון להימנע מייסורים יכריחו אותנו ללמוד את העולם העליון, היות שמשם יורדים אלינו כל אותות ההשגחה. אנו ניאלץ לגלות אותו כהכרחי לקיומנו בעולם הזה. בספר היסוד של חוכמת הקבלה, "תלמוד עשר הספירות", כתוב שכדי להיכנס אל העולם העליון יש צורך בתקופת לימוד ראשונית של שלוש עד חמש שנים.

12. האם כל המתחילים מגיעים אל המטרה?

החוק הבסיסי שפועל ברוחניות הוא חוק העדר הכפייה. את הרוחניות יכול האדם להשיג רק הודות לרצונו ולהשתוקקותו הפנימית, וזאת אי אפשר לכפות על איש.

אלפי בני אדם באים ללמוד את חוכמת הקבלה, ומהם נשארים רק עשרות, כיוון שלא אצל כולם הנשמה התפתחה במידה כזאת שירגישו צורך להשיג את הטעם בחייהם ולחיות בשני העולמות.

כל הנשמות, בהשתוקקותן אל העולם העליון, בנויות על פי עיקרון הפירמידה, וכמובן, בינתיים אין הרבה מקובלים, אבל החל משנת 1995 האפשרות פתוחה בפני הכול.

במהלך השנים הקרובות תרגיש האנושות ייסורים גדולים במידה כזו, שהשאלה בדבר משמעותם תביא את הכול אל הצורך להכיר את שורשם – את הבורא.

13. האם יש בחוכמת הקבלה מטרה סופית?

על כל נשמה להגיע ל"גמר תיקון".

אם אדם מגיע לדרגה זו, הוא מסיים את עבודתו בעולם הזה ומתעלה אל העולם הרוחני, וחי בהיקף השלם של הבריאה, בשני העולמות בו בזמן.

14. האם הנשמה מתפתחת יחד עם הגוף?

אין שום קשר בין התפתחות הנשמה להתפתחות הגוף. כשהחוש השישי הנקרא "נשמה" מתפתח, הגוף נותר כפי שהיה. גם אם נשתיל בו איבר מאדם או מבעל חיים, גם אם נחליף את דמו – לחוש השישי אין כל קשר לגוף הפיזי.

גם כשהגוף מת, הנשמה ממשיכה לחיות ולהרגיש את עצמה. כשהאדם מתחיל להרגיש את קיומו לא באמצעות הגוף, כמו אדם רגיל, אלא באמצעות הנשמה, הוא מתחיל לחוות חיים נצחיים. החיים והמוות הופכים עבורו להחלפת כותונת, לשינוי חיצוני בלבד.

כשהאדם מתחיל להרגיש את העולם העליון, הוא מתחיל להרגיש שכל הנשמות מאוחדות בנשמה אחת כללית, ושפיצולן מורגש רק בזמן ההתגלמות בגוף. האנוכיות שלנו היא הסיבה לכך שאנו מרגישים את עצמנו נבדלים מהאחרים.

חוכמת הקבלה רואה באנוכיות תכונה שאין צורך להיפטר ממנה, אלא לתקן אותה. חוכמת הקבלה היא מדע על השימוש הנכון באנוכיות. היא בשום אופן לא קוראת לדכא אותו, אלא להיפך, לימוד חוכמת הקבלה מפתח יותר את האנוכיות, ועם זאת היא מלמדת כיצד להשתמש בה בצורה נכונה (אלטרואיסטית) וכיצד למלאה.

בעולם שלנו אי אפשר למלא את האגואיזם. לדוגמא, האדם עובד במשך שנים רבות, משיג את יעדו, אבל כמעט בו ברגע, הרגשת התענוג מתחילה לפוג מהישגיו, וכך תמיד : ברגע שהרצון מתמלא, התענוג נעלם. הקבלה מלמדת אותנו כיצד להתמלא בצורה הנכונה – לנצח וללא הגבלה!

15. מהו היחס בין חוכמת הקבלה ובין תורות המזרח האופנתיות כל כך היום?

תורות המזרח משפיעות על בני האדם השפעה פסיכולוגית, מפתחות באדם בטחון, עוזרות לו להתגבר על קשיים. אבל כל זה מושג באמצעות התנזרות כלשהי מהעולם, וויתור על השימוש באגואיזם כבבסיס לטבענו האנושי.

חוכמת הקבלה עוסקת בהוצאתו של האדם אל העולם העליון, הלכה למעשה. מי שיוצא אל השגת העולם העליון רואה שתורות המזרח קשורות רק לנשמתו הבהמית של האדם שמחיה את גופו.

16. האם המקובל מנהל אורח חיים של נזיר?

לא, המקובלים הם בני אדם רגילים. המקובל חייב ללמוד, לעבוד, לפרנס את משפחתו, לקיים את חובתו האזרחית, לא לפרוש מהחברה, להצטער בצערה ולשמוח בשמחתה. רק באופן כזה, בחייו המלאים בשני העולמות, הוא מתקן את עצמו ואת מה שסביבו.

17. איך קשורה הדת לחוכמת הקבלה ?

אין לחוכמת הקבלה שום דבר משותף עם הדת. הדת היא תקנון מסוים להתנהגות האדם בעולם הזה.

כל דת היא תקנון התנהגות של קבוצת אנשים מסוימת בעולם שלנו. אין לה שום שייכות לעולם העליון, שאליו קשורה רק חוכמת הקבלה.

הדת היהודית נוצרה כרשימת החוקים של העולם העליון בצורת סיפור. אפשר לקבל את הרשימות הללו במובנן הפשוט, לקיים אותן כטקסים דתיים ואפילו לחשוב שמגיע שכר על כך.

אבל אם האדם מבין שמאחורי המלים הללו נמצא תיאור המבנה של העולם העליון, הוא מתחיל להשתוקק לידע הזה, רוצה להכיר את העולם העליון, והעולם העליון מתגלה לו – במקרה זה הוא כבר אינו מאמין במשהו בלתי מורגש, אלא הוא איש מדע החוקר את העולם העליון.

18. האם הייסורים עוזרים להתפתחות?

כן, הייסורים תמיד דרבנו את האדם להתפתחות: הרגשת החיסרון וחוסר הסיפוק עוררו את בני האדם לחפש עושר, תהילה וידע.

תענוגות אלה, אחרי שהם מושגים, מביאים את האדם לאכזבה מוחלטת מהאפשרות למצוא בעולם הזה מילוי לרצונותיו, והוא מפנה את רצונותיו אל העליון. אל חוכמת הקבלה מגיעים עם השאלה "מה הטעם בחיינו?"

19. האם ניתן להפסיק לרצות בחיי רווחה?

לא. אתה תגלה שהגשמיות הכרחית לקיומך, אבל להתמלא אפשר רק ברוחניות, משום שהיא אינה בת חלוף, אלא נצחית, מושלמת ונובעת ממקור עליון.

20.  האם הרע צריך להתקיים בעולם?

הרע קיים רק בהרגשות שלנו, על פי מידת חוסר התיקון שלנו, כדי לדרבן אותנו להתפתחות..

21.  איך חוכמת הקבלה מתגלה לעולם?

המקובל הראשון היה אברהם – נווד פשוט ממסופוטמיה. מסופר שהוא התחיל לשאול את עצמו שאלות: מאין בא העולם הזה? מאין הכוכבים? היכן הכוח הכללי המשגיח על הכול, לשם מה אני קיים?

החיפוש שלו הוכתר בהצלחה – הוא התחיל להרגיש את הכוח העליון היחיד המשגיח על הבריאה. כיוון שהוא השיג אותו כמקור של כל הקיים, הוא קרא לו "בורא".

בכך הוא נבדל מסביבתו וארגן קבוצת תלמידים. נאמר על אברהם שהוא ישב בפתח האוהל וקרא לאנשים ללמוד. במובן הזה, אברהם הוא המקובל הראשון. הוא כתב את ספר הראשון בחוכמת הקבלה  – ספר היצירה.

ומקבוצת התלמידים הזאת נוצר מה שנקרא "עם ישראל". אם נסתכל על זה מנקודת מבטה של הביולוגיה ונשאל אנשי מדע, הם יגידו לנו שהיהודים אינם שונים מהעמים המסופוטמיים העתיקים. חיים שם עדיין ילידים, והיהודים של היום אינם נבדלים במאומה מהנוודים הפרסיים העתיקים  הללו.

מכוח המאורעות ההיסטוריים קראו לקהילה הזאת "עם". לאמיתו של דבר הם אינם עם, אלא קבוצה קבלית שתפקידה להעביר את השיטה להשגת העולם העליון לכלל האנושות.

אבל הקהילה הזאת נפלה מדרגתה הרוחנית, ומהפעולות הרוחניות נשאר רק החותם הגשמי שלהן – הפעולות הדתיות המכאניות.

בדורנו, כמו שאומר ספר “הזוהר”, עלינו להעביר את השיטה הזו לכל העולם. הרי הסיבה לאנטישמיות היא שאומות העולם מרגישות בתת המודע שלהן תלות מסוימת ביהודים. הן מרגישות שאינן מקבלות מהיהודים משהו חשוב מאוד, שעליהם לתת להם.

הגיע הזמן שנקיים את ייעודנו ונביא את העולם לטוב ולשלמות.

22.  מדוע רוצה הבורא לענג את הנברא? האם זהו חיסרון של הבורא?

הרצון לענג את הנברא נובע מן החיסרון בבורא, וביתר דיוק – מן הנצחיות ומן השלמות שלו. רק בשלם מתהווה המחשבה על אודות השפעה (נתינה), ולא זו בלבד, אלא במידה אינסופית, כמותו.

23. איך יכול להתאפשר השימוש בחוכמת הקבלה בעולמנו, בעוד היא חוקרת את מבנה העולמות העליונים?

מדע חוכמת הקבלה מתאר את השינויים העקביים המתרחשים עם האדם בעולמנו, הנמצא תחת השפעתו של חוק הבריאה הכללי, המכוון למטרה אחת – להביא את האדם להשתוות עם הבורא. השפעת החוק הזה על האדם, בהתאם לרמת התפתחותו, נקראת "עולם". בסך הכול קיימים 5 עולמות, 5 רמות ו-5 רמות-משנה, ביחד – 125 דרגות. תיאור היחס בין האדם לבין החוק (הבורא) בכל אחת מהרמות הוא מושא המחקר של מדע חוכמת הקבלה.

אין לחוכמת הקבלה שום שימוש מעשי בעולם שלנו. אי אפשר לשנות בעזרת הידע שלה דבר בעולם שלנו. אבל אדם המצויד בידע הקבלי מתייחס אחרת, באופן נכון ומועיל יותר, אל עצמו, אל החברה ואל העולם. הפעולות שלו הן יעילות. למחשבותיו נודעת השפעה ברוכה על סביבתו. אותו אדם מהווה מטען רוחני חיובי בחברה, מכיון שהוא מושך אל העולם שלנו אור עליון המביא איתו שפע, טוב ושלווה.

24.  איפה נמצא הקשר בין עולמנו לעולמות העליונים? היכן מקומה של חוכמת הקבלה במבנה הזה?

אחרי שהאדם פיתח את החוש השישי, הוא מרגיש בתוכו מידע נוסף. הוא קורא לו "העולם העליון". כאשר נמצאים בו בזמן בהרגשתם של שני העולמות, אפשר לחקור את הקשר שביניהם ואת האופן שבו משגיח העולם העליון על העולם שלנו, וכיצד משודרים אותות ההשגחה. קשרי התלות הללו הם מושא מחקרו של מדע הקבלה.

25. מדוע חוכמת הקבלה היא האמצעי היחיד להשגת העולמות העליונים עבור בני האדם הנמצאים בעולמות התחתונים?

משום שהיא משתמשת בגדילתו של הרצון, כלומר, בהתפתחותו של הכלי לקליטת היקום. היא משתמשת בגודל הרצון ברמת "חי", ולאחר מכן בגודל הרצון ברמת "אדם" ועד לרמה שבה האדם מתחיל להרגיש את העולם העליון. וכך מפתחת השיטה הקבלית את רצונו של האדם עד לרמת "בורא". השגת העולמות העליונים מקבילה לחלוטין להשגת העולם שלנו באמצעות חמשת החושים,   וההבדל הוא רק בכך שההשגה מתרחשת באמצעות חוש נוסף המפותח באופן מודע – בחוש השישי הנקרא "נשמה".

26 . כיצד עומדים חוקי העולמות אל מול חוקי העולם שלנו?

כאשר האדם משיג עולם חדש באמצעות חוש חדש, הוא משווה את הישגיו החדשים להישגים שלו בעולם הזה, ומבחין במדויק בהקבלה בין הנתונים שהוא מקבל, עד כדי כך שהוא רואה עד כמה שני העולמות שהוא משיג מקבילים, והשוני ביניהם טמון רק בחומר שממנו הם בנויים, ושכל מה שיש בעולם העליון משתלשל אל העולם התחתון כתוצאה, כענף משורשו.

27. האם, נכון להיום מבוצע במדע חוכמת הקבלה ניסוי ארוך-טווח ואנו היננו חלק מן הניסוי הזה?

המדע עצמו אינו מבצע ניסויים. את הניסויים במדע מבצעים המדענים. בחוכמת הקבלה המקובל עורך ניסויים, אבל הוא מנסה רק על עצמו, משום שהוא לא יכול לבוא ביחסי גומלין עם ההרגשות הפנימיות של יתר הברואים. חוכמת הקבלה היא מדע אודות ההשגה הפנימית, האינדיווידואלית, של הבריאה האמיתית הסובבת אותנו, של החוק הכללי, הבורא, המושגת על ידי האדם המפתח חוש תואם מתוך גופו הגשמי.

אי אפשר לכנות את המתרחש בעולמנו ניסוי, משום שמבחינתו של הכוח המשגיח העליון של הטבע, אין בהתנהגותנו דבר שאינו ידוע מראש. ואילו מצדנו, עלינו להשיג באמצעות ניסיונותינו ומאמצינו את גדילתנו הרוחנית, אחרת לא נלמד להפעיל את החוש השישי ולא נזכה להרגיש במלואם את השלמות ואת הנצח שמביא איתו המילוי שלו.

 28. האם יכול תלמיד להשתמש בידיעותיו ובהשגותיו של מקובל?

כמו בעולם שלנו, כאשר האדם חולה הוא משתמש בידע של הרופא ובתרופות מוכנות, ולא מתחיל ללמוד רפואה כדי להירפא מן המחלה, כך גם בהתקדמותו הרוחנית הוא יכול להשתמש בניסיונם ובעצותיהם של אלה שכבר הגיעו למטרה שאליה הוא שואף. לכן כותבים המקובלים ספרים, ואלה שמגלים את הרבדים הנסתרים של הבריאה לומדים לנתח את הרגשותיהם, מתוך השוואתן לרשימותיהם של הגדולים.

 29. האם מלחמות בעולמנו הן בת-קול של תהליכים רוחניים עליונים?

חוק בריאה יחיד מניע את כל העולם שלנו, והוא נועד להביא את האנושות להשתוות עם הבורא. כל המתרחש הוא פעולות המקדמות אל המטרה הזאת. כך גם המלחמות. אם האנושות הייתה במצב מתוקן ושווה לבורא, לא היו בטבע שום שינויים והכול היה זורם במצב אופטימאלי מתמיד. עד שהאנושות לא תגיע למצב כזה, אותו חוק משפיע על כל אחד לחוד ועל כולם יחד לפי מידת התפתחותו של כל אחד מאיתנו, כדי לעורר בכולנו את ההכרה בהכרח שבהגעה אל המטרה.

 30.  האם אנו יכולים לקבל חוש נוסף?

אנו מרגישים את העולם שלנו באמצעות חמישה חושים: הראייה, השמיעה, הריח, הטעם והמישוש. מה שמורגש בהם נותן לנו את תמונת העולם הסובב אותנו.

האדם מסוגל לפתח בתוכו חוש נוסף להרגשת "העולם הרוחני", "העולם העליון", היות שבחושים הטבעיים הרגילים שלנו לא ניתן להרגישו.

קיימת שיטה לפיתוח החוש השישי בכל אחד ואחד, בלי קשר לגילו, למוצאו או למינו. .

על שם החוש הנוסף נקרא המדע עצמו: קבלה – מלשון "לקבל". הקבלה מלמדת כיצד לקבל מידע נוסף על היקום שלנו: האדם מתחיל לראות ולהבין מאין הוא בא לעולם הזה, לשם מה וכיצד הוא משפיע ברצונותיו ובמחשבותיו על סביבתו, כיצד יורדות ההוראות מלמעלה ומתלבשות בו. הוא מתחיל לראות את המחר שלו, להרגיש את שרשרת חייו ואת כל גלגוליו.

חזרה לראש הדף
Site location tree