"תורה" היא האור המחזיר למוטב, כדברי הכתוב "בראתי יצר רע בראתי לו תורה תבלין" (קידושין ל ע"ב). אין בבריאה יותר מיצר הרע ותבלין. התבלין הוא האור שמתקן את היצר הרע לקבל תכונת הבורא ולהידבק בו...
"מאמר לסיום הזוהר" הוא מאמר מיוחד. ביסודו הוא שיחה שבעל הסולם אמר בזמן סעודה במירון לכבוד סיום כתיבת "פירוש הסולם לספר הזוהר". ב"מאמר לסיום הזוהר" מתאר בעל הסולם את התהליך שהאדם צריך לעבור. כלומר, מהי הבריאה ומהו מקומו ותפקידו של האדם בבריאה...
אדם נמצא בהופכיות הצורה לבורא. הבורא הוא רצון להשפיע והטבע שלנו הוא רצון לקבל - אמנם שהבורא הוא שברא אותנו ברצון לקבל. כדי להגיע להשתוות הצורה עם הבורא, האדם צריך לתקן את עצמו בעצמו, לקראת הבורא...
מטרת הבריאה היא דביקות האדם בבורא. הבורא הוא הכוח המשפיע, וכדי להגיע לדבקות בבורא, האדם צריך להיות משפיע כמו הבורא. היכן לומדים להיות המשפיע? בחברה האנושית. הבורא נסתר ונתן לנו תמורתו את החברה אנושית...
בדורנו הגיעה האנושות לפתחה של הגאולה השלימה. וכעדות לכך זכה ספר הזוהר שכולל את כל 125 המדרגות הרוחניות לפירוש הסולם. סימנים רבים נוספים מעידים על כך שדורנו הוא דור המשיח, סמנים שבעל הסולם לא ראה בפועל, אלא ברוח הקודש. העולם מתעורר בפועל לרוחניות. האנושות מגלה עד כמה העולם ריק, ואין ביכולתה לענות על השאלה המהותית, מה הטעם בחיים? החברה האנושית יודעת היטב כיצד לבלבל את האדם שלא לחשוב על חייו, או על שאלות כגון מה הטעם בחייו, אבל אין ביכולתה לתת תשובה...
האדם נברא ברצון לקבל, כי הבורא הוא רצון להשפיע. וכדי להגיע למטרת הבריאה ולהיות כמו הבורא, האדם צריך לשנות את הטבע שלו. כי את ההדבקות הזאת הבורא רוצה להעניק לאדם. ברוחניות אין אפשרות להתקדם אלא על ידי "השתוות הצורה". השתוות הצורה היא שינוי פנימי באדם. ממצב שהאדם הפוך מהבורא לפי תכונותיו, עליו להידמות לבורא לפי כל בחינותיו. ואת השינוי הזה אפשר לעשות רק על ידי אמצעים מיוחדים שגם אותם הבורא הכין לאדם...