הפיתוי שבידע | פרק 2: המשאלה הגדולה מכולן | קבלה במילים פשוטות | קבלה לעם | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / קבלה לעם / קבלה במילים פשוטות / פרק 2: המשאלה הגדולה מכולן / הפיתוי שבידע

הפיתוי שבידע

"אם יקבל חינוך גרוע או בלתי מספק, האדם הוא הפראי והאכזר שבכל היצורים החיים".

[אפלטון, "החוקים"]

ידע תמיד היה נחשב לנכס. ריגול הוא לא המצאה של העידן המודרני, הוא קיים משחר ההיסטוריה. אבל ריגול התקיים מפני שידע תמיד היה נמסר רק למי שצריך לדעת, והמחלוקת הייתה לגבי מי צריך לדעת.

בעבר, בעלי הידע נקראו "חכמים" (מדענים, בשפה מודרנית), והידע שלהם היה על סודות הטבע. החכמים הסתירו את הידע שלהם, מחשש שהוא עלול ליפול לידיים של מי שנחשב בעיניהם כבלתי ראוי.

אבל איך קובעים מי רשאי לדעת? והאם העובדה שיש בידיי פיסת מידע בלעדית, נותנת לי את הזכות להסתיר אותה? באופן טבעי, אין אדם שיסכים לקביעה שהוא לא ראוי לדעת. לכן אנחנו מנסים "לגנוב" כל מידע שאנחנו רוצים, אם הוא אינו נגיש בצורה חופשית.

אבל זה לא תמיד היה כך. לפני הרבה מאוד שנים, כשהאגו עדיין לא הגיע לדרגה הגבוהה ביותר שלו, אנשים דאגו לטובת הציבור לפני שדאגו לטובתם האישית. הם הרגישו מחוברים לכל הטבע ולכל האנושות. זו הייתה צורת הקיום הטבעית עבורם.

אבל היום השיקולים שלנו השתנו בצורה קיצונית, ואנחנו מאמינים שאנו רשאים לדעת הכול ולעשות הכול. כך מכתיבה לנו דרגת האגו שלנו.

למעשה, אפילו לפני שהאנושות הגיעה לדרגת הרצון הרביעית, מלומדים התחילו למכור את הידע שלהם תמורת רווחים גשמיים כמו כסף, כבוד וכוח. ככל שגדלו הפיתויים הגשמיים, אנשים לא יכלו להמשיך להתנהל באורח חיים צנוע ולהפנות את עיקר מאמציהם למחקר הטבע. הם החלו להשתמש בידע שבידיהם כדי לזכות בתענוגים גשמיים.

היום, עם ההתקדמות הטכנולוגית והדחף המוגבר של האגו שלנו, שימוש לרעה בידע הפך לנורמה. וככל שהטכנולוגיה מתקדמת, אנחנו נעשים מסוכנים יותר לעצמנו ולסביבתנו. ככל שאנחנו הופכים חזקים יותר, אנחנו מתפתים יותר להשתמש בכוח שלנו כדי לקבל את מה שאנחנו רוצים.

כאמור, הרצון לקבל מורכב מחמש דרגות של עוצמה. ככל שהוא מתגבר, מתעצמת גם ההידרדרות החברתית והמוסרית שלנו. לכן זה לא מפתיע שאנחנו נמצאים במשבר. לכן גם ברור מאוד מדוע החכמים הסתירו את הידע שלהם, ומדוע האגו הגדל שלהם עצמם, מכריח אותם היום לגלות אותו – כדי להרוויח.

ידע וקידמה לא יעזרו לנו, אם לא נשנה את עצמנו. הם רק ייצרו נזק גדול יותר ממה שכבר נגרם. זה יהיה נאיבי לְצַפות מההתקדמות המדעית לעמוד בהבטחתה לספק לנו חיים טובים. אם אנחנו רוצים עתיד טוב יותר, אנחנו צריכים לשנות רק את עצמנו. איך עושים את זה? נגיע לזה בהמשך...

חזרה לראש הדף
Site location tree