אדם הראשון | מבוא ל"פתיחה לחכמת הקבלה" | מאמרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / מאמרים / מבוא ל"פתיחה לחכמת הקבלה" / אדם הראשון

אדם הראשון

אדה"ר זו בריאה נפרדת מכל שהיה לפניו. הוא היחיד שנברא ממלכות דאין סוף ולכן רק הוא נקרא יינברא”. גם הוא נברא ממלכות דאצילות שעלתה לאו"א. היא הולידה את פרצוף אדה"ר כמו שהולידה את עולמות בי"ע. לכן נמצא אדה"ר תמידבתוך עולמות בי"ע.

עולמות בי"ע נולדו בעמידתם מאו"א עד חזה דמקום עולם היצירה, בתוכם נמצא אדה"ר כשנולד: הוא היה בגובה של כל ג' עולמות בי"ע, וקיבל מבי"ע אורות נר"ן. אדה"ר קיבל תוספת אורות - נר"ן דאצילות, מתוך כך שבי"ע נמצאו באצילות.

מצב העולמות כשנולד אדה"ר נקרא "ערב שבת". לאחר מכן, ע"י התעוררות מלמעלה, עלו העולמות עם אדה"ר עליה ראשונה בגובה של מדרגה אחת, היינו עשר ספירות, כך שסיום עולמות בי"ע עם אדה"ר שבתוכם, עלה עד החזה דמקום עולם הבריאה.

במצב הזה רצה אדה"ר לקבל את כל האורות ע"מ להשפיע, כמו במצב שהיה לפני שבירת הכלים, בעולם הנקודים. שם, בנקודים, לא הבינו בראש דאו"א שלחלק דזו"ן אין תיקון קוים, ולכן נתנו אור דגדלות וזו"ן נשבר. כך כאן, באדה"ר, לא היתה הבנה שתהיה שבירה. אבל לאחר שקיבל פעם ראשונה ע"מ לקבל בטעות, רצה לקבל פעם שניה במזיד. הוא כבר לא יכל לעצור את עצמו מליהנות.

לכן נולדו משבירה זו קליפות - רצונות לקבל ע"מ לקבל. גם עולמות בי"ע ירדו למטה מהפרסא למצב הקבוע שלהם, מהפרסא ועד לסיום הכללי. "המצב הקבוע" נקרא כך מפני שלא יכול להיות מצב פחות מזה לעולמות בי"ע. אבל הם לא "קבועים" במקום הזה, אלא יש להם אפשרות לעלות ולרדת למקום הקבוע.

חוץ מירידת עולמות בי"ע למקום הקבוע שלהם, כתוצאה משבירת פרצוף אדה"ר, נולדה בי"ע דטומאה - ג' עולמות, הכוללים את החסרונות שבבי"ע, ונמצאים מול בי"ע. לכן בי"ע הנקיים מרצון לקבל ע"מ לקבל נקראים "בי"ע דקדושה", וחסרונם, הנמצאים במקביל כנגדם, נקראים בי"ע דטומאה.

ג' העולמות דטומאה נקראים :

לאחר החטא נשבר פרצוף אדה"ר לשישים ריבוא (600,000) חלקים. השבירה המשיכה בין החלקים השבורים לעומקם (השבירות הנוספות הללו נקראות בתורה "הריגת הבל", "דור המבול", "דור הפלגה" ועוד). עד שכל החלקים מפרצופו נשארו רק ברצון לקבל ע"מ לקבל,  עם נצוץ של אור שהיה בו. חלקים אלו, הרצון עם הנצוץ שבו, מתלבשים בבני אדם שבעולמנו וגורמים להם התעוררות לרוחניות, לאור, לבורא. כך דוחפים את האדם להגיע לקבוצת לומדי חכמת הקבלה, לומדי שיטת השגת המטרה.

יש עוד קליפה - "קליפת נוגה", רצונות מעורבים מטוב ורע. מעורבים - זה שכשמקבלים אור בחלק הטוב שלהם, מעבירים אותו גם לחלק הרע. התיקון של כל המציאות מתרכז רק בתיקון של קליפת נוגה: לנתק אותה מג' קליפות הטמאות (רוח סערה, ענן גדול, אש מתלקחת), שהיא קשורה אליהן בחלק הרע שבה, ולצרף את החלק הטוב שבה לקדושה, לאצילות.

חזרה לראש הדף
Site location tree