חטאים ועוד חטאים... | פנימיות התורה | טעם של אור | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / טעם של אור / פנימיות התורה / חטאים ועוד חטאים...
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

חטאים ועוד חטאים...

כשקוראים את התורה, נדמה שבני ישראל כל הזמן חוטאים, מכעיסים את הבורא, לא שומעים בקולו, מורדים בו. הבורא רוצה כבר להשמיד אותם, ומשה עומד בתווך, מתחנן ומגונן עליהם. נראה כאילו אין תקנה לעם ישראל ושתמיד הם יעשו בעיות...

אבל מה שבאמת קורה הוא בדיוק ההפך. מהמילים הראשונות בתורה, "בראשית ברא אלוקים", ועד למילים האחרונות, "לעיני כל ישראל", התורה מספרת לנו על דבר אחד בלבד, על תיקון הנשמה.

הנשמה מורכבת מ-613 רצונות [1] שאותם אנחנו צריכים לתקן בכל אחת מ-125 המדרגות הרוחניות. עלינו להפוך את השימוש ברצונות האלה מאגואיסטי לאלטרואיסטי, מ"על מנת לקבל" ל"על מנת לתת". תהליך התיקון מתבצע בעזרת "האור המחזיר למוטב" שמעביר אותנו משלב לשלב עד גמר התיקון. התורה כולה מדברת על התהליך הזה שבו קודם מתגלה רצון אגואיסטי כלשהו ואחר כך מתקנים אותו. תמיד קודם מתגלה הרע ורק אחר כך תיקונו לטוב.

כשלא מבינים על מה התורה מדברת, הדברים בהחלט נראים תמוהים: למשל, בני ישראל רק זוכים לצאת ממצרים וכבר עושים את עגל הזהב. אבל עלינו להבין שכך היא דרך ההתפתחות שלנו, בכל פעם אנחנו מגלים רע בדרגה גבוהה יותר ומתקנים אותו. רק כך אפשר להתקדם במדרגות הסולם הרוחני עד לאין-סוף.

[1] "כמו שיש להגוף רמ"ח אברים ושס"ה גידים, כן יש להנשמה גם כן בחינת תרי"ג (613), שהם צינורות הנשמה, שעל ידם נמשכת השפע. וע"י התורה נפתחים הצינורות האלו" (בעל הסולם, מאמרי "שמעתי", מאמר קס"ב).

חזרה לראש הדף
Site location tree