שאלות ותשובות | שיעור 4 | קורס מקוצר בפתיחה לחכמת הקבלה | פירושים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / פירושים / קורס מקוצר בפתיחה לחכמת הקבלה / שיעור 4 / שאלות ותשובות

שאלות ותשובות

שאלה: איך אני אדע שאני נמצא ברוחניות?
תשובה: כשאתה תהיה ברוחניות אתה תדע.

שאלה: כמה אנשים נמצאים בעולם הרוחני - 10, 100?
תשובה: כשאתה תצא לרוחניות, אתה תראה שיש עוד חוץ ממך, ואז תראה גם כמה.

שאלה: לפי ההסבר שלך, במעבר בין בינה לז"א, אתה אומר שבינה לקחה בשביל ז"א את הרצון, והוא רק תוצאה. בפתיחה, אני קראתי שלמרות זאת, בינה נחשבת לכלי זך יותר מז"א, ולפי מה שהבנתי ככל שהכלי עצמאי יותר, הוא פחות זך?
תשובה: בינה מחליטה הכל בשביל ז"א, הז"א הוא תוצאה מהבינה, הוא נקרא "בן" כלפי בינה, אבל הוא נקרא באמת תכונה יותר תחתונה מהבינה, מפני שמשתמש ברצון לקבל, ובינה לא.
שאלה: אבל בינה החליטה את זה בשבילו.
תשובה: לא חשוב. אבל היא החליטה כדי להשפיע ולתת, והוא כבר תוצאה מלקבל. נלמד על זה, יש המון פרטים.

שאלה: אמרנו שבכל אחד מהשלושה הראשונים, כלומר בכתר, חכמה, בינה וגם במלכות, יש עשר ספירות.
תשובה: כל אחד כלול מכולם. אנחנו נלמד את החוקיות הזאת. כל הבחינות כלולות מכולם. כמו שתא אחד של הגוף יודע איך כל הגוף חי, ובו תלוי כל הגוף - כך בעצם בנויה כל המציאות. מפני שהאורות עוברים מלמעלה עד למטה לפי העביות, וממטה למעלה לפי הזכות של המסכים, ואז כולם מתקשרים בכולם. כל החוקים הרוחניים, וכל החוקים הגשמיים יוצאים מזה שכל אחד תלוי בכולם, וכולם בכל אחד.
לכן אנחנו מדברים על זה שכתר, חכמה, בינה, ומלכות, כלולות ממה שנקרא - עשר נקודות. וז"א כלול רק משש; כתר, חכמה, בינה ומלכות, לא נמצאות בו, כלומר, הן כן נמצאות אבל במידה קטנה מאוד. מה שנוסף בו, זה רק ספירת היסוד, שעליה אנחנו נלמד במיוחד. ספירת היסוד זה אוסף של כל יתר הספירות, כדי למסור זאת למלכות.

שאלה: מאיפה פרצוף אחד, מקבל אור חסדים, שעובר את הטבור ונכנס עד סיום?
תשובה: האור שנמצא, לא בפרצופים, אלא מחוצה להם, הוא לא אור חסדים ולא אור חכמה, אלא זה אור פשוט. כי מה זה בעצם אור חסדים, או אור חכמה? כך נקראת צורת ההנאה שלי מדבר מה - או חסדים או חכמה. למשל, אם אני נהנה מעוף, בעולם הזה, כשאני אוכל אותו, זה נקרא שאני נהנה מקבלה. מאותו עוף, אני יכול ליהנות, כשאני נותן לך אותו, וזה נקרא שאני נהנה מהשפעה. העוף נשאר אותו עוף; התענוג נשאר אותו התענוג, כשהוא מבחוץ. אבל כשאני מקבל את התענוגים, אני כבר מבדיל: או שאני מקבל את התענוג כאור חכמה, או שאני מקבל את התענוג כאור דחסדים. הכלי הוא הקובע.
אתה שואל איך יכול להיות, שפרצוף ע"ב הוא כולו חכמה, ופרצוף גלגלתא גם כן, ופתאום, מגיע לס"ג אור דחסדים. ע"ב וגלגלתא מעבירים אור חסדים מאין סוף? – למעשה, אין דבר כזה, "להעביר אור חסדים", או אור חכמה. אלא לפי צורת העבודה של הס"ג, ולפי התענוג שהוא רוצה, בשבילו אור האין סוף שבו, מורגש כאור של השפעה, כאור של חסדים. ומחוץ לכלי – זהו אור אין סוף. אין שום הבחנות באור שמחוץ לכלי.
לכן אם אתה מדבר על הבורא, שלא נמצא בתוך הנברא, הבורא הזה, שלא בתוך הנברא, נקרא עצמותו, ואנחנו לא יכולים לקרוא לו באף מילה, ואין לנו בו שום השגה. אלא רק מכך שאנחנו משיגים אותו כשהוא נכנס בתוכנו, אז אנחנו יכולים להגיד עליו כמה מלים, לפי ההשגה שלנו.
לכן, הפעולות שאנחנו עושים, כשאנחנו מקבלים את האורות בפנים, נקראות פעולות התגלות האלוקות. התגלות הבורא.

חזרה לראש הדף
Site location tree