מגלים מציאות רוחנית | קמפוס קבלה | קבלה לעם | קבלה לעם | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / קבלה לעם / קבלה לעם / קמפוס קבלה / מגלים מציאות רוחנית
קבלה לעם

מגלים מציאות רוחנית

האדם רוצה להבין את הסיבה למהלך חייו ומתחיל לגשש כעיוור באפלה, כתבי המקובלים משמשים לו כסימני דרך. אחרי שיתגבר על המחסום הפנימי, יגלה סוף סוף את הבורא. מהם ארבעת השלבים לגילוי המציאות הרוחנית? מהו המחסום הפנימי שבנו וכיצד מתגברים עליו?

דמיינו לעצמכם עשרה אנשים שצופים במטוס שטס בשמים. ממרחק הוא נראה להם כנקודה קטנה. כל אחד מהם אוחז בידיו משקפת שמגדילה את המטוס, אולם כל משקפת מגדילה אותו למידה שונה. כתוצאה מכך נוצר ויכוח בין הצופים: האחד קובע שגודלו של המטוס הוא ארבעה מטרים, השני סבור שגודלו עשרים מטרים, השלישי יטען בתוקף שאורכו רק חצי מטר וכן הלאה. כל אחד מהעשרה בטוח שהוא צודק, מכיוון שהוא רואה זאת בבירור בעיניו. אולם המטוס אינו משתנה, הוא הרי נשאר באותו גודל! כל השינויים הם רק תוצאה של מה שרואים הצופים, כל אחד מבעד למשקפת שלו.

את הדוגמא הפשוטה, אך המאוד עמוקה הזו, מביא הרב ברוך שלום אשלג (הרב"ש) בכדי להמחיש לנו כי המציאות היא אחת, אולם אנו הם אלה אשר תופסים אותה בצורה שונה, הכול בהתאם לתכונותיו הפנימיות של המתבונן. ולכן, כל שינוי או התפתחות שיתרחשו בפנימיותנו, יאפשרו לנו לגלות מציאות אחרת.

עולם הפוך ראיתי

חכמי הקבלה מלמדים אותנו שמחוץ לנו קיים כוח אחד ויחיד. כוח זה נקרא "הבורא" והוא מעניק לנו שפע של אהבה וכל טוב ללא הגבלה.

אך אם זה כך, מדוע לעיתים אנו חשים אושר ושמחה ולעיתים אנו עצובים? ולמה יש כל כך הרבה סבל בעולם? הסיבה לרגשות שונים אלו היא שהבורא נסתר מעינינו, לכן כל מה שעלינו לעשות כדי להיווכח שפעולותיו טובות הוא לגלות אותו. אך כיצד ניתן לעשות זאת?

מההסתר אל הגילוי

כדי לגלות את הבורא על האדם לעבור ארבעה שלבים שונים. במהלכם הוא צריך למדוד את התקדמותו על פי שני מאפיינים: האחד — האם מתגלה לי הבורא ככוח היחיד שקיים במציאות? והשני — האם הכוח הזה הוא הטוב המוחלט?

בכל שלב מארבעת השלבים נפתח בפני האדם רובד פנימי ועמוק יותר של המציאות. בשני השלבים הראשונים הבורא עדיין נסתר מהאדם, ולכן שלבים אלה מכונים "שלבי ההסתר".

בשני השלבים הבאים אחריהם הבורא כבר מתגלה לאדם, ולכן הם נקראים "שלבי הגילוי". המעבר מן ההסתר אל הגילוי נקרא "הכניסה לעולם הרוחני".

שלב ההתפתחות הראשון

אדם שעוד לא נולד בו הצורך להכיר את הבורא, אדיש לרוב לבורא ולא מפתח כלפיו יחס כלשהו. הוא חי את חיי היומיום בניתוק מוחלט ממנו, ואף אינו מרגיש בניתוק זה.

רק כאשר מתעורר באדם הרצון להבין לשם מה הוא חי, הוא מתחיל להתעניין בחכמת הקבלה ולומד בעזרתה כיצד להתקדם לעבר הפתרון לשאלתו. כך הוא נכנס לשלב ההתפתחות הראשון הנקרא "הסתר כפול".

שני גורמים נסתרים

בשלב ה"הסתר הכפול" נראה לאדם שהבורא לא קיים, ושכל מה שמתרחש הוא מקרי, תולדה של הגורל העיוור והטבע. מצב זה נקרא הסתר כפול, מכיוון שנסתרים מהאדם שני גורמים — עצם קיומו של הבורא, ופעולתו של הבורא כטוב ומיטיב. אך אם האדם אינו מוותר וממשיך בדרכו לגילוי הבורא, כעבור זמן מה הוא מגיע לשלב השני בהתפתחות, שנקרא "הסתר אחד".

המחסום הפנימי

ההתפתחות הפנימית שעובר האדם על ידי לימוד הקבלה חושפת בפניו את מה שלא ראה קודם לכן. אחת משתי ההסתרות מתגלה לו, והוא רואה שהכול בא מן הבורא. אבל הנתון השני עדיין נסתר מפניו — האדם עדיין אינו מצליח להרגיש שהבורא הוא טוב. לכן המצב שבו הוא נמצא נקרא "הסתר אחד".

האדם שנמצא במצב הזה מגלה שהוא אינו מסוגל עדיין להרגיש את הבורא כטוב ומיטיב, למרות שהוא משתוקק לכך מכל הלב. את המגבלה הפנימית הזו שהאדם מגלה בתוכו מכנים המקובלים "המחסום הפנימי".

לימוד חכמת הקבלה מסייע לאדם בשלב ההסתר האחד, ומנחה אותו כיצד לחדד ולמקד את בקשתו להרגיש את הבורא כטוב ומיטיב. כאשר בקשתו תענה הוא יחצה את המחסום הפנימי ויצא מעולמו הצר אל העולם הרחב, העליון, או במילים אחרות: יעבור מהסתר לגילוי.

שלב הגילוי

לאחר שהאדם נכנס להרגשת העולם העליון, הוא מגלה שכל מה שאירע לו במהלך חייו היה כחלום לעומת מה שמתגלה לו כעת. על כך כתב דוד המלך "היינו כחולמים" (תהלים קכו, א). המקובלים מכנים את השלב הזה בשם "יִרְאָה" מלשון "ראייה", מכיוון שהאדם רואה את פעולת הבורא ומרגיש אותו כטוב ומיטיב.

בשלב השלישי, האדם מצליח לגלות את יחסו של הבורא אליו כטוב, אולם הוא עדיין אינו מסוגל להבין מדוע הבורא אינו מגלה את טובו לכלל האנושות. כדי להבין זאת עליו לטפס למדרגת ההתפתחות הבאה, העליונה מכולן, שנקראת "אהבה".

אהבה

כשהאדם מתעלה למדרגה העליונה ביותר הוא רואה את תכניתו הכללית של הבורא. בדיוק כפי שגילה לגבי עצמו במצב הקודם, האדם מגלה כעת את יחסו האמיתי של הבורא כלפי כלל האנושות. אז הוא מבין שמאז ומתמיד עשה הבורא רק טוב לכל בני האדם. כשהאדם מגלה זאת הוא חש אהבה נצחית כלפי הבורא.

חציית המחסום הפנימי

עם חציית המחסום הפנימי עיני האדם נפקחות וההסתרה מסתיימת. אולם, כל עוד הוא נמצא במצב "הסתר כפול" או במצב "הסתר אחד" הוא מגשש אחר דרכו באפלה. האפשרות היחידה שעומדת בפניו כדי להתגבר על ההסתרה, היא להסתייע ברצון לגלות את המציאות הרוחנית ובכתבי הקבלה האותנטיים כסימני-דרך.

חזרה לראש הדף
Site location tree