התרופה | פרק 6: הדרך אל החופש | קבלה במילים פשוטות | קבלה לעם | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / קבלה לעם / קבלה במילים פשוטות / פרק 6: הדרך אל החופש / התרופה

התרופה

רצון או תכונה אינם רעים מטבעם. רק הצורה שאנחנו משתמשים בהם הופכת אותם לרעים. חז"ל אמרו: "הקנאה, התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם" (אבות ד, כ"ח), כלומר, מוציאים מן העולם שלנו אל העולם הרוחני.

איך זה קורה? ראינו כבר שקנאה מביאה לתחרותיות, ותחרותיות יוצרת התקדמות. אבל קנאה מביאה לתוצאות הרבה יותר חשובות מהתפתחות טכנולוגית כזו או אחרת. ב"הקדמה לספר הזוהר" בעל הסולם כותב שבני אדם יכולים להרגיש את האחרים, ולכן מרגישים שחסר להם מה שיש לאחרים. כתוצאה מכך, הם מתמלאים בקנאה ורוצים את מה שיש לאחרים. ככל שהם קנאים יותר, הם מרגישים ריקים יותר, והקנאים ביותר רוצים 'לבלוע' את כל העולם.

בסופו של דבר, הקנאה מביאה אותנו למצב שאנחנו לא מוכנים להסתפק בשום דבר פחות מהבורא עצמו. וכאן שוב נכנסת האירוניה של הטבע לתמונה עם "טריק" מיוחד: הבורא הוא רצון לתת, אהבה מוחלטת. למרות שמלכתחילה אנחנו לא מודעים לכך, הרצון שלנו להתיישב בכיסא הנהג ולהפוך לבוראים, הוא בעצם השתוקקות להפוך לנותנים. כך, באמצעות הקנאה – התכונה ההרסנית ביותר של האגו – האגו שלנו הופך את עצמו לנותן ומיטיב, ובכך ממית את עצמו.

---------------Kabbalearn------------------

המקובלים מתארים את האגו בצורה כזו: האגו הוא כמו אדם עם חרב שבקצה שלה יש טיפה של רעל קטלני אך טעים להפליא. האדם יודע שהרעל קטלני, אבל הפיתוי שבטעם גדול מדי, והוא לא יכול לעצור את עצמו. הוא פותח את פיו, מגיש את קצה החרב אל לשונו ובולע...

---------------Kabbalearn------------------

שוב אנו רואים את החשיבות של בניית סביבה חברתית נכונה, כי אם אנחנו חייבים לקנא, כדאי שלפחות נקנא בצורה מועילה, כלומר, במשהו שיביא אותנו לתיקון.

חברה צודקת ומאושרת לא יכולה להתבסס על "אנוכיות מבוקרת". אנחנו יכולים לנסות לרסן את האגו על ידי שלטון החוק, אבל זה יעבוד רק עד שהנסיבות יהפכו קשות יותר, כמו במקרה של גרמניה, שהייתה דמוקרטיה לתפארת, עד שבחרה באופן דמוקרטי באדולף היטלר. אנחנו גם יכולים לנסות לתעל את האגו לטובת החברה, אבל גם זה כבר נוסה בקומוניזם הרוסי, ונחל כישלון חרוץ.

אפילו אמריקה, עד לא מזמן ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות והקפיטליזם החופשי, לא מצליחה להפוך את אזרחיה למאושרים. לפי המגזין הרפואי "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", מדי שנה יותר מארבעים ושישה מיליון אמריקאים בגילאים 54-15 סובלים ממצבי דיכאון. ולפי פרסומים של ארגון הבריאות האמריקאי, השימוש בתרופות אנטי פסיכוטיות חזקות לטיפול בילדים ובמתבגרים גדַל יותר מפי חמש בשנים האחרונות.

האגו האנושי המשתלח אף הביא לקריסה של המערכת הכלכלית העולמית, כי הכלכלנים פשוט הפסיקו להאמין זה לזה, ובלי מעט אמון הדדי, איך אפשר לעשות עסקים?

לסיכום, כל זמן שידו של האגו על העליונה, החברה תמיד תהיה בלתי צודקת, ותָרַע לחבריה בצורה זו או אחרת. בסופו של דבר, כל החברות מבוססות האגו יהרסו את עצמן ואת האגו שיצר אותן. אנחנו רק צריכים לגרום לזה לקרות בצורה מהירה וקלה ככל האפשר, לטובת כולנו.

חזרה לראש הדף
Site location tree