חלק שני: עם קטן - עוצמה גדולה | המשוררת אגי משעול על פמיניזם, שפה ובעלי חיים | נפגשים עם קבלה | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / נפגשים עם קבלה / המשוררת אגי משעול על פמיניזם, שפה ובעלי חיים / חלק שני: עם קטן - עוצמה גדולה

חלק שני: עם קטן - עוצמה גדולה

"למה כשמסתכלים על עם ישראל כמו שהוא כיום, כמעט ולא ניתן להבחין באיכות הזו שעליה אתה מדבר?"

אגי משעול: שאלת הרע היא אכן שאלה גדולה. צפיתי אתמול באיזו תכנית טלוויזיה, אי אפשר שלא היה לראות את האנרגיות השליליות, שפשוט באות הרבה לידי ביטוי במילים. היצרים מִתרגמים למילים, לרגשות, לאלימות. אני תוהה באמת לגבי הקשר בין ה"אֵלֶם", ו"האלימות". נראה כאילו בראשית היה איזה רע, מעין אנרגיה שלילית, שלפתע מוצאת ביטוי באזור מסוים, ומעניין שדווקא בישראל זה כה חזק. לעיתים ניתן לראות את הרע כמעט בנפרד מהאנשים.

רב: הרע לא מורגש בשום מקום כפי שהוא מורגש כאן, משום שעם ישראל הוא בעל עוצמה מיוחדת בעולם הזה. ולא סתם העולם כולו סובב סביבו ומאשים אותו. שכן על פי הקבלה, יש בידנו הכוח לתקן את העולם. אנו מחזיקים בשיטה שהעולם כולו נזקק לה. והדבר בא לידי ביטוי גם באַל"ף בי"ת העברי, שלמיטב ידיעתי, הוא היסוד לכל השפות. אגי משעול: לגבי מה שהזכרת על העם המיוחד, שלנו יש את השיטה ואת היכולת. אני חושבת על זה הרבה. מה הכוונה ב"עם נבחר"?

רב: כשאת יוצאת לחו"ל, אינך מרגישה שעם ישראל זוכה ליחס מיוחד? אינך מרגישה שלך עצמך יש מעין יחס מיוחד לעולם, שאת מיוחדת? שעם ישראל הוא מיוחד? מיוחד הכוונה לטוב או לרע, לא חשוב.

אגי משעול: באמת קשה לי לענות על זה.

רב: וכשאומות העולם מאשימות אותך, אינך מרגישה שבאיזה מקום הן צודקות?

אגי משעול: לא.

רב: אז מדוע זה קורה?

אגי משעול: אני נוטה לפרש את היחס הזה כדעה קדומה.

רב: אבל מדובר כאן בנושא בעל סדר גודל עצום. העולם כולו מדבר עלינו בעוינות. אנשים מתרבויות שונות, מפותחים, מלומדים, ואף כאלה שלא מכירים אותנו כלל, ולא יודעים אפילו היכן נמצאת ישראל מאשימים אותנו בדבר מה. איך ייתכן?

אגי משעול: אז יש יחס מיוחד כלפינו, אז מה?

רב: אז כנראה שזה טמון בטבע. כי אנחנו רואים את זה גם בעמים כל כך רחוקים מאתנו, שאין לנו קשר אתם וגם לא היה: זה ממש מושרש בטבע, אדם נולד עם זה. כאן נכנסת לתמונה חכמת הקבלה, שמסבירה לנו שכמו שיש רע בטבע האדם, כך ישנה שיטה לתקן את הרע, ולבנות עולם טוב.

אגי משעול: אז למה אנחנו לא עושים את זה?

רב: זו השאלה שגם אני שואל ואין לי עליה תשובה.

אגי משעול: למה כשמסתכלים על עם ישראל כמו שהוא כיום, כמעט ולא ניתן להבחין באיכות הזו שעליה אתה מדבר?

רב: האיכות איננה. זה בדיוק מה שעלינו לבנות. אנחנו עוד צריכים לגלות את מהותנו, ללמוד להכיר במה אנו נבחרים.

אגי משעול: אתה יודע?

רב: ודאי. על כך בדיוק מדברת חכמת הקבלה. אילו היינו מגלים את חכמת הקבלה, היינו מבינים שהיא החלק המיוחד השייך לעם ישראל, ועלינו ליישמה ולמסור אותה לכלל האנושות. אלא שבינתיים העם לא מחזיק בה, אפילו לא מודע אליה ולכן הוא תוהה "מה רוצים מאתנו? במה אנו מיוחדים? ומדוע העולם שונא ומאשים אותנו?", וכל זאת מפני שאנו עצמנו לא יודעים מה טמון בנו. כאן נכנס עניין השפה, שכן המקובלים כתבו בארבע שפות שהן ארבעה אופני ביטוי שונים, שנועדו למסור את חכמת הקבלה לכל אדם, לכל אומה ולכל דור בהתאם להתפתחותו, אופיו ורמתו.

אגי משעול: מה פירוש "ארבע שפות"?

רב: חכמת הקבלה מדברת על המבנה של כלל המציאות. כדי לבטא זאת היא עושה שימוש בשפות שונות. התורה, למשל, היא בעצם אותה חכמת הקבלה, שכתובה ב"שפת הענפים". שפת הענפים בנויה ממילים שמקובלים כמשה רבנו שאלו מהעולם הזה כדי לבטא מהות רוחנית. חשוב מאוד לזכור, שארבע השפות הן ביטוי שונה לאותו הדבר - תיאור הדרך הרוחנית שבה האדם צריך ללכת כדי להתקדם ולגלות את ייעודו, כדי לגלות את תמונת המציאות האמיתית שבה הוא חי. קודם דיברנו על כך שאנשים לא מבינים את כוחן של המילים שהם אומרים, זה נובע מתוך שהם אינם רואים את החוקים המפעילים את המציאות שבה הם חיים, והדבר מביא לאדם קשיים ולחצים. תארי לעצמך תמונת רקמה, מה שנקרא גובלן, מלפנים את רואה תמונה מסוימת, אבל אם תהפכי אותה, מאחור תוכלי לראות את כל הקשרים והלולאות המחזיקים את האריג. אדם שלומד את חכמת הקבלה מודע לצד השני של התמונה, ועל ידי זה הוא יכול להתחיל לנהל את חייו על פי החוקים המחזיקים ומקיימים את המציאות. אדם כזה, מובטח לו שלא יטעה ויוכל להביא רק טוב לתמונה הכללית.

חזרה לראש הדף
Site location tree