הרב ברוך שלום אשלג, הרב"ש | הדור האחרון | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / הדור האחרון / הרב ברוך שלום אשלג, הרב"ש

הרב ברוך שלום אשלג, הרב"ש

בז' בשבט תרס"ז נולד הרב ברוך שלום אשלג (1907–1991), הרב"ש. עיקר פועלו היה בהמשכת דרכו של אביו, "בעל הסולם": פירוש חכמת הקבלה, חידושה והפצתה. על אף בקיאותו בתורה, מעולם לא שימש הרב"ש כרב, אלא נשאר סמוך לאביו ולמד ממנו את חוכמת הקבלה. במשך מרבית חייו עסק בעבודות פשוטות, כגון בנייה ופקידות.

לאחר פטירתו של אביו מילא הרב"ש את מקומו והמשיך את עבודתו בהפצת חוכמת הקבלה. הוא הוציא לאור את יצירותיו של אביו, ואף כתב מאמרים רבים המסייעים לפוסע בדרך הרוחנית.

המסר החשוב ביותר שניסה הרב"ש להעביר לתלמידיו היה ההכרח בלימוד ובעבודה קבוצתית מתוך מטרה משותפת. במהלך השנים ניסה הרב"ש להקים קבוצת לימוד שתתרום להתפתחות הרוחנית של חבריה ולהפצת הקבלה בעולם. זמן רב הייתה הקבוצה מוגבלת בגודלה והיא כללה בעיקר את תלמידי אביו ובני משפחותיהם. הרב"ש היה מוכן ללמד את כל מי שרצה להצטרף לדרך העבודה הפנימית, אולם במשך תקופה ארוכה הצטרפו אליו רק מעטים.

בשנת 1983 הצטרפו לקבוצת הלימוד כארבעים תלמידים חדשים. הדבר שימח מאוד את הרב"ש, וכדי לזרז את השתלבותם של התלמידים החדשים הוא החל לכתוב מאמרים, המתארים את דרך ההתפתחות הרוחנית ואת יסודות העבודה בקבוצת מקובלים. כתביו מתארים בפשטות ובפירוט את המדרגות השונות שבהן נתקל האדם בדרכו: החל משאלת הקיום "מה הטעם בחיי" ועד לגילוי המציאות הרוחנית, השלמה והנצחית. שום מקובל לפניו לא כתב ביאור כה ברור ומעשי של כל התהליך הפנימי שעובר האדם בדרכו למטרת חייו. בכך הקל הרב"ש את הבנת כתבי אביו וכתבי המקובלים הקודמים.

אלה הם כתביו העיקריים: "שמעתי" – מאמרים שרשם הרב"ש מפי בעל הסולם מיד לאחר אמירתם; "שלבי הסולם" – סדרת ספרים המאגדת את כל מאמרי הרב"ש אשר נכתבו בשנים 1984–1991; "דרגות הסולם" – רשימות ומאמרים שכתב הרב"ש לעצמו במהלך חייו; "אגרות רב"ש" – מכתבים ששלח הרב"ש לתלמידיו.

חזרה לראש הדף
Site location tree