אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / פירושים / קורס מקוצר בפתיחה לחכמת הקבלה / שיעור 4 / התלבשות ועביות

התלבשות ועביות

מלכות דאין סוף קיבלה את כל חמשת האורות בתוכה. היא קיבלה אותה במאה אחוז, כלומר, את כל החמישה אורות, שהיא קיבלה בתוכה, זה נקרא שהיא קיבלה אותם כ-ד' דהתלבשות וד' דעביות.
מה זאת אומרת? ד' דהתלבשות - כך נקרא האור שנמצא בה. וד' דעביות - כך נקרא הכלי, הרצון, שהיא קיבלה בתוכה. בכל כלי וכלי ישנם שני הפרמטרים האלה, שתי הבחנות: 1) רצון, שעל ידו מקבלים תענוג, 2) התענוג עצמו שמופיע.

במלכות דאין סוף היה הרצון הגדול ביותר, ונכנס האור הגדול ביותר. ואז, כשגלגלתא מתחילה לחשוב איזה אור היא תקבל, אז היא עושה את החשבון שלה מתוך "ד' דהתלבשות - ד' דעביות", מתוך כל 'החבילה' הזאת, שנשארה אצלה עוד ממלכות דאין סוף.
מלכות דאין סוף התמלאה עם האור, וזה נקרא עולם אין סוף. אחר כך היא עשתה על עצמה צמצום, צמצום א', ונשארה ריקנית. כשהיא נשארה ריקנית, נשארו לה רשימות: ד' דהתלבשות וד' דעביות. לדוגמה, נניח, שאתמול אני קיבלתי את כל התענוג, עם כל הרצון שלי. אחר כך, יצאתי מהעניין הזה, והיום, אין לי לא רצון, ולא תענוג. או אולי יש לי רצון, אבל אני לא יכול להשיג את אותו התענוג. לא חשוב איזה ווריאציות יש לזה, בכל אופן, מהמצב הקודם שלי, נשארו לי רשימות, גם על הרצון שלי, וגם על התענוג שאפשר להשיג על ידי הרצון הזה.
אז במלכות המצומצמת, בעולם הצמצום, נשארו שני רשימות: ד' דהתלבשות, ו-ד' דעביות. ואז, כשהיא חושבת כמה היא יכולה עכשיו לקבל על מנת להשפיע, שזו בעצם כבר התחלת הגלגלתא, אז היא חושבת, ועושה חשבון לפי ד'/ד' (ד' דהתלבשות, ו-ד' דעביות), כלומר לפי מה שנשאר אצלה ממצב האין סוף. היא עשתה חשבון כזה: 20% אני מקבלת, ו-80% לא. כל הפרצוף הזה, גלגלתא, עובד לפי הרשימות: ד' דהתלבשות וד' דעביות.
כשגלגלתא מזדככת, מה נשאר אצלה? נשארות רשימות: ד' דהתלבשות, וג' דעביות. למה ג' דעביות? כי היא התחרטה על המצב, על הרצון, על המסך, שאיתם קיבלה במצב הקודם. היא אומרת: "כמו שקיבלתי, לא אקבל יותר. אולי אני אקבל פחות; לא 20% מן האור, אלא 15%." היא חושבת שאם היא תעשה חשבון, ותקבל 15%, אז אולי היא תצא מזה בצורה אחרת. היא חושבת כך, מפני שבעצם, היא אף פעם עוד לא הייתה במצב כזה.
איך היא מחליטה לקבל 15%? היא מקבלת כבר בפחות מקודם. המסך שלה יורד לדרגה פחותה מהקודמת, כלומר, הפה שלה יורד, לעומת המצב הקודם, למקום שנקרא חזה (כלפי הדרגה הקודמת). ואז היא שוב עושה חשבון: כמה יכולה לקבל על מנת להשפיע. היא מקבלת חלק, וחלק לא מקבלת. אבל בכל מקרה, היא לא יכולה לרדת למטה מהטבור הקודם.
למה? כי אפילו גלגלתא, שהיא חזקה מאוד, לא יכולה לרדת למטה מהטבור הקודם. ולכן ודאי שכך גם המנה השניה הזאת (ע"ב), שהיא עכשיו מקבלת על מנת להשפיע. אז היא מקבלת קצת, 15%, ואז גם לה נשאר אור מקיף, מסך כל האור שעליו היא עשתה חשבון. ושוב, מביטוש פנים ומקיף, המסך חוזר לפה, ויורד לחזה, ועושה עוד חשבון, על עוד פרצוף, שהוא כבר נקרא ס"ג. וכן הלאה.
כך נעשים חמשת הפרצופים של עולם אדם קדמון, כאשר בכל פרצוף ופרצוף ישנן רשימות שונות. כאמור, בגלגלתא הרשימות הן ד'/ד'. בע"ב יש רשימות ד'/ג', בס"ג יש רשימו ג'/ב'. בפרצוף הבא, שנקרא מ"ה, יהיה רשימו ב'/א'. ובפרצוף ב"ן, פרצוף קטן מאוד, יהיה רשימו א'/שורש.
יוצאים חמישה פרצופים, ובכך הרצון נגמר לגמרי; הוא הגיע לשורש, לרצון הכי קטן. וכל סדרת הפרצופים הזאת, נקראת עולם אדם קדמון.

סיכום:
◄גלגלתא יצאה על רשימות: ד'/ד'. ◄ע"ב על רשימות, ד'/ג'. ◄ס"ג על רשימות ג'/ב'.
ויש עוד שני פרצופים, שהם: ◄מ"ה, שיצאה על רשימות, ב'/א'. ◄וב"ן, שיצא על רשימות א'/שורש.
והם כולם הסתיימו על טבור דגלגלתא.

חזרה לראש הדף
Site location tree