מלמעלה למטה | שלבי ההתפתחות הרוחנית | ההכנה לדרך | מסע לעולם עליון | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / מסע לעולם עליון / ההכנה לדרך / שלבי ההתפתחות הרוחנית / מלמעלה למטה
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

מלמעלה למטה

לימוד הקבלה עיקרו לימוד ההשתלשלות העולמות הרוחניים מלמעלה למטה, עד לעולמנו הגשמי. הדעת נותנת שמאחר שאנו נמצאים בעולם הגשמי, היה עלינו ללמוד כיצד לטפס במעלה הדרך הרוחנית, מלמטה למעלה, עד להשגת הדרגה הסופית, דרגת הבורא עצמו.

אלא כדי שהוראה זו תהיה משותפת לכולם, כתבו אותה המקובלים כהשתלשלות מלמעלה למטה ולא מלמטה למעלה. למעשה זה אותו דבר, פרט לכך, שהשתלשלות מלמעלה למטה היא כללית יותר ואחידה לכולם.

המקובל הוא אדם שחי בעולם שלנו והשיג רוחניות מלמטה למעלה. באף אחד מכתבי המקובלים לא כתוב על דבר שהאדם טרם השיג. שום ספר לא "נפל אלינו משמיים", לא נחרט באבן בידי כוח עליון כלשהו ולא נכתב בידי הבורא על גבי קלף. תמיד מדובר במקובל שישב וכתב את חקירותיו הרוחניות.

אדם הראשון העלה על הכתב את השגותיו, אחריו אברהם ואחריו משה, שלהשגותיו בדבר הבורא ובריאת העולם, הוא קרא "תורה". מחקר זה נעשה מלמטה למעלה, מהעולם שלנו כלפי מעלה. אולם העליה מלמטה למעלה היא אישית, ואינה דומה במקרה אחד למקרה שני. ודאי שישנן דרכים ושיטות משותפות, חוקים כלליים, דרגות ושלבים בעליה. אלא שאת הדרכים, למרות היותן משותפות, כל אחד עובר באופן שונה.

המקובלים שבאו אחריהם, כתבו את הרגשותיהם והשגותיהם הרוחניות בספרים נוספים: משנה, תלמוד וכו'. כל מקובל רשם בכתובים את מחקרו על עולמנו, ועל הדרך לצאת ממנו לעולם הרוחני. לספרים אלו אנחנו קוראים "ספרים קדושים", או בשם הכללי "תורה", משורש המילים אור, הוראה, בהיות ספרים אלה, ספרי הנחיות ליציאה לעולם הרוחני.

יש בורא. ממנו משתלשל האור, דרך חמישה עולמות, מלמעלה למטה: אדם קדמון, אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. מתחת לעולם העשיה נמצא המחסום, מחיצה המפרידה בין כל העולמות לבין עולמנו, העולם הזה. גם בין עולם אצילות לעולמות בריאה, יצירה ועשיה, קיימת מחיצה שנקראת "פרסא", ובין עולם אין-סוף לעולם אדם קדמון קיים "הצמצום".

מהמצב העליון, עולם אין-סוף, ועד המצב התחתון, המקום בו אנו נמצאים, קיימים, איפוא, חמישה עולמות, וכל אחד מהם בנוי מחמישה פרצופים, וכל פרצוף בנוי מחמש ספירות, בסך הכול 125 מדרגות, בין מצבנו הנוכחי למצבנו העתידי, העליון, אותו אנו חייבים להשיג.

מדרגות אלו אינן עשויות מאבן ולא משיש, אלא הן בתוכנו. אלו מדרגות של התפתחות פנימית, רוחנית שלנו. במידה שאדם שינה משהו בתוכו, הוא עולה מדרגה אחת, שינה עוד משהו, עולה מדרגה נוספת, וכן הלאה. כל המדרגות הן רמות השתוות האדם לבורא.

עולם אין-סוף הוא השתוות צורה מוחלטת בין האדם לבורא, ואילו העולם שלנו הוא הניגוד המוחלט לבורא. כל המדרגות שבין העולם שלנו לבין עולם אין-סוף, הן מידות ההשתוות של האדם לבורא, שלבי ההתקרבות לבורא.

מטרתנו היא לבנות כלי הרגשה נוסף, שבעזרתו נוכל לחוש ולהשיג את העולם הרוחני ואת הבורא. כך נעשה עוד לפנינו, ועל זה כותבים לנו המקובלים. לא קיימת דרך אחרת לגילוי הבורא. רק בשינוי עצמו, מתחיל האדם להרגיש את העולם הרוחני, את הבורא, ועל כך הוא יכול לכתוב ולמסור מידע לאחרים.

המטרה, שאותה מציב לנו הבורא היא, שבזמן היותנו בעולם הזה, נעשה עבודה מסויימת על עצמנו. ובעזרתה נתקן בהדרגה, 125 פעם את תכונותינו הפנימיות, כך שבזמן שאנו נמצאים בגוף הפיסי בעולם שלנו, הנשמה שלנו ותכונותינו הפנימיות יהיו בעולם אין-סוף.

במשך חייו בעולם הזה, האדם חייב להידמות לבורא. כל עוד לא יעשה זאת, הוא יחזור אל העולם שוב ושוב עד שיצליח במשימתו. הדבר נכון לגבי כל אדם בפרט, ולגבי האנושות ככלל. זאת הסיבה לכל הלחצים וההרגשות הבלתי נעימות, הפוקדים את האדם ללא הרףששלהכריח אותו להבין שיש היגיון בסבל, שהיסורים אינם חסרי משמעות, שמישהו רוצה להפיק בעזרתם איזו תועלת מהאדם.

חזרה לראש הדף
Site location tree