תכנית העל | פרק 1: קבלה אז והיום | קבלה במילים פשוטות | קבלה לעם | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / קבלה לעם / קבלה במילים פשוטות / פרק 1: קבלה אז והיום / תכנית העל

תכנית העל

זה לא סוד שחכמת הקבלה לא התחילה כטרנד אופנתי על ציר הוליווד תל אביב. למעשה, היא נמצאת פה כבר אלפי שנים. כשהיא הופיעה לראשונה, בני האדם היו הרבה יותר קרובים אל הטבע, וטיפחו באהבה את הקשר שלהם איתו.

לא הייתה להם גם כל סיבה להתנתק מהטבע; הם לא היו כל כך מרוכזים בעצמם ומנוכרים מסביבתם הטבעית כמו שאנחנו היום. האנושות הייתה אז חלק בלתי נפרד מהטבע.

באותם ימים המין האנושי לא ידע מספיק על הטבע כדי להרגיש בטוח. בני האדם פחדו מאיתני הטבע, והפחד הזה גרם להם להתייחס לטבע כאל כוח עליון.

מתוך הקִרְבה אל הטבע מצד אחד, והפחד מפניו מצד שני, אנשים שאפו לא רק ללמוד על העולם הסובב אותם, אלא חשוב מכך, לגלות מה או מי שולט בו.

הם לא יכלו להסתתר מגורמי הטבע, כפי שאנו עושים היום. הם לא יכלו להתחמק מאיתניו בצורה שבה אנו מתחמקים מהם בעולם המלאכותי שבנינו. והכי חשוב, הפחד מהטבע ובה בעת הקרבה אליו, דחפו אנשים רבים לחפש ולגלות מהי התכנית שהטבע מתכנן עבורם, וכפועל יוצא – עבור כולנו.

החלוצים האלה בחקר הטבע רצו לדעת האם לטבע יש איזו מטרה, תכנית על כלשהי, ואם כן, מה יכול להיות תפקידה של האנושות בתכנית העל הזו. אנשים אלו, שהשיגו את דרגת הידע הגבוהה ביותר, דרגתה של תכנית העל, ידועים בשם "מקובלים".

בין אותם החלוצים היה אדם מיוחד ויוצא דופן – אברהם אבינו שמו. כשאברהם גילה את תכנית העל, לא רק שהוא חקר אותה לעומק, אלא אף לימד והעביר אותה לאחרים. אברהם הבין שהערובה היחידה כנגד הסבל והפחד היא שבני האדם יבינו לחלוטין את תכניתו של הטבע. מהרגע שהבין זאת, הוא לא חסך כל מאמץ ולימד את כל מי שרצה ללמוד. כך הפך אברהם למקובל הראשון והקים שושלת של מורים לקבלה. התלמידים הראויים ביותר הפכו לדור הבא של המורים, ואלו העבירו את הידע אל הדור הבא של התלמידים.

המקובלים קוראים למתכנן של תכנית העל "הבורא", ולתכנית עצמה "מחשבת הבריאה". במילים אחרות, וזו נקודה חשובה, כשהמקובלים מדברים על הטבע או על חוקי הטבע, הם מדברים על הבורא. ולהיפך, כשהם מדברים על הבורא, הם מדברים על הטבע או על חוקי הטבע; אלו מילים נרדפות.

---------------Kabbalearn------------------

"וכדי שלא אצטרך מכאן ואילך להביא את ב' הלשונות הללו, דהיינו, טבע ומשגיח... על כן מוטב לנו לבוא לעמק השווה ולקבל את דברי המקובלים, אשר "הטבע" עולה בחשבון "אלקים", ...ואז אוכל לקרוא לחוקי אלקים בשם מצוות הטבע, או להיפך, כי היינו הך הם". [הרב יהודה אשלג (בעל הסולם), מאמר "השלום"]

---------------Kabbalearn------------------

עבור מקובל, המושג "בורא" לא מתאר איזו ישות על-טבעית מרוחקת ומנותקת, אלא את הדרגה הבאה שאליה האדם צריך להגיע בשאיפתו אחר ידע גבוה יותר. המילה "בורא" מורכבת מהמילים "בוא" ו"ראה". כלומר, המילה "בורא" היא הזמנה אישית לבוא ולחוות את העולם הרוחני.

חזרה לראש הדף
Site location tree