שאלות ותשובות | קבלה, דת ומדע | ההכנה לדרך | מסע לעולם עליון | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / מסע לעולם עליון / ההכנה לדרך / קבלה, דת ומדע / שאלות ותשובות
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

שאלות ותשובות

קבלה ומדע

האם יש מנהגים מיוחדים ללימודי חוכמת הקבלה?

חוכמת הקבלה אינה עוסקת בשום מנהגים או פעולות פולחניות חיצוניות. כל שרטוט או תמונה של עולמות, ספירות, גימטריות, אינו יותר מאשר חומר עזר נלווה. חוכמת הקבלה במהותה היא הרגשתו האינדיבידואלית של כל אדם את הבורא, ואת העולם הרוחני.

בחוכמת הקבלה אין שום מרכיב מיסטי, וחוכמה זו היא מדע על חקר המציאות, חקר היקום, אלא שבשונה מכל מדע אחר, היא עוסקת לא רק בחקר העולם שלנו, אלא גם בחקר העולם העליון.

האם המדע המודרני מקבל נקודת ראות זאת?

מדענים העוסקים בחקר החושים, וזה כולל חוקרי תורת היחסות, טוענים שכל מה שקולטים החושים שלנו, תקף אך ורק לגבינו. אבל תמונת העולם שלנו היא יחסית, מכיוון שמונחי הזמן, המימד והמקום גם הם יחסיים. אילו בתוכנו לא היו קיימים מונחים אלה, היינו קולטים אותם בצורה אחרת.

ניתן לומר שהאדם מהווה מעין "קופסה שחורה", מערכת סגורה. כל מה שמגיע לתוך הקופסה האדם יודע, חש ומרגיש. לשילוב הרגשותיו אלו, קורא האדם "העולם שלי", "העולם הזה", או פשוט "עולם". וכל מה שאולי קיים מחוץ לגבולות האדם, מחוץ לקופסה זו, כל מה שלא נכנס בתוכולא ידוע לאדם, והוא לא יכול אפילו לדמיין לעצמו שיש עוד משהו, שנמצא מחוץ לו, מחוץ לחושיו.

האם הידע בקבלה הוא מהימן?

הקבלה, לא רק שנותנת ידע מהימן על בנייתם של כל העולמות והחוקים שלהם, ועל ההיסטוריה של האנושות ועל דברים נוספים, שלא נוכל לתאר בדמיוננו, אלא שהיא מאפשרת לנו להשתמש בידע הזה באופן מעשי.

כתוב ב"זוהר": "אין לך כל עשב למטה שאין לו מלאך למעלה" משמע, שלכל הקיים בעולמנו ישנם שורשים רוחניים, ואם נבין את החוקים ואת אופן בנייתם של העולמות הרוחניים, נוכל להשפיע על המתרחש בעולמנו. ללא הידע הזה, המצריך קליטה ותפיסה נרחבות של מידע, אין ביכולתנו לנסח דברים במדוייק, ועקב כך חסר לנו סוג מסויים של מידע שהוא רצוי לנו.

מדענים טוענים שהעולם קיים יותר מכמה אלפי שנים, מהי דעת הקבלה?

הקבלה אינה טוענת אחרת. בספרים שחיברתי "ראיון עם העתיד" ו"הספר הפתוח" מוסבר על תקופות התחממות והתקררות של כדור הארץ, אשר כל אחת נמשכה כשלושים מליון שנה.

האם יוכל מדע העתיד לחקור את התופעות שנקלטות בחוש הששי?

במסגרת חמשת החושים, האדם מוגבל לגמרי בתחושותיו, עד כדי כך שאינו מסוגל אפילו לדמיין מהו חוש נוסף. ואין צורך לומר, שלעולם לא ישאף למשהו שאינו קיים בתוכו, ממש כפי שלא ירגיש בחיסרון של אצבע נוספת.

לכן המכשירים שהאדם בונה, ושיטות המחקר שהוא מפתח, רק מרחיבים את תחום החוש הקיים, אבל בשום פנים ואופן לא יוצרים חוש ששי. חמשת החושים שלנו מספקים את כל צרכינו ולמטרה זו נוצרו, שהלא איברי חושים אחרים, משמעם בריאה אחרת, ואילו אנו נמצאים פיסית בגבולות הבריאה שלנו. לעולם לא נוכל לתאר בדימיוננו מה חסר לנו, כדי לחוש ולהבין את הסביבה שלנו בצורה אחרת, ולא כדרך שאנחנו חשים אותה כיום, בחושינו הקיימים.

כל כמה שהאנושות תתקדם טכנולוגית, לא נהיה מסוגלים לפרוץ את גבולות הבריאה שלנו. חמשת החושים שלנו יוצרים מסגרת ברורה של ההבנה שלנו. ומכיוון שכל פנטסיה שלנו היא פרי דימיון, שמבוסס על חמשת החושים, לעולם לא נהיה מסוגלים לדמיין משהו, שאינו דומה לנו או לעולם שסובב אותנו.

אם למשל, אבקש ממך הקורא, לתאר לי משהו שאינו דומה כלל לשום דבר בעולם שלנו, יצור מעולם אחר, עדיין לא תהיה מסוגל לתאר לי, אלא משהו שמורכב מאלמנטים של העולם שלנו.

אמנם גם "המרחב" שלנו הינו רק מהות שאותה אנחנו חשים בצורה מסויימת, ועל אף זאת ייתכן שבמרחב זה קיימים עולמות ויצורים אחרים. אלא שאיננו מסוגלים לחוש את קיומם, חרף הימצאותנו במימד אחד אתם. יש להעיר, שהמונח "מימד" משמש כאן בתוך מסגרת ההבנה המוגבלת שלנו, רק כדי להדגים, עד כמה אנחנו לא מסוגלים לחוש את כל מה שחמשת החושים שלנו לא בנויים להבין. למעשה, גם למימד אין משמעות, כי בתחושות אחרות הוא אחר לחלוטין.

לדוגמא, נסה לתאר לעצמך, מה היה רואה האדם במקום היקום שלו, אילו ניחן ביכולת ראיה לא רגילה, ראיית רנטגן; מזה ניתן ללמוד, עד כמה שינוי רק בתחום אחד של החושים יכול להשפיע על שינוי תמונת העולם שלנו בעינינו.

נאמר רבות, כי הגיע הזמן שחוכמת הקבלה תהפוך ממדע נסתר למדע גלוי. מדוע דווקא בדורנו זה יש חשיבות רבה להפצת הקבלה? האם אין סכנה שמי שיגלה את הידע העמוק של הקבלה, עלול להשתמש בכוחו לניצול אנשים?

קבלה היא מדע, אך לא מדע תיאורטי למומחים. כל אחד יכול להשתמש בתוצאות שלה, בדיוק כשם שמשתמשים בכל תוצאות המדעים האחרים. ההבדל בין הקבלה למדע אחר הוא, שאת מדע הקבלה צריך כל אחד, מפני שאם אדם לא משתמש בקבלה הוא איננו מקבל מהחיים את הדבר החשוב ביותר בחייואת מה שיישאר עמו לנצח.

על כולם לדעת, מהו המדע הזה ומאיזה מקור נובעת עוצמת הידיעה, עד כמה לימוד הקבלה יכול לשנות את המושגים על בניית העולם, על מטרת האדם, על התפתחות הנבראים ועל תפקידו המיוחד של האדם בהתפתחות זו; וכאן גלומה אפשרות מלאה ויסודית להכרת העולם. מטרת המקובלים היא להביא לקבלה אנשים רבים ככל האפשר, מפני שאם האנושות תמשיך ללכת באפלה, בשיטות ניסיוניות שגויות, צפויים לה אסונות כבדים.

כשילד מכניס אצבע לאש הוא מתחיל לבכות בקול, כי כואב לו, הוא מייד מרגיש שאסור לעשות זאת. בסופו של דבר הכוויה נרפאת. האנושות לא חייבת לשרוף את כדור הארץ, כדי להבין שלא היה כדאי להכניס את האצבע אל תוך האש.

האנושות נבראה בצורה כזו, כדי שתבוא מתוך חוסר הכרה להכרה באופן מדעי, דרך הקבלה ולא על ידי נסיונות. הקבלה מנחילה לאדם את הידיעה, שיש כוחות שפועלים, כיצד הם פועלים בטבע, ולאילו סיבות ומסקנות מביאה כל פעולה שלהם. הקבלה נותנת לכך הבנה ברורה. לכן מקובלים אינם טועים.

האנושות

מתי תוכל האנושות להבין את יחודיות הקבלה?

כל אכזבה מרה תמיד דוחפת את האנושות קדימה. כל התקדמות טכנולוגית, רפואית, כלכלית, נבעה רק מאכזבה, שהתעוררה פתאם משיטות נהוגות. לאחר הצטברות של סבל כללי, האנושות נאלצה להבין, ששיטות אלו אינן יכולות להוות פתרון לשום בעיה. למשל כמות הפסיכו-אנליטיקאים גדלה עשרת מונים, אבל כמות החולים וכמות ההתאבדויות גדלה הרבה יותר מכך. בהגברת כמות הפסיכו-אנליטיקאים לא הצליחה האנושות לצמצם את מספר חולי הנפש ושיעור המתאבדים בתוכם.

כעת הגיעה שעתן האחרונה של שיטות ההתפתחות השונות שאכזבו את האנושות, ולכן זו השעה שבה יכירו אנשים בנחיצותה של חוכמת הקבלה. לשם כך דרושה הפצה של חומר, שיאפשר להם לשנות את עצמם בעזרתו.

כל אחד שיוצא לדרך הנכונה, צריך לעזור למי שנמצא בדרך, לבל ייכנס לדרך ללא מוצא. זה צריך להיעשות בדרך של הפצת התוכן בספרים, באינטרנט ובכתבי מקורות בקבלה. אם מצוי בסביבתכם אדם שמגלה התעניינות בנושא, הראו לו את הספרים, הסבירו לו קצת. אך רק באותה המידה שבה התעניינותו היא אמיתית, ובכל מקרה הקפידו שלא לכפות עליו דבר, שכן אדם צריך להיות בשל לקבלה.

יהדות

מה הקשר בין הקבלה לבין תפקיד היהודים במימוש מטרת הבריאה?

בעולם הזה קיימת חלוקה במבנה של פירמידה: דומם, צומח, חי, מדבר. אותה חלוקה קיימת גם בנשמות שלנו. היהודים נקראים "העם הנבחר", כיוון שהם קיבלו את האפשרות להגיע ראשונים לרוחניות. ואין זה על שום היותם מוצלחים יותר, אלא בשל חובתם להגיע ראשונים להתגלות השגת העולמות הרוחניים של כל האנושות. קיים סוג מסוים של נשמות שקרוי "יהודי", מלשון יחוד עם הבורא. לפי הקבלה זהו הסוג הנשמות האגואיסטי ביותר. לא בכדי מכונה העם היהודי "קשה עורף", עקשן ולא צייתן.

מפי נביאים ומפי המקובלים כולם, נכתב כי בעולם הזה זכות השגת הבורא היא שווה לכולם ואינה תלויה בלאום, אך באשר לכלי הרוחני הכללינשמת "אדם הראשון", נשברה לחלקים, וקל יותר לתקן חלקים אגואיסטיים קטנים, מאשר את כל האגואיזם הגדול, בבת אחת. החלקים שעוברים את התיקון ראשונים, נקראים "יהודים". ואחר כך נכללים בהם כל השאר, ומגיעים לקרבה עם הבורא. בסופו של דבר, כל החלקים נכללים בכלי אחד, שמתמלא כולו באור. לכן אין לאום "יהודי", אלא "יהודי" הוא מצב רוחני של הנשמה.

רק מי שמרגיש צורך אמיתי בהתקרבות לבורא והשגה רוחנית על ידי הקבלה, יכול להשיג את חפצו זה, ואז הוא נקרא "יהודי"; היינו השם "יהודי" תואם את השתוקקות האדם על פי טבעו, ולא על פי הלאום של אמו. כך זה היה בימי קדם ועם הזמן אומצה הגדרה חדשה, שקבעה יהדות לפי מוצא האם.

מדוע התורה וחוכמת הקבלה, ניתנו רק לעם היהודי?

העולם שלנו מחולק לקבוצות אנשים, שנקראות עמים. התורה וחוכמת הקבלה ניתנו לצורך תיקון של החלק הנוקשה ביותר של העולםששהיהודים, שבתורה נקראים עם קשה עורף, העם האגואיסטי ביותר. הם אמורים להיות הראשונים בין העמים, שיתקנו את עצמם ואחר כך יתקנו גם את האחרים. לכן גם נאמר, שהעם היהודי צריך להפוך לנושא האור לעמים אחרים, ובזה הוא עם נבחר )"אור לגויים"(. שנאת כל העמים כלפינו נובעת משורש רוחני, שדורש מאתנו לעבור תיקון. בהצלחת התיקון שלנו, תלוי תיקון כל שאר העמים ואף תלויה השגת שלווה רוחנית ופיסית לכלל האנושות. בעל הסולם כותב על כך בפירוט ב"הקדמה לספר הזוהר", החל מאות ס"ו.

במה שונה תפיסת הבורא אצל דתיים, מתפיסתה של חוכמת הקבלה?

אדם דתי מאמין, שקיים כוח עליון השולט בו, כוח שקובע לו חוקים, שהוא צריך לקיימם. הקבלה שונה מהדת, גם בזה שהיא מוסיפה לקיום המצוות, הזדמנות להרגיש את הבורא, הנותן. אבל בשום פנים ואופן אין היא מתנגדת לחוקים הדתיים.

אלוקים

מה מקומו של הבורא בחוכמת הקבלה, ומהו תפקידו?

המציאות מורכבת מהבורא ומהבריאה, שהיא בלשוננו "נשמה". תכלית הנשמה היא איחוד מלא עם הבורא.

חוכמת הקבלה מלמדת, כיצד אפשר להגיע לכך, וכמדע, היא חוקרת את נשמת האדם. שאיפת האדם היא לקבל הנאה מהבורא. בחוכמת הקבלה, כל תכונה של הנשמה מוגדרת במונח מיוחד. הקבלה עושה שימוש במונחים טכניים בחקר החוק הכללי של היקום. ולכן לא עושים שימוש במלה ה' במשמעות כוח עליון, האור העליון, הבורא.

אלא כל דרגה רוחנית גבוהה יותר, נקראת "בורא" ביחס לדרגה נחותה ממנה, מכיוון שהגבוהה יוצרת את הדרגה הנחותה ממנה, שולטת בה, מפתחת אותה, ומשפיעה עליה. עיון קצר בספר בחוכמת הקבלה, יבהיר את היחסים בין מקובל לבין הבוראששמערכת יחסים ברורה, מודעת, ולא מעורפלת. מקובלים חשים את הבורא, נמצאים בדרגה רוחנית שלו ולוקחים חלק בפעולות שלו. הם שותפיו.

דתות אחרות

האם יש מקבילה לחוכמת הקבלה בדתות אחרות?

אין מקבילה לחוכמת הקבלה בדתות אחרות, שהרי חוכמת הקבלה אינה דת, אלא מדע, ולא נמצאת ביחס כלשהו לדתות, אמונות או שיטות "על-חושיות" למיניהןואף אינה עומדת ביחס לדת היהודית, מכיוון שאדם אינו זקוק לחוכמת הקבלה לשם קיום מצוות דתיות. מלבד זאת, לימודי חוכמת הקבלה גורמים להגברת האגואיזם אצל האדם, מחזקים את השאיפה לידע, ומתבססים על גילוי והבנה עצמית, על הבנת עולם הרוחני, ואילו הדת מתבססת על הגבלה עצמית ומוסר.

גם בדתות אחרות ישנן שיטות ליציאת האדם לעולמות הרוחניים?

מלבד היהדות, מדברות כל הדתות על תהליכים פסיכולוגיים פנימיים של האדם, שקשורים לגוף ולכוח החייתי המחייה אותו. גם לחיות יש גוף, שפועל לפי חוקים מסוימים, שאינם שונים למעשה מהחוקים שלפיהם פועל האדם. חיות אף יכולות, ובמידה מסויימת יותר מאדם, לחזות את העתיד, ולחוש את הזולת.

כל מה שמצוי בדתות אחרות נתקבל מהתורה. השאלה המרכזית בכל הדתות היא, כיצד להשתמש בכוונת האדם, כדי לשפר את התכונות האנושיות והחברתיות שלו בעולם הזה ואת חייו הגשמיים.

מהי עבודת אלילים?

עבודת אלילים משמעה שימוש ברצונות אגואיסטים. קיימות שתי דרכים בלבד להשתמש ברצון ליהנות שברא הבוראאם בכוונה למען הבורא, ואם למען האדם עצמו. את הרצון עצמו להנאה אי אפשר לשנות וגם אין צורך בכך. רק את כוונתו של אותו רצון חובה לשנות. שינוי הכוונה קרוי "תיקון הרצון", וזוהי כל מטרת האדם וסיבת קיומו בעולם הזה, העולם הנחות שבכל העולמות והמצבים.

חזרה לראש הדף
Site location tree