הכול מתחיל מלמעלה | המוזיקאי באלדי אולייר על סוף העולם | נפגשים עם קבלה | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / נפגשים עם קבלה / המוזיקאי באלדי אולייר על סוף העולם / הכול מתחיל מלמעלה

הכול מתחיל מלמעלה

באלדי אולייר: הכוח העליון, שאחראי על העולם שלנו, הוא שמתכנן מלמעלה את כל הרשע שבעולם, את כל הטרור העולמי? מאז אסון התאומים, העובדה שלא מצליחים לשים יד על האחראים לטרור, מביאה אותי לשאול מדוע לא מגיעה עזרה מלמעלה, כדי לשפר את המצב?

הרב מיכאל לייטמן: מלמעלה לא מגיעה עזרה לשיפור המצב, משום שמלכתחילה מה שמתרחש כאן, הוסדר גם הוא מלמעלה. אנחנו נמצאים בתוך עולם קטן, שעליו פועלים כוחות רבים מבחוץ, וסך כל הכוחות נקרא "הכוח העליון", ומטרתו להביא את עולמנו, את כל היקום וכל מה שיש בו, לשלמות ונצחיות. אתה יכול לומר שיש כאן פרדוקס מסוים. מצד אחד, אותו כוח עליון פועל פעולה אחת שכל כולה אהבה והשפעה, ומצד שני, אנחנו מרגישים את זה כלחץ. אבל האמת היא שאין כאן כל סתירה. הורה שאוהב את ילדיו ורוצה בהצלחתם וחינוכם מתעקש על דרך שילכו בה גם אם זה בניגוד לרצונם. הוא פועל רק מתוך אהבה לילדים והילד עצמו שעדיין לא מפותח, ולא נמצא באותה דרגת הבנה כמו של ההורה, בוכה וצועק וחושב שלא רוצים בטובתו. כמה פעמים חשבת כילד שאתה לא תעשה כך וכך לילדים שלך וכשגדלת להיות הורה עשית את אותו הדבר? זה בגלל שעלית לדרגת ההורה וגילית כמה חשוב והכרחי לפעול בצורה כזו כדי לתת לילד כלים נכונים - גם אם באותו הרגע הילד לא מבין. לכן הכול תלוי בהתאמה בינינו לבין הכוח העליון. כאשר אנו לומדים מה רוצה מאיתנו הכוח העליון, ובאיזה אופן הוא פועל, הכול מתבהר לנו כמערכת ברורה ומחושבת, ואנו יכולים להיכנס לתוכה, ולפעול לשינוי גורלנו. במחשבתו האדם יכול לשנות הכול. האנושות טרם הכירה את כוחה של המחשבה, כי זה כוח נעלם. אבל אילו הכירה אותו, היא בלי ספק היתה נזהרת מאוד ומקפידה להשתמש במחשבה נכון. ואז הטרור, האיום הגרעיני ואפילו האסונות האקולוגיים כלל לא היו מתרחשים.

באלדי אולייר: כשאני רואה אסון טבע, גל צונאמי, אני יכול לומר כי לבן-לאדן יש עוד הרבה מה ללמוד בעניין פיגועי ראווה. אם יש כאן איזו תוכנית קיימת שמתוכננת מלמעלה, אז לפי מה בוחרים את מי להוציא מהעולם?

רב: אתה כבר רוצה לדעת את התוכנית עצמה. כאשר כוחות הרשע שמתגלים באנושות עקב צורת ההתנהגות שלה, עוברים רף כלשהו, אז הכוח שמשפיע מלמעלה מתגלה ביתר לחץ, ובהתאם לזה הוא מחולל תופעות כלליות בטבע, כמו מזג אוויר, גלי צונאמי, סופות הוריקן. למה זה קורה? רק עכשיו מגלים שכדור הארץ הוא מערכת אחת, שבה הכול קשור זה בזה, ולכן פעולה במקום אחד גורמת לתוצאות במקום אחר. ואנו עצמנו טרם גילינו עד כמה המחשבות והפעולות שלנו משנות את הטבע, וגורמות לכל האסונות.

באלדי אולייר: לאן מועדות פנינו? מה יעלה בגורלו של כדור הארץ?

רב: מובן שהאנושות לא תיעלם כליל. המקובלים אומרים שבכל זאת נצטרך להגיע למצב הטוב והשלם, רק תלוי מה יהיה המחיר שנשלם. מכל מקום, לא נוכל לצאת מהקשיים כל עוד לא נשתתף בתהליך באופן הכרתי, שנרצה בו בעצמנו, ונראה אותו כטוב, ואת מטרתו כרצויה.

באלדי אולייר: לכדור הארץ יש גיל מסוים ומשך חיים מסוים. אני ואתה כנראה שלא צריכים לדאוג לזה, אבל בעתיד, האם לא תתחולל השמדה עצמית הרבה לפני תום משך החיים?

רב: לפי חכמת הקבלה לא תהיה השמדה עצמית של כדור הארץ.

באלדי אולייר: לא תהיה? אני שמח לשמוע. ומה יהיה כשכדור הארץ יסיים את חייו?

רב: הוא לא יסיים את חייו. כל חוקי הטבע ומערכותיו שנחקרים כיום, פועלים כרגע ללא השתתפות האדם. אם נתחיל לפעול ולהשתמש בכל הכוחות וביקום בצורה נכונה, מתוך שנפעל ברצון מתוקן, וביחס טוב, אז בהתאם לכך ישתנו גם חוקי הטבע לטובה. ונראה שהעולם אינו מסתיים, אלא לכל השתלשלות הדברים במציאות יש זרימה והתפתחות אינסופית וטובה.

באלדי אולייר: אם נדע איך לפעול, נמנע מהשמש להתרוקן מכל האנרגיה שלה?

רב: לא רק שנמנע, גם נגלה במציאות חוקים אחרים לגמרי. המדע מגלה כעת חוקים והשפעות שלא ידע עליהם קודם, אלא שברוב המקרים מתברר שהם פועלים לרעתנו, ואילו בעתיד נגלה דווקא צורה אחרת של חוקיות.

באלדי אולייר: קצת קשה לי להבין, איך נצליח לשנות את החוקים הבסיסיים?

רב: החוקים הבסיסיים הם תוצאה מהמחשבה של האדם. בחוקים אלה כלולים גם דרגות הדומם, צומח, חי ומדבר - לפי סדר חשיבותן. ואם דרגת המדבר תשנה את יחסה למציאות, היא תפעיל את כל החוקים האחרים כלפי אותו הכיוון, כי יחס האדם הוא חזק מהמציאות כולה.

באלדי אולייר: אם האדם יכול להשפיע על היקום באמצעות מחשבה, אז אולי הוא חזק מהיקום, ואולי הוא היה פה לפני שנוצר היקום?

רב: נשמת האדם היא מעל היקום, כי היא חלק מהבורא, כמו שכתוב "חלק ה' ממעל" וכיוון שיש בנו החלק הזה, אנחנו מעל היקום כולו.

באלדי אולייר: האם ייתכן שהיינו לפני הבריאה, לפני "המפץ הגדול", ורק התקיימנו בצורה אחרת?

רב: הנשמה שלנו קיימת עוד מלפני בריאת העולם אבל כל יתר החלקים שבנו, כל הדרגות הנמוכות יותר, נולדו אחר כך.

באלדי אולייר: ונמשיך לנצח?

רב: אנו ממשיכים לנצח. אדם שמזדהה עם הרוחניות, עולה אל מעל הזמן, ואז ישיבתו כאן על כדור הארץ כלל לא מפריעה לו.

באלדי אולייר: אם האדם יחשוב נכון, כדור הארץ לא ייגמר לעולם?

רב: אם נחשוב נכון, לא יהיה צורך לדאוג בעניין זה.

באלדי אולייר: אבל אם ייגמר, חשבתי על אפשרות לעבור לפלנטה אחרת, זה מסתדר עם ההיגיון שלך?

רב: חכמת הקבלה לא מדברת על חיים בצורה אחרת, ביקום אחר או בעולם מקביל ליקום שלנו, אלא רק על חיים בעולמות רוחניים, בדרגות רוחניות.

באלדי אולייר: יש חיים בכוכב אחר?

רב: חכמת הקבלה אומרת, שישנן צורות חיים אחרות, אבל לא של אדם, אלא בדרגה נמוכה יותר. כלומר, יש צורות חיים אחרות ללא הבחירה החופשית להתעלות מעל החומר. לכן אין לאדם מה לחפש ביקום, ואין לו לאן לברוח, אלא אנו יכולים להקים כאן גן עדן עלי אדמות.

באלדי אולייר: כן, אין לנו סיבה לעקור מכאן, אם נוכל לשמור כראוי על המקום.

רב: האדם לא מבין שכמו שבמחשבותיו הוא הורס את האקולוגיה, כך הוא יכול לשקם אותה ולשוב לכך שכל אחד ירגיש בחייו במצב הכי רצוי ונוח.

באלדי אולייר: נולדתי ברומניה. הפלמנקו בא מספרד, ויש מכנה משותף: מוזיקה צוענית. עם זאת, המוזיקה הספרדית אינה דומה לזו הרומנית. השפות הרומנית והספרדית הן ממשפחה אחת, אבל אינן דומות. אני נשאל על כך רבות, אבל אין לי הסבר למשיכה שלי לפלמנקו. יש לך הסבר?

רב: אם שאלת על גלגולים, אתה מגלגול ספרד.

באלדי אולייר: יכול להיות.

רב: לא רק יכול להיות, זה כך.

באלדי אולייר: אם מדברים על גלגול נשמות אז אנחנו ממחזרים את עצמנו. כל האנשים שחיים כאן עכשיו, חיו גם לפני מאה ומאתים שנה? אתה יכול לדעת מה הייתי בחיים קודמים?

רב: חכמת הקבלה כמעט ולא עוסקת בזה כי פנינו קדימה, אנו רוצים לתקן את הנשמה, ואחרי תיקון הנשמה, לתקן את הקיום בעולם הזה. לכן בחיים קודמים היית כנראה גרוע מכפי שאתה היום. אנו כל הזמן חוזרים לכאן כדי לממש את הפוטנציאל הרוחני שבנו. אם לא הגענו לדרגה הזו, אנו חוזרים חזרה. אלא שמתוך כל גלגול אנו לומדים משהו שנכנס לנשמה ונחרט בה בדרך לתיקון. בסופו של דבר האדם מתחדש כדי להבין כי "הגיע הזמן שלי להתפתחות הרוחנית, הזמן להשיג נצחיות ושלמות". לכן אם הגעת לכאן, ואתה שואל על הדברים הללו, אתה ודאי נמצא ממש בפתח של הרוחניות.

באלדי אולייר: מה יהיה עתיד המוזיקה? המוזיקה התפתחה בתרבויות שונות, החל באדם הקדמון והמוזיקה הפרימיטיבית, דרך מלחינים קלאסיים מפוארים, קלאסיקה מודרנית, ועד למוזיקה האלקטרונית, שהיא תוספת יפה מאוד. היום, כשהעולם קטן וכולם מושפעים מכולם בתוך פיוּז'ְן עולמי, לאן הולכת המוזיקה?

רב: כמו כל עיסוקיו של האדם על פני כדור הארץ - טכנולוגיה, חינוך, כלכלה, תרבויות, גם המוזיקה היא חלק בהתפתחות. לכן אפילו מוזיקה אלקטרונית היא בהחלט תוספת יפה, כפי שאתה אומר, כל עוד היא מחוברת לנפש. אם היא תצליח לבטא את החדרים הפנימיים שבלב האדם, היא תמשיך להתפתח. אתה יכול לנגן בחליל דק ודרכו לגעת בלב השומע עד כדי כך שיוותר על הסימפוניות הגדולות ביותר. בסופו של דבר הקלאסיקה, טובה ככל שתהיה, כאשר היא לא שייכת לרגש, היא דועכת. ואני חושב שבקרוב יתגלה, שמה שנוגע ללב בצורה הישירה והפשוטה, ולא משנה הטכניקה, פלמנקו, ג'אז, ראפ, לזה ישתוקקו האנשים. הכוונה שתהיה בתוך המוזיקה שאותה אדם מנגן כדי לחמם את לב האנשים, לקרב אותם לטוב, לרכך את הלב שלהם, שירצו להתקרב זה לזה, היא זו שתכריע. כל אדם שכותב מוזיקה ומבצע אותה צריך לנסות לגעת בלב השומעים, לעורר אותם מבפנים. כוונה זו תביא לחיבור של האדם דרך המוזיקה אל אותה נקודה שמשתוקקת לגלות עולם רוחני, את העולם שמעבר .

חזרה לראש הדף
Site location tree