אם רק נדע לאהוב... | שלום וביטחון | קבלה היום | קבלה לעם | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / קבלה לעם / קבלה היום / שלום וביטחון / אם רק נדע לאהוב...

אם רק נדע לאהוב...

איך זה, שעם אחד כל כך קטן, מצליח לעורר עליו שנאה כל כך גדולה? מה יש בנו, היהודים, שגורם לרבים לכעוס עלינו?

עוד מילדותו שנא הנרי את היהודים. הוא חש שקיים בהם משהו מסתורי ואפל. הוא מעולם לא הצליח להבין את תחושותיו, או לפחות למצוא להן סיבה פסיכולוגית, אבל ככל שחלפו השנים, הלכה התחושה הזו והתגברה בו.

לימים גדל הנרי פורד, והתפרסם כאיש שהמציא את הגלגל מחדש. פורד היה מהראשונים שהפכו את תעשיית המכוניות באמריקה למנוף לפיתוח הכלכלה האמריקנית כולה. באופן סמלי, ככל שגדלה חברת המכוניות שייסד, כך התעצמה בו תחושת השנאה ליהודים. ההון הרב שצבר הנרי פורד אִפשר לו לממן את הקמתו של העיתון האנטישמי "TheDearbornIndependent", וכן להפיץ ברבים את “הפרוטוקולים של זקני ציון" בהיקף שהיכה גלים אף באירופה. יש אומרים שפורד אף הרחיק לכת ושכר צוות מיוחד של חוקרים פרטיים, שעקב אחר דמויות יהודיות בולטות בניסיון לחשוף את הרשת היהודית שתכננה, לדבריו, להשתלט על העולם כולו. הוא היה גם האמריקני היחיד שהוזכר בספרו של היטלר “מיין קאמפף", והיחיד שקיבל את אות ההוקרה הגבוה ביותר שהעניק הרייך לאדם שאינו גרמני.

תמוה ככל שיהיה, סיפורו של פורד אינו יחיד במינו. מצטרפת אליו שרשרת ארוכה של אנשי רוח, מדינאים והוגים ביניהם המחזאי המפורסם וויליאם שיקספיר, המלחין הגרמני וואגנר, המשורר פושקין, הסופר דוסטוייבסקי ועוד רבים אחרים.

התופעה צוברת תאוצה

בשנים האחרונות אנו עדים לגלי אנטישמיות הולכים וגואים, ורק לפני חודשים ספורים היינו עדים ל התבטאותושל נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נג'אד, לפיה יש לקיים משאל עם ולקבוע להיכן תועבר ישראל.

דוחשל המכון לחקר האנטישמיות והגזענות באוניברסיטת תל אביב שפורסם בסוף חודש אפריל השנה, מוצא כי מספר התקיפות על רקע אנטישמי בשנת 2007 שולש ביחס למספרן בשנת 2006, וזאת לאחר שגם בשנה שעברה פורסם כי מספר הפגיעות ביהודים בעולם הוכפל בשנת 2006 בהשוואה לשנת 2005. "האנטישמיות ברחבי העולם נמצאת בעלייה בעשור האחרון", קובע דוח של מזכירות המדינה האמריקנית שהתפרסם בתחילת 2008. "היום, יותר משישים שנה לאחר השואה, האנטישמיות היא לא רק חלק מן ההיסטוריה, אלא אירוע שמתרחש בהווה", נקבע בדוח שהוגש לקונגרס האמריקני. אבל זה לא מסתכם בכך. בארגנטינה נרשמה עלייה של כשלושים ושישה אחוזים במספר האירועים האנטישמיים בשנת 2006 לעומת שנת 2005. עלייה חדה באירועים האנטישמיים נרשמהגם בלונדון, בגרמניה ואף באוסטרליה הרחוקה. ובעצם, איפה לא? אפילו בישראל התגלתה השנה תנועה ניאו-נאצית שהפתיעה את כולם באלימות ובחוסר הבושה שלה להיחשף לציבור.

אז מה כבר עשינו שכולם כל כך אוהבים לשנוא אותנו?

מסע שורשים

על מנת להתחקות אחר המקור לאנטישמיות נצא למסע בזמן ונחזור כחמשת אלפים שנים לאחור, אל כור מחצבתה של האומה הישראלית.

באלף השלישי לפני הספירה התרכזה רוב האוכלוסיה סביב מסופוטמיה - ערש התרבות האנושית באותם ימים. כפי שמעידים המקורות הקדומים, תושבי האזור חיו בנחת כמשפחה מאוחדת ושלווה:

"ויהי כל-הארץ, שפה אחת, ּודברים, אחדים" (בראשית, יא', א').

עד שלפתע הפר כוח לא מוכר בעוצמתו את השלווה הפסטורלית. לראשונה בהיסטוריה פרץ האגו בקרב תושבי המקום, וכתוצאה מכך נדחפו בני האדם לשלוט על הטבע, ולנצל את הכול ואת כולם לטובתם האישית. בניית מגדל בבל המפורסם מסמלת את צמיחתו של האגו, ומיטיבה לתאר את השינוי שהתרחש באותה התקופה:

"...אם נפל אדם ומת לא היו שמים את לבם אליו, ואם נפלה לבנה אחת היו יושבים ובוכים ואומרים: אוי לנו, אימתי תעלה אחרת תחתיה" (פרקי דרבי אליעזר, כ"ד)

עת שכולם היו שקועים בעצמם, התגלה באחד מן הבבלים רצון להבין את סוד החיים. אותו בבלי, אברהם שמו, סירב להשלים עם המצב באותן השנים, והחל לחפש אחר הדרך להתגבר על האגו שהרס כל חלקה טובה. הוא ניסה למצוא את הנתיב לחיים נעלים יותר. חיפושיו ומחקרו הובילו אותו לפיתוח שיטה רוחנית, שמאפשרת לאדם להתעלות מעל לאגו המפריד בינו לבין חבריו ולהתאחד על בסיס אהבת הזולת. את עיקרי שיטתו ניסח בספר הקבלה החשוב שמיוחס לו, "ספר יצירה".

אלה שהקשיבו והתרכזו סביבו, למדו את השיטה והפכו לקבוצת המקובלים הראשונה בהיסטוריה. עם השנים גדלה הקבוצה וממנה נולדה האומה הישראלית. ייחודה של אומה חדשה זו מושרש במטרה הרוחנית לשמה נוצרה: יישום שיטתו של אברהם - חכמת הקבלה - כדי להתעלות מעל האגו ולהפיץ בעולם כולו את השיטה להגיע לאהבת אחים.

בחזרה לעתיד

"עתה קרבו הימים, שהכל יכירו וידעו, שישועת ישראל וישועת העולם כלו תלויה רק בהופעת חכמת אור הגנוז של פנימיות רזי תורה בשפה ברורה. הנסתר יעמיד על רגליו גם את הנגלה" (הרב קוק, "אגרות הראי"ה" ,ח"א, עמ' צ"ב).

בימינו הגיע האגו האנושי לדרגת התפתחותו הסופית. מקובלי הדורות האחרונים כתבו רבות על כך והסבירו כי הפעם, בשונה מתקופת בבל, האנושות תגלה כי האגו מוביל אותה למבוי סתום, ועליה למצוא דרך להתעלות מעליו. או אז יבשילו בה התנאים לקליטת שיטתו של אברהם. המקובלים אף הרחיבו ואמרו כי האנושות, שתזדקק לשיטה זו, תתבע אותה מהמחזיקים בה - בני האומה הישראלית. תפקיד האומה הישראלית, על פי בעל הסולם, הוא ליישם תחילה את שיטת הקבלה על עצמם ולאחר מכן להעבירה לאומות העולם.

כל זמן שהאומה הישראלית אינה מיישמת שיטה זו ומונעת אותה מן האנושות, מעמיק הסבל הכללי. במקביל לכך, בתת הכרתו העולם חש שיש בנו, היהודים, משהו מיוחד, ושאנו מחזיקים את המפתח לגורלו הטוב בידינו. שרשרת התלות ההדדית הזו מסתכמת בכך שככל שאנו מתעכבים במימוש תפקידנו, אנו מעוררים עלינו שנאה גדולה יותר בקרב אומות העולם.

העובדה שהאומה שייסד אברהם שכחה את ייעודה, אינה מבטלת את חובת מימוש המשימה מעלינו. הבנת תפקידו של עם ישראל כמעין "מתאם" שתפקידו להעביר את השיטה להתעלות מעל האגו לכלל האנושות, מסייעת לנו להבין את השורש לאנטישמיות.

במאמריו הרבים חוזר בעל הסולם ומסביר שתופעת האנטישמיות אינה תלויה באומות העולם, אלא אך ורק בתפקודו של עם ישראל, או ליתר דיוק, במימוש תפקידו. ושאל לנו להסתמך על אומה מסוימת שתסייע לנו, או לקוות שיחסו של העולם ישתנה לטובה, כל עוד איננו ממלאים את תפקידנו כלפיו. הרב קוק, אחד מגדולי המקובלים במאה העשרים, תיאר זאת בשפתו הפיוטית:

"עתה קרבו הימים, שהכל יכירו וידעו, שישועת ישראל וישועת העולם כולו תלויה רק בהופעת חכמת אור הגנוז של פנימיות רזי התורה [הקבלה] בשפה ברורה... רק כשנהיה מה שאנו צריכים להיות, תשוב לאנושות הסגולה העליונה" (ספר האורות, דף קנ"ה).

האנטישמיות הגוברת בכל העולם היא עובדה שלא ניתן להתווכח עליה, אך בניגוד לגלי אנטישמיות קודמים, הפעם, שורש התופעה וגם הפתרון גלויים לכול. כאשר נממש את שיטת אברהם ונשיב את אהבת האחים בינינו, נוכל להגיש לאנושות כולה את השיטה לה היא מייחלת כל כך, השיטה לאיחוד ולאהבה בין בני האדם.

חזרה לראש הדף
Site location tree