פיתוח הנשמה | נשמות | טעם של אור | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / טעם של אור / נשמות / פיתוח הנשמה
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

פיתוח הנשמה

"הרצון לקבל המוטבע בכל נברא, והוא שינוי צורה מהבורא, ועל כן נפרדה ממנו הנשמה כאבר הנפרד מגוף... ומכאן ברור מה הבורא רוצה מאיתנו – הוא השוואת הצורה, שאז אנו חוזרים ונדבקים בו... דהיינו שנשנה המידות שלנו שהוא הרצון לקבל, ולקחת המידות של הבורא שהוא רק להשפיע. באופן שכל מעשינו יהיה רק להשפיע לזולתנו ולהועיל להם בכל יכולתנו, ובזה אנחנו באים להמטרה, להידבק בו, שהוא השוואת הצורה".

בעל הסולם, "כתבי הדור האחרון", חלק א'

 

לפתח את הנשמה משמע לפתח תכונה כמו של הבורא, תכונה של השפעה ואהבה. [1] אם רכשנו תכונה זו, אז נעשינו דומים לבורא. בתוך התכונה הזו אנחנו מגלים את הבורא כבר במהלך חיינו בעולם הזה. [2]

[1] "'נשמה' נקרא בזמן שהוא מקבל בעל מנת להשפיע. 'גוף' נקרא בזמן שהוא מקבל אך לעצמו" (הרב ברוך שלום אשלג, מאמרי "דרגות הסולם", "ההפרש בין נשמה לגוף"). "כל מדרגה עליונה פירושה שהיא יותר רחוקה מבחינת הרצון לקבל ויותר קרובה רק להשפיע, עד שזוכה להיות כולו להשפיע... ואז נשלם האדם בדבקות אמיתי בו, כי רק בשביל זה נברא" (בעל הסולם, "פתיחה לחכמת הקבלה", אות ט'). "המקובלים בעלי השגה הרי הם משיגים דבר שלם. כלומר, זוכים להשיג כל אותם המדרגות שישנם במציאות לבוא להשגת האדם, ואז נקרא שהשיגו דבר שלם. ודבר שלם הזה מכונה בשם נשמה" (בעל הסולם, מאמר "סוד העיבור לידה").

[2] להרחבה, עיינו במאמרו של בעל הסולם, "מהות חכמת הקבלה".

חזרה לראש הדף
Site location tree