הרב ד"ר מיכאל לייטמן -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / הרב ד"ר מיכאל לייטמן

הרב ד"ר מיכאל לייטמן

ד"ר לייטמן סיים את עבודת הדוקטורט שלו בפילוסופיה וקבלה, והוא בעל תואר PhD מהמכון הגבוה לפילוסופיה שבאקדמיה למדעים במוסקבה. כמו כן ד"ר לייטמן הוא בעל תואר MSc בביו-קיברנטיקה מהפקולטה לביולוגיה וקיברנטיקה רפואית במכון המדעי של אוניברסיטת סנט פטרבורג.

בנוסף להיותו מדען וחוקר, ד"ר לייטמן עוסק זה 30 שנה בלימוד הקבלה ובהוראתה וכן במחקר הקבלה. הוא פרסם למעלה מ-30 ספרים בנושא הקבלה וכן מאמרים מדעיים שונים. כתביו אלה תורגמו לשפות רבות.

הרב לייטמן היה תלמידו הראשי של הרב ברוך שלום הלוי אשלג (הרב"ש), בנו הבכור של הרב יהודה לייב אשלג (בעל הסולם) מחברו של פירוש "הסולם" על ספר הזוהר, ואף היה מזכירו ועוזרו הראשי. במשך 12 שנה רכש מפי רבו את תורת "הסולם" של אביו, רבי יהודה אשלג (בעל הסולם).

ד"ר לייטמן צועד בעקבות מורו הרוחני וממשיך את דרכו בהגשמת משימת חייו: הפצת חכמת הקבלה לעולם.
לאחר פטירת מורו ב-1991 הקים ד"ר לייטמן את "בְּנֵי ברוך", קבוצת מקובלים הלומדת ומיישמת בחיי היום-יום את דרכם של הרב יהודה אשלג ושל בנו הרב ברוך אשלג. ברבות הימים הפכה "בני ברוך" לתנועה בין-לאומית ענפה, הכוללת אלפי תלמידים בארץ וברחבי העולם. קבוצת "בני ברוך" היא ארגון ללא כוונת רווח המאוגד כחוק כעמותה רשומה. חברי התנועה עוסקים במחקר, בלימוד ובהפצת חכמת הקבלה כדי להאיץ את ההתפתחות הרוחנית בקרב האנושות, והם מקדמים בברכה כל אדם המעוניין לפסוע בדרך נפלאה זו, בלא הבדלי מין, גיל, דת וגזע.

"בְּנֵי ברוך" מפעילה אתרי אינטרנט לקהל הרחב ב-22 שפות, ובהם ארכיון מדיה מקיף. אלה הם מאגרי המידע הגדולים ברשת לכתבי קבלה, לספרים, למאמרים, לסרטי לימוד, לשיעורים ולהרצאות. כל החומר מוגש לקהל הרחב באמצעות האינטרנט וניתן להורדה בלא תשלום. כיום מבקרים באתרי התוכן הקבליים של "בני ברוך" למעלה מחצי מיליון מבקרים שונים, והם צופים ב-2.5 מיליון דפים בחודש, כמו גם עשרות אלפי מנויים למגזין מקוון בקבלה המופץ בשפות שונות אחת לשבועיים.

בשנים האחרונות הקימה "בְּנֵי ברוך" חברת סרטים המפיקה סרטים תיעודיים וחינוכיים, וכן תכניות לימודיות המשודרות בערוצי הכבלים והטלוויזיה בישראל ובעולם.

פעילותו החינוכית המדעית המקיפה ורבת-השנים של ד"ר לייטמן, זיכתה אותו בתואר פרופסור לאונטולוגיה (תאוריית ההוויה) מהמוסד האקדמי היוקרתי ביותר בתחום המדע ברוסיה. בנוסף, ד"ר לייטמן משתף פעולה עם חוקרים ומדענים בכירים בביצוע מחקרים בתחום המדע המודרני והקבלה. בשנת 2005 התפרסם ספרו האקדמי בשיתוף עם פרופ' ואדים רוזין, ראש המכון למדעי הרוח באקדמיה למדעים במוסקבה (בספר מעיינים שני המחברים -אנשי מחקר אקדמי המובילים בתחומם, בהיבטים המטפיזיים העמוקים של עולמו הרוחני של האדם על רקעהתפתחות ההיסטוריה והפילוסופיה).

כמו כן שותף ד"ר לייטמן לפרויקטים מחקריים נוספים, בהם ספר הנכתב במשותף עם ד"ר ג'פרי סטינובר, פיזיקאי ופסיכיאטר המלמד בפקולטה לפיזיקה באוניברסיטת ניס ובאוניברסיטת פרינסטון. ד"ר לייטמן מעורב גם במגוון של פרויקטים המתנהלים בשיתוף עם חוקרים ומוסדות מחקר אקדמיים בישראל.

כיום, לאחר 30 שנה, עבודתו ומחקרו של ד"ר לייטמן בתחום הקבלה והמדע זוכים להכרה. מדענים וחוקרים מכל העולם ומשדות מחקר שונים מביעים עניין רב בתפיסה הייחודית שהוא מציג. כהמשך לדפוס החינוכי-מדעי ולתכנית הלימוד המיוחדת שפיתח, ד"ר לייטמן הוא אורח שכיח בכנסים מדעיים נחשבים ומרצה מבוקש בקהילות מדעיות שונות ברחבי העולם. הוא הנשיא והמייסד של מכון המחקר ע"ש הרב אשלג, ARI – Ashlag Research Institute, שהוקם במטרה לטפח את השיח ציבורי בתחומי הקבלה והמדע.

בחודש מארס 2005 השתתף ד"ר לייטמן במפגש מרתק עם מדענים אמריקניים מובילים בסן פרנסיסקו, קליפורניה. במפגש זה הביעו חלק מהמשתתפים את התרשמותם מפועלו של ד"ר לייטמן::

"התגלותה של הקבלה בצורתה האותנטית מ'המחבוא' שבו הייתה שרויה היא מדהימה ובעלת חשיבות היסטורית כאחת. יש לי הזכות והכבוד להכיר אישית את הרב ד"ר מיכאל לייטמן. לייטמן מביא אל חכמה עתיקה זו לב חם, הבנה עמוקה וניסיון רב, לצד תפיסה רחבה במדע האמפירי. גדולי המוחות לאורך ההיסטוריה מצאו בקבלההאותנטית מעיין שופע של הדרכה רוחנית הומנית וכלל-אנושית (בשונה משיטות שטחיות אחרות שמהן ברצוני להזהיר)."

מילות הערכה נוספות מפי דמויות מובילות בעולם הקבלה כיום מופיעות על כריכת אחד מספריו האחרונים באנגלית של ד"ר לייטמן שפורסם בארה"ב, Awakening to Kabbalah
(Jewish Lights Publications, 2005):

"הרב ד"ר מיכאל לייטמן הנו דמות ייחודית ומרתקת; מדען מוכשר שיצר סינתזה רבת-משמעות בין מדע וקבלה".

"מקור נפלא למחפשים לימודי מיסטיקה יהודית אותנטית בדרך שבה תלמידים רציניים למדו משך מאות בשנים. מבוסס על 'פירוש הסולם' המפורסם לספר הזוהר, שכיום הוא המשאב העיקרי לכל אדם החוקר תגליות באיזוטריקה הקבלית. ללא ספק זהו טקסט חיוני בנושא מיסטיקה יהודית בעבור כל ספרייה המכבדת את עצמה".

"אין כאן לא ריפוי כוזב עם חוטים אדומים ואף לא הבטחות להצלחה קלה ומהירה בעולם הזה. לעומת זאת, מזמין אותנו הרב לייטמן לשנות את עצמנו – ואת העולם – באמצעות עבודה מאתגרת, ולעתים קשה, בקבלה. ספר זה הינו מסמך מרתק, מלומד, מדהים ולעתים מבהיל, שיעורר השראה בכל אדם המחפש רוחניות".

"ספר זה מסביר שכאשר הקבלה מובנת כראוי, היא מדע של חכמה רוחנית המשנה את רצונותינו כך שנוכל להיטיב ולהועיל לבריאה כולה".

מילות הערכה נוספות שנכתבו על ידי מדענים מובילים הופיעו על ספרו האחרון בעברית של הרב ד"ר מיכאל לייטמן, "קבלה מדע ומשמעות החיים":

"הרכב חוקרים מתחום המדעים המדויקים ומדעי החברה, בשילוב עם הבנה מעמיקה של חכמת הקבלה, מאפשרים להבין בעזרת ספר אחד את יסודות הקבלה, את יחסה למדע ולטבע ואת משמעותה לחיי האדם. ספר מיוחד במינו, המחבר בדרך יוצאת דופן את המדע והקבלה, ומסביר נושאים מורכבים באופן בהיר, קצר וקולע".

הרב ד"ר מיכאל לייטמן הוא חבר במועצת החכמה ( World Wisdom Council), קבוצת מומחים והוגים המהווים צוות חשיבה מיוחד. מייסדו והעומד בראשו הוא פרופ' ארווין לאסלו, בשיתוף עם Club of Budapest.

"בתקופה של בחירות הרות-גורל לעתידנו על כדור הארץ, חכמת הקבלה מקבלת משנה חשיבות ותוקף. החכמה הצרורה בכתבים העתיקים חייבת להתגלות, לחקור את הבעיות שבפנינו, ולמצוא את ההזדמנויות הנפתחות בעבורנו. המסר חייב להיות נגיש לכל אדם בישראל ובעולם כולו. הרב ד"ר מיכאל לייטמן הוא המוכשר מכל אדם להתמודד עם אתגר מכריע זה, ולהגשים ולממש משימה היסטורית זו".

*הערה: התואר "רב" הוענק לד"ר לייטמן ע"י תלמידיו מתוך כבוד והערכה להוראתו את חכמת הקבלה ולמסירותו רבת-השנים לחינוך ולהפצת החכמה. הוא אינו "רב" מוסמך על ידי מוסד רבני ואינו משמש בתפקידים רבניים -הלכתיים לעניינים כגון כשרות, נישואין או פסיקה בסוגיות הלכתיות דומות.

חזרה לראש הדף
Site location tree