פרק 11 - העיקר להפיץ את האור! | תנאים להתפתחות רוחנית | אלף שאלה על קבלה | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / אלף שאלה על קבלה / תנאים להתפתחות רוחנית / פרק 11 - העיקר להפיץ את האור!
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

פרק 11 - העיקר להפיץ את האור!

חבל על הזמן

שאלה: ישנה מטרה ברורה מאוד: שכולם יידעו על חוכמת הקבלה. מי שכבר בשל יגיע, ומי שלא, יישאר בעיסוק שלו, אבל לא יזיק גם לו לדעת שיש דבר כזה. האם אני מבין נכון?

תשובה: פרסום חוכמת הקבלה לא צריך להיות תוקפני. כל אחד בעולם צריך לשמוע מהי חוכמת הקבלה ומה היא נותנת לאדם. חוכמת הקבלה היא מדע על השגת העולם העליון בחיים האלה. זה נותן לאדם אפשרות לנהל את הגורל שלו גם בחיים האלה וגם בקיום אחר. לכן זה המדע הפרקטי ביותר והחשוב ביותר לאדם.

כל אחד מרגיש צורך במדע הזה רק בהתאם למידת ההתפתחות הרוחנית שלו. אם הנשמה עדיין לא התפתחה דיה, פירושו של דבר שהאדם מרגיש צורך בתענוגים של העולם הזה בלבד. אבל אם הוא מתחיל, ללא תלות במצבו הכלכלי, בגילו ובמעמדו החברתי, לשאול את עצמו את השאלה: "בשביל מה אני חי, מה היא משמעות החיים שלי, מה היא מטרת קיום העולם?" האדם הזה צריך לדעת שהתשובה נמצאת רק בחוכמת הקבלה.

ואם השאלות הללו לא נשאלות כדי להגיע למטרה הזו, זאת אומרת שאינן אמיתיות עדיין, אלא נועדו רק להשיג הנאה גדולה יותר, כמו השאלות מסוג "במה עדיף לעסוק כדי להרוויח יותר". אדם זה לא ימצא בחוכמת הקבלה דבר.

בקיצור, מי שנועד להתעלות ולהרגיש את העולם העליון, ימצא את עצמו רק בקבלה. ומי שלא, שילך בינתיים בדרכים אחרת. אני מציע ללמוד את חוכמת הקבלה, כיוון שהלימודים עצמם מזרזים את תהליך ההתפתחות המקדים, ולאחר מכן מרגישים את השאלות האלה בכל צביונן האמיתי.

כל מי שמסוגל לספק את עצמו בכל מיני עיסוקים אחרים, זוהי זכותו, אלא שחבל, כי הזמן עובר. אבל העניין הוא בזה, שאדם כזה פשוט לא מרגיש איך הזמן עובר, הוא פשוט חי בתוכו, כמו כל העולם הגשמי שלנו.

ספרים - גילוי חשוב לעולם

שאלה: האם אין סכנה בהפצת חוכמת הקבלה לקהל הרחב?

תשובה: מקור אי ההבנה נמצא בחוסר ידע. חוכמת הקבלה מתחלקת ל "טעמי התורה" ו ל"סתרי התורה". כל מה שיש בספרי חוכמת הקבלה, אלה "טעמי התורה". את החלק הזה חייבים לגלות ולהפיץ, ובדיוק בזה תלויה הגאולה מאגואיזם - סיבת כל הייסורים שלנו ושל כל העולם.

"בסתרי התורה" העניין הוא מנוגד, אי אפשר וגם אסור לגלות, מפני שאיש לא יבין. לחלק הזה שייכים "מעשה בראשית" ו"מעשה מרכבה". בכל חנות ספרים במדורי הספרות הדתית, כל אחד רשאי לרכוש כל ספר אודות חוכמת הקבלה, דווקא מפני שהם כוללים רק את "טעמי התורה".

מ אברהם, שכתב את "ספר היצירה", דרך רבי שמעון, כותב ספר ה "זוהר", האר"י, הגר"א, רמח"ל, כל האדמורים החסידים גילו על הנייר את סודות התורה והפיצו אותם. הרי כל הספרים שלהם הם אך ורק חוכמת הקבלה. ומה יכול להיות גילוי חשוב יותר לעולם מאשר הפצת הידע באמצעות ספרים, כפי שהם נהגו לעשות? הבעיה אינה בחוכמת הקבלה.

שכל ההמון יזעק

שאלה: מה מהווה כוח רוחני שמאפשר לעלות "למעלה"? נניח ששישים איש מאזינים במקביל לשיעור חוכמת הקבלה ברדיו. האם זה מאפשר להם לעלות "למעלה"? כלומר, האם הכמות יכולה לכפר על האיכות?

תשובה: מתוך ההגדה אנחנו מבינים איך יוצאים ממצרים. לא די שמשה ואהרון ירצו בכך, לא די שמשה הרג את המצרי ואהרון יצא כנגד פרעה. צריך שכל ההמון יזעק לבורא. כמובן, אם ההמונים לומדים ורוצים שינוי בקשר שלהם עם הבורא, זה ישנה הכול. ולהיפך, יחידים לא מסוגלים לבצע תיקון כללי.

אנחנו נראה במו עינינו, שההיסטוריה מתממשת דווקא עכשיו. בתקופה הקרובה ביותר הבורא יראה לנו שאנחנו בודדים בעולם וכולם נגדנו, ורק אליו הוא יכריח אותנו לפנות בהמונינו. ככל שנראה ונכיר בכך מהר יותר, נחסוך מעצמנו ייסורים, שבהם הבורא ישכנע אותנו בצורך ההכרחי של הקשר איתו. לכן מטרת הקבוצה שלנו היא דווקא הפצת חוכמת הקבלה להמונים, באופן הרחב ביותר שניתן לעשותה.

סבל העולם הזה

שאלה: באיזה אופן יכול האדם לקשור את עצמו לחברה, כך שייקח על עצמו את הסבל שלה?

תשובה: כפי שנכתב גם במקור, זה אפשרי רק לאנשים שעלו לדרגה רוחנית מתאימה. אתה לא מסוגל לקבל על עצמך את כל סבל העולם הזה, ואין טעם להשלות את עצמך. עליך לעשות כל מה שאתה מסוגל - להפיץ את חוכמת הקבלה. זה בכוחך, וזאת התרומה שלך לתיקון העולם. התקדמותך תלויה אך ורק בזה.

דמויות וחוויות מהעולם הזה

שאלה: יש לי רעיון בהפצת חוכמת הקבלה. בסרט "מטריקס", כל האנשים נמצאים בתרדמה, חיים בתוך מטריצה של "אגואיזם". הסרט מראה, שכל בני-האדם הם עבדים של המטריצה. איך להפיץ את ההקבלה הזו בין הסרט לבין חוכמת הקבלה, ולהראות שחוכמת הקבלה היא מציאות?

תשובה: האדם לעולם לא יוכל להראות חוויות רוחניות באמצעים אנושיים, ולהעביר אותן בלבושים האלה לאחרים, מאחר שאין להם דוגמה בעולם שלנו. כל החלפת המידע והרגשות שלנו מבוססים על הדמיה, כבר עברתי זאת, ונשארו רשימות, זיכרון שעוזר לי להבין חוויה חדשה על בסיס העבר או שילוב חוויות ומאורעות מן העבר.

לכן מקובלים מציעים גם תמונה פסיכולוגית מסוימת, אבל היא מופיעה בתודעה שלנו רק כתמונה פסיכולוגית. היות שבכל מקרה אנחנו עדיין מסוגלים לתאר לעצמנו רק דמויות וחוויות מהעולם הזה.

הדרך היחידה והאמיתית היא לעזור לאדם לקבל את "המסך", ולאחר מכן להדריך אותו איזו פעולה רוחנית הוא חייב לבצע כדי להרגיש מה שאתה רוצה שירגיש. לפני כן כל התחושות והחוויות שלך, כמורה, יהיו עבורו בגדר סוד. חוכמת הקבלה זו השיטה שמגלה לתלמיד את הסוד, היות שהיא מספקת לו את המסך.

אשליה ומציאות

שאלה: באיזו מידה אנו מסוגלים להשפיע בצורה חיובית, בעזרת לימודי חוכמת הקבלה, על גורל העמים האחרים? האם בכך אנחנו יכולים להקל עליהם את דרך התיקון?

תשובה: בעזרת לימודי הקבלה אנחנו משפיעים בצורה חיובית על כל העולם, על ההתפתחות שלו, ואנחנו מקלים את דרכם של כל בני-האדם אל עבר מטרת הבריאה.

רק הרצון המוכן יכול לקבל את האור

שאלה: ניסיתי פעמים מספר להפיץ, ולא התאפקתי מלשתף אחרים ב"גילויים"- שלי. ניסיתי להעביר להם מה שהבנתי, אבל כל הזמן נתקלתי בחומה של אישהבנה, למרות כל ההתלהבות שלי, ועוד מצד החברים הקרובים. האם זה אומר ששתיקה שווה זהב?

תשובה: ולְמה בדיוק ציפית? אם מצאת משהו לעצמך, למה אתה כל כך בטוח שזה יתאים גם לאחר? עד שהנשמה שלו תבשיל, אתה יכול לקפוץ לו על הראש ועדיין זה לא יעזור, כי האגואיזם שלו יאטום את אוזניו מלקבל מידע שאינו רלוונטי עבורו ברגע הנתון הזה. זה רק מוכיח לנו שוב, שרק הרצון המוכן יכול לקבל את האור או את ההשפעה שלו בעולם שלנו. לכן מומלץ להפיץ רק באופן פסיבי, ולא לכפות.

מניסיוני, אם האדם קרא משהו באדישות מוחלטת, כעבור שישה עד שמונה או עשרה חודשים זה יצמח בתוכו, והוא יתחיל לחפש את חוכמת הקבלה, כי הקריאה הזו זירזה את תהליך ההתפתחות שלו. לכן אנחנו שואפים שכולם יידעו על קיום חוכמת הקבלה, לא יותר מכך, ואלה שכבר חשים את הצורך בה - אלה יגיעו אליה.

הזמן יתקן הכול

שאלה: איך להתנהג כלפי אנשים בעלי דעה שלילית מאוד על חוכמת הקבלה? שיחה עם אנשים אלה גורמת הפרעות שאחר כך עליי להתמודד איתן גם אם דעתי שונה. התחושה היא כאילו שפכו בתוכי טינופת. אני לא יכול להוכיח דבר לאדם כזה, ונותר רק להתעלם ממנו.

תשובה: אתה צודק, צריך להתעלם, היות שהם עצמם אינם אשמים, ועליהם עדיין להתפתח. רק אחר כך הם עצמם יתחילו להפיץ את חוכמת הקבלה, ודווקא בשיטה הזו. כיום כבר יש דוגמאות רבות לכך: בירושלים רבים לומדים את חוכמת הקבלה, אבל לא על פי בעל הסולם, בסוברם שהשיטה שלו אינה נכונה. אך בתקופה האחרונה דווקא הם והמנהיגים שלהם מתחילים להתעניין וללמוד את הקלטות שלנו.

הדבר קורה כיוון שהנשמה מתפתחת, וכבר אינה מוכנה להסתפק בהסברים מרגיעים מהעבר, והם אינם מסוגלים למלא את הרצונות החדשים שהתעוררו בהם בעזרת שיטות ישנות, שהתאימו רק עד תקופת האר"י. לכן הם קונים את הקלטות שלי ומאזינים לשיעורים ולהרצאות בטלפון ובאינטרנט.

דווקא אלה ששנאו את בעל הסולם חוזרים אליו היום, דרכנו. הזמן יתקן הכול, ואתה, המשך בלימודיך ואל תנסה לשכנע אחרים. העבר את הדרך שלך רק לאלה המתעניינים בה.

עקרון הפירמידה בארגון העולם

שאלה: האם אדם שעדיין לא עבר את המחסום, רשאי ללמד את חוכמת הקבלה? איזה תפקיד עליו לקחת על עצמו?

תשובה: אפילו מי שעדיין לא מבין דבר בעצמו, יכול להתחיל למשוך אנשים אחרים ולהקים קבוצות, כיוון שהעניין הוא כלל לא ברמת הידע שלו או אם כבר גילה את העולם העליון, אלא בכך שדרכו המידע הזה יכול להגיע לאנשים אחרים. אם הוא מפרסם ומראה לכולם את המקורות, את הספרים ואת האתר, כל היתר תלוי רק בהם.

אפשר להציב את עצמך בתפקיד הרב, אבל לא המארגן (ואם רב, אז לא חבר(, או בתפקיד המארגן, כלומר אחראי על כל הנושא התפעולי, אבל לא רב. או כחבר בקבוצה ששווה לכולם בכול )כולם מארגנים הכול יחד( ולוותר על המנהיגות ועל הארגון או על תפקיד הרב למישהו אחר.

אני אישית רק רב, ומנסה להפוך את כולם למארגנים ומורים, וכן את כל התלמידים שלי למנהיגים ומורי דרך רוחניים. אני שואף ורוצה שגם בכל קבוצות החוץ יהיו אנשים שיקחו יוזמה ויקימו קבוצות חדשות, יהפכו למורים וכולי.

הכול בעולם מאורגן על ידי הבורא לפי עקרון הפירמידה. אי אפשר להגיע לשוויון כולל, כי זה מפר את סדר העולם הכללי. פירמידה שנבנתה כהלכה היא מבנה אידיאלי של מסגרת חברתית, קבוצה, ארגון פנימי של האדם עצמו. אל תחשוש שהטעויות שלך בהעברת החומר יגרמו נזק או יעכבו את התלמידים שלך בהשגת העולם העליון. זה לא יקרה בשום פנים ואופן, מאחר שאנחנו, בעזרת הלימודים שלנו, מעוררים רצונות שמעוררים עלינו את האור העליון, והאור הזה מביא לנו לא את הידע, אלא את טהרת הרצון. רק רצונות מתוקנים יכולים לקדם אותנו בהשגת "דעת העליון".

הדרכה רק בעברית

שאלה: מה תפקידה של השפה העברית בלימוד חוכמת הקבלה?

תשובה: חוכמת הקבלה הועברה אלינו בשפה העברית, ולכן רק בשפה הזו אנחנו יכולים ללמוד. הרי מה זאת שפה? בתוכנו יש חוש לא מפותח, ולמה אנחנו חושבים כך? בגלל שברור לנו שאנחנו לא מרגישים את כל העולם והרבה מאוד לא ידוע לנו, לא מובן לנו ולא ניתן לחיזוי.

החוש הלא מפותח שלנו נקרא נשמה, אבל מכיוון שהיא לא מפותחת דיה, היא- נקראת "נקודה שבלב". האיבר הזה צריך לקלוט את כל המידע החסר שקיים סביבנו עדיין בצורתו החופשית, שנקרא "אור מקיף".

האיבר הזה והאור לא קשורים בשום דבר, אף על פי שהם צריכים להתאחד, והאור צריך להיכנס אל תוך הכלי. המתווך להתקרבות ולמילוי הוא הספר - הדרכה לצירוף כל חלק של הכלי לאור המתאים לו. הכלי, איבר ההרגשה שלנו, מורכב מחלקים רבים. אחרי תיקון ניתן למלא באור כל אחד מהחלקים, בהרגשה של מה שקודם לא הורגש בעזרת אף אחד מחמשת האברים. אבל ההדרכה כתובה רק בשפה העברית.

עייפות המורה

שאלה: שמתי לב שבמהלך פעילות הפצת חוכמת הקבלה יש "השראה", כך שאני עצמי נהנה לשמוע את דבריי, לגלות כוחותיי, והבנתי ויכולת ההסבר שלי גוברים. אבל כעבור זמן, לאחר ש"יצאתי מהפעולה", יש בי תחושת עייפות גדולה. האם זה צריך להיות כך?

תשובה: שום דבר לא מצריך כל כך הרבה אנרגיה כמו הוראה. הרב"ש עלה הרבה פעמים לדירה שלו באמצע השיעור, על מנת להתחזק במשהו. העייפות שלו במהלך השיעור הייתה כל כך גלויה, שאפשר היה פשוט לראות איך עיניו איבדו את הריכוז.

חזרה לראש הדף
Site location tree