פתח דבר | הדרך אל החופש | חוברות | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / חוברות / הדרך אל החופש / פתח דבר

פתח דבר

כל אחד ואחד מאיתנו תופש את עצמו כפרט אינדיווידואלי, כישות מיוחדת ועצמאית בפעולותיה. לא במקרה ניהלה האנושות מלחמות במשך מאות שנים עד אשר השיגה מידה מסוימת של חופש הפרט. יתרה מזאת, מושג החופש נוגע גם ליתר הברואים – אנו רואים כמה סובלים בעלי חיים המצויים בשבי, כשהחופש נגזל מהן. כל אלה הם עדויות לכך שהטבע אינו מסכים לשעבודה של אף ברייה.

בכל מקרה, המושג שלנו על החירות  מעורפל למדי, ואם נתעמק בו לא יישאר ממנו דבר כמעט. הרי לפני שאנו דורשים את חופש הפרט, עלינו להניח שקיימת אצל כל פרט ופרט ידיעה מהי חירות ומהי שאיפה לחירות. אבל קודם לכן עלינו לבדוק: האם הפרט מסוגל בכלל לפעול מתוך רצון חופשי?

בתפילה עתיקה אחת נאמר: "אלוקיי! תן לי כוח לשנות בחיי את מה שאני יכול לשנות, תן לי אומץ להסכים עם מה שאיני יכול לשנות ותן לי חוכמה להבחין בין השניים".

החיים הם מלחמה  מתמדת להשגת נוסחה לחיים טובים יותר. האם  שאלנו את עצמנו אי פעם מה אכן  נמצא בשליטתנו ומה לא בשליטתנו? ייתכן שברוב המקרים כבר "נפל הפור", אך אנו ממשיכים לפעול כאילו מהלך המאורעות תלוי בנו.  האין זה עדיף לחדול מלנסות לשנות את חיינו, ולהניח להם לזרום?

מדוע האדם איננו יודע את התשובות לשאלות הללו מראש, מתוך טבעו?

מושג החירות פועל כחוק טבע הנוגע לכל צורות החיים בבריאה, אך הטבע אינו מספק לנו  מידע באשר  למעשים שבהם אנחנו אכן חופשיים לבחור ובאשר לאלה שבהם  קיימת רק אשליה של חופש. מטרת הטבע היא להביא אותנו לידי אכזבה מיכולתנו לשנות דבר מה, הן בתוך עצמנו והן בחיים בכלל. זאת בכדי להביא אותנו לחוסר אונים ואי ודאות מוחלטים, כדי שנעצור ונשאל את עצמנו איך להמשיך, ונקדיש מחשבה לסוגיה על מה אנו אכן מסוגלים להשפיע.

בחוברת זו, המבוססת על המאמר  "החירות", שנכתב על-ידי "בעל הסולם", מחבר פירוש "הסולם" לספר הזוהר, ננסה להבין את הגורמים הטמונים בתוכנו ואת אלה שמחוצה לנו, נבין ונרגיש שכל פרט,  מהקטן ביותר ועד הגדול ביותר, מעצב ובונה את האישיות בכל אדם ואדם.  כאשר נבין זאת, נוכל לשלוט בגורלנו, היות  שבידע זה טמון הכוח הגדול  בעולם.

החומר המוגש כאן, בשני פרקים העוסקים בנושא חופש הבחירה, מגלה לנו עד כמה כל מעשיו ומצביו של האדם בעולם הזה מוכתבים לו מראש, מלבד מעשה אחד המעצב את דרכו בעולם – ההגעה לשליטה בחייו דרך העולם העליון, באמצעות חברה שמוכנה להוביל אותו למטרתו.

חזרה לראש הדף
Site location tree