עולם האצילות | מבוא ל"פתיחה לחכמת הקבלה" | מאמרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / מאמרים / מבוא ל"פתיחה לחכמת הקבלה" / עולם האצילות

עולם האצילות

לאחר השבירה, הזדכך ועלה המסך עם הרשימות, לראש או"א דנקודים. הרשימות שבמסך דורשות לתקן אותן ולעשות עליהן זווג לקבלת האור. אבל הראש של או"א דנקודים חזר למצב קטנות ולא מסוגל לבצע זאת. לכן עולה המסך לראש של הפרצוף היותר עליון, לראש דס"ג.

אין הבדל בין המסך המזדכך מביטוש האורות הפנימיים והמקיפים בו לבין המסך המזדכך מהשבירה. גם לאחר השבירה נשארות במסך רשימות והן דורשות למלאותן :

רשימות א' דהתלבשות ושורש דעביות המצומצמות באות מפרצוף נקודים עצמו, ולכן עושה עליהן המסך את הזווג הראשון. לאחר שיולד עליהן פרצוף, יספק המסך את הדרישות של רשימות ד'-ג', שגרמו ליציאת גדלות הפרצוף.

לכן, לאחר שעלה המסך לראש הס"ג, הוא עולה לפי הרשימו דעביות שורש המצומצמת,

לבינה של כתר דראש דס"ג. חמש הבחינות של הראש הנקראות :

            כתר    -    גלגלתא   -   עביות דשורש

            חכמה  -    עיניים     -   עביות א'

            בינה   -    אוזניים     -   עביות ב'

            ז"א    -    חוטם       -   עביות ג'

            מלכות  -    פה         -  עביות ד'

בכל אחת מהספירות דראש יש גם חמש ספירות פרטיות : כתר, חכמה, בינה, ז"א, מלכות. הרשימו של עביות דשורש המצומצמת דורשת זווג רק על הכלים דהשפעה שבעביות דשורש. הרשימו דורשת, שיולד פרצוף, שיעבוד רק עם כלים של השפעה, ג"ע, דעביות דשורש. לכן חייב המסך, שמוליד את הפרצוף הזה, לעשות זווג רק על הכלים דהשפעה דעביות דשורש שבראש.

לפי זה עולה המסך מהפה לספירת כתר דראש דס"ג, ומשם עוד למעלה, לבינה דכתר, ועומד לאחר ספירות כח"ב חג"ת דכתר. יוצא, שלמעלה מהמסך נמצאים רק כלים דהשפעה דכתר, היינו דעביות דשורש. המקום בו עומד המסך, נקרא "מצח".

הפרצוף, שנולד מהזווג על רשימו דעביות דשורש המצומצמת, נקרא "עובר". פחות מהמדרגה הזאת לא יכול להיות ברוחניות. היינו, זו הדרגה הרוחנית המינימלית. לאחר הלידה, יורד הפרצוף שנולד למקום ממנו עלו הרשימות, היינו למטה מטבור דגלגלתא, ומתפשט שם, מטבור ולמטה.

לאחר שהתפשט פרצוף העובר במקומו, מתעוררות בו רשימות : ד' דהתלבשות ג' דעביות (מסוף גלגלתא). על רשימות אלו יוצאת הגדלות של פרצוף: המסך עושה זווג עם האור העליון על הרשימות ד'-ג' וקומת הגדלות מתפשטת מטבור דגלגלתא ועד הפרסא. הפרצוף הזה נקרא"עתיק", מפני שהוא "נעתק" מהשגת התחתונים (הנשמות).

פרצוף עתיק הוא הפרצוף הראשון מסידרה חדשה של חמישה פרצופים, הנקראת "עולם האצילות". לכן פרצוף עתיק הוא הכתר לעולם האצילות.

לאחר שיצא פרצוף עתיק בגדלות, מעביר לו ראש דס"ג את כל הרשימות, שעלו אליו לאחר שבירה. עתיק בוחר מכל הרשימות האלו את הרשימו הכי זך, עושה עליו זווג ומוליד את הפרצוף הבא : קודם מוליד אותו בקומת עובר ואחר כך עושה זווג על גדלות (ד'-ג'), פרצוף זה מתפשט מפה דעתיק עד הפרסא. הוא נקרא פרצוף חכמה או אריך אנפין (א"א).

לאחר שיוצאת גדלות דפרצוף א"א, מוסר לו עתיק את כל הרשימות הנותרות, מאלו שעלו לאחר שבירה לראש דס"ג. א"א בוחר מהן את הרשימות הכי זכות, עושה עליהן זווג, ומזה יוצא פרצוף בינה דעולם האצילות. קודם בקומת עובר ואחר כך בגדלות. פרצוף זה מתפשט מפה א"א עד טבור דא"א. והוא נקרא אבא ואמא (או"א).

לאחר שיצא פרצוף או"א בגדלות, מוסר לו א"א את כל הרשימות הנותרות. מכל הרשימות שנתן להם א"א, בוחרים או"א את הרשימות הכי זכות, עושים עליהן זווג,  ומולידים את פרצוף ז"א דעולם האצילות. כאן לראשונה ישנם שלושה מצבים : קומת עובר -קטנות - גדלות. פרצוף ז"א תופס את מקומו מטבור של א"א ועד הפרסא.

לאחר שיצא פרצוף ז"א, מוסרים לו או"א את כל הרשימות הנותרות. ז"א עושה עליהן זווג ומוליד את מלכות דעולם האצילות. בזה נגמרו כל הזווגים, שיכולים לצאת על הרשימות, שעלו לראש דס"ג לאחר שבירת הכלים.

המצב הקבוע של עולם האצילות הוא קטנות, ג"ע, כלים דהשפעה. פחות מזה לא יכול להיות בו. במצב כזה הוא מקביל בדיוק לקטנות דעולם הנקודים לפני השבירה. אבל, עולם האצילות יצא כדי להביא את כל הבריאה לגמר התיקון, כדי שמלכות דאין סוף תתמלא באור אין סוף בכונה ע"מ להשפיע, וזה עוד לא הושג.

בשבירה נתערבו הכלים דקבלה עם הכלים דהשפעה ונעשו ד' הבחנות בכל כלי:

א. כלים דהשפעה.

ב. כלים דהשפעה, הנמצאים בכלים דקבלה.

ג. כלים דקבלה, הנמצאים בכלים דהשפעה.

ד. כלים דקבלה.

בירור א': מבררים מתוך הערבוביה את הכלים דהשפעה. מהם מרכיבים את קטנות דעולם האצילות.

בירור ב': מבררים מתוך הערבוביה את הכלים דהשפעה שנמצאים בכלים דקבלה. מהם מרכיבים את עולמות בי"ע. עולמות אלו הם כלים דהשפעה, ג"ע, כמו עולם האצילות, אבל שנשארו כלולים בתוך האח"פ, בכלים דקבלה. כלים אלו בעצמם הם כלים דהשפעה, ולכן יכול להתפשט בהם אור.

לכן, לאחר שיצא עולם האצילות, עולה מלכות דעולם אצילות לאו"א ועושה זווג על הכלים דהשפעה, הנמצאים בכלים דקבלה. היא מולידה את עולם הבריאה, ואח"כ את עולם היצירה, ואח"כ את עולם העשיה:

בירור ג': מבררים מתוך הערבוביה את הכלים דקבלה שנכללו בכלים דהשפעה. הבירור והתיקון הזה נעשה ע"י נשמות בני האדם. הם מבררים כלים אלו ומעלים אותם למעלה מפרסא, לעולם האצילות. עבודה זאת נקראת "התערותא דלתתא", מפני שזה נעשה ע"י הנשמות. הכלים השבורים שעולים לאצילות נקראים "אח"פ דעליה".

בירור ד': כלים דקבלה שלא נכללו עם הכלים דהשפעה. מבררים שהם נשארו בתכונתם ופוסלים את השימוש בהם עקב כך. כלים אלו נקראים "קליפות" או "ל"ב האבן", מפני שאי אפשר לתקנם עד גמר התיקון.

חזרה לראש הדף
Site location tree