אקולוגיה ואסונות טבע | טבע | טעם של אור | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / טעם של אור / טבע / אקולוגיה ואסונות טבע
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

אקולוגיה ואסונות טבע

המצב האקולוגי המאיים מביא לכך שמאמצים רבים מושקעים כיום בחיפוש דרכים לשמור על הטבע. למשל, נדמה לנו שאם נשרוף פחות דלק, המצב ישתפר, ואנו מנסים לאכוף זאת באמצעות אמנוֹת בינלאומיות והגבלות שונות. אבל פתאום מתפרץ איזה הר געש, ופולט כמות של פיח גדולה יותר מכל המכוניות שלנו יחד.

חכמת הקבלה מסבירה שהמאמצים שלנו לא מופנים כרגע למקום הנכון. חוסר האיזון בטבע נגרם ברמה גבוהה הרבה יותר מאשר נסיעה במכונית או ייצור מופרז של פלסטיק. גם אם היינו מחייבים את כל בני האדם להפסיק לזהם את האוויר, לא היינו מצליחים להשיב את האיזון לטבע. הבעיה האמיתית היא ברמת המחשבות שלנו כלפי הזולת: בתוכנו מתפרץ הר געש וצונאמי של אגו מחריב הכול...

חוסר האיזון ביחסים בין בני האדם גובר מיום ליום. הוא מוקרן מאיתנו אל כל הדרגות הנמוכות יותר בטבע, אל החי, הצומח והדומם, ומביא עלינו בחזרה מהטבע אסונות ובעיות.

לפי הקבלה, הטבע כולו הוא גוף חי אחד, שמנוהל על ידי מחשבה עליונה של אהבה ונתינה. המחשבה הזו מנהלת את הקיום בצורה מושלמת, וזאת ברמות הדומם, הצומח והחי. ברמה האנושית עלינו להגיע להרמוניה בעצמנו. כל עוד לא נתקן את הלב והמוח האגואיסטיים שלנו, את היחס לבני האדם האחרים, גם המצב האקולוגי יחמיר ומגפות ואסונות טבע יפגעו בנו מכל עבר.

 

"כל צדדי המציאות – עליותיהם וירידותיהם תלויים הם בעלייתו וירידתו של הכוח המחשבתי של האדם".

הראי"ה קוק, אוצרות הראי"ה [1]

[1] הראי"ה קוק, אוצרות הראי"ה ד', מהדורה ראשונה, עמ' 25.

חזרה לראש הדף
Site location tree