השכלה היא לא חינוך | הורים, ילדים וחינוך | טעם של אור | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / טעם של אור / הורים, ילדים וחינוך / השכלה היא לא חינוך
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

השכלה היא לא חינוך

לצערנו הרב, מערכת החינוך לא עוסקת בחינוך. היא מקנה לילד כמה ידיעות בקריאה וכתיבה, בפיזיקה וכימיה וכו', אבל היא לא מחנכת אותו, לא בונה ממנו אדם. התוצאות מדברות בעד עצמן.

כאשר מתבוננים במערכת השעות זה ניכר לעין. כמה זמן מוקצב לשיחות ודיונים? איזה אמצעים מקבלים המורים כדי לחנך? הכול נמדד בסכום ידיעות שהועבר לתוך מוחו של הילד, ותו לא. תעשיית ציונים. הילדים שלנו הופכים לרובוטים שיודעים לבצע משימות מקצועיות כלשהן, דם חדש לשוק העבודה, שנשלט בידי בעלי הון ופוליטיקאים.

דאגתו העיקרית של בית הספר היא להוציא אדם שיידע לבצע דברים, שיהיה מהנדס, שיהיה פועל, שיהיה משהו. אבל מי הוא עצמו, מה הוא יעשה עם החיים שלו ועם עצמו – לאיש לא אכפת. הדבר נובע מכך, שבתי הספר במתכונתם הנוכחית החלו להתפתח במקביל להתפתחות התעשייתית. הם באו לענות על הצורך להפוך איכרים לפועלים, ללמד אותם קצת קרוא וכתוב, מתמטיקה והנדסה, שעובדי האדמה ידעו כיצד להפעיל מכונות וכדומה. למרבה הצער, בתי הספר מנוהלים לפי תפיסה זו עד עצם היום הזה.

אבל עכשיו הגענו לשלב שעלינו לעבור למערכת מחנכת. זה משהו אחר לגמרי, שבכלל לא שייך לכמות הידיעות של הילד במקצוע כזה או אחר, אלא עד כמה הוא גדל להיות "אדם". להיות אדם פירושו להיות מחובר עם האחרים.

חזרה לראש הדף
Site location tree