לאיזה דרגה האדם צריך להגיע שלא יצטרך להתגלגל | קיצורי מאמרי רב"ש | כתבי רב"ש | הרב ברוך שלום אשלג | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ברוך שלום אשלג / כתבי רב"ש / קיצורי מאמרי רב"ש / לאיזה דרגה האדם צריך להגיע שלא יצטרך להתגלגל

לאיזה דרגה האדם צריך להגיע שלא יצטרך להתגלגל

תשמ"ד - מאמר י',

1984 - מאמר 10

שאלה: לאיזה דרגה צריך האדם להגיע, שלא יצטרך להתגלגל פעם שנית.

כתוב (שער הגלגולים, דף י'), שכל בני ישראל מוכרחים להתגלגל עד שיושלמו בכל הנרנח"י. אמנם לרוב בני האדם אין נרנח"י, אלה רק נפש. משמע, שכל אחד צריך לתקן רק את שורש נשמתו.

כל הנשמות נמשכות מנשמת אדה"ר, כי לאחר שחטא, נתחלקה נשמתו לשישים ריבוא נשמות. ומהאור שהיה לאדה"ר, שנקרא "זיהרא עילאה" שבגן עדן, התפשטה לחלקים רבים.

לאחר החטא נתערב טוב ורע ונעשה לקליפות בנין גדול, שיש להם כוח להיאחז בקדושה. וכדי להישמר מהם, נחלק האור לחלקים קטנים, אשר הקליפות לא יכולות לינוק מחמת קטנותם.

משל: מלך רצה לשלוח סך גדול של דינרי זהב לבנו למדינת הים. ומפני שכל בני מדינתו גנבים, פרט את הדינרים לפרוטות ושילחם ע"י שליחים רבים, באופן שלא יהיה כדאי להם לגנוב.

כך סדר הזמנים בנפשות רבות, שאפשר ע"י הארות הימים, לברר את כל הניצוצים שנפלו לקליפות, מסיבת החטא דעץ הדעת.

נפשות רבות – זה התפרטות לאורות הפנימיים. ימים רבים – זה התפרטות לאורות חיצוניים. וכל פעולה מצטרפת לחשבון האור הגדול, שחטא בו אדה"ר. ואז יהיה גמה"ת.

לכן כל אחד נולד עם חלק קטן מנשמת אדה"ר. ויכול לתקן רק מה ששייך לחלקו. וכשמתקן חלקו, כבר לא צריך עוד הפעם להתגלגל.

אבל לכל אדם יש עבודה של בחירה להיות צדיק, לתקן ע"י יגיעתו בתו"מ את בחינתו מה שמוטל עליו מצד שורש נשמתו, ואז הוא נשלם.

הדרגה הראשונה שאדם נולד

בזהר (משפטים, י"א) כתוב, אדם שנולד ברוחניות, נותנים לו נפש מצד הבהמה הטהרה, מצד אופני הקודש, מעולם העשיה. זכה יותר, נותנים לו רוח מצד חיות הקודש, מצד היצירה. זכה יותר, נותנים לו נשמה מצד הכסא, מעולם הבריאה. זכה יותר, נותנים לו נפש מאצילות. זכה יותר, נותנים לו רוח מאצילות מצד העמוד האמצעי, ונקרא בן להקב"ה, שכתוב, בנים אתם לה' אלקיכם. זכה יותר, נותנים לו נשמה, שהם בינה. ונשלם בשם הויה.

שלימות הנשמה, שיש לו נר"ן מבי"ע ונר"ן מאצילות, שהיה לאדה"ר לפני החטא, ואחר החטא התחלקה נשמתו לשישים רבוא נשמות.

ומשום זה נקרא הרוחניות של האדם בשם נשמה, אפילו שיש לו רק נפש דנפש, משום שמדברים תמיד על בחינה העליונה.

אבל הגם שכל אדם נולד במדרגה הכי קטנה, נאמר, שכל אדם יכול להיות כמשה.

זהר (הקדמת הזהר דף צ"ג) טוען: החמורים זה הסיוע לנשמות, הנשלח להם ממרומים, בכדי להעלותן ממדרגה למדרגה, כי לולא הסיוע הזה, שהקב"ה שולח לצדיקים, לא היו יכולים לצאת ממדרגתם ולהתעלות יותר למעלה.

כתוב, אין דור שלא יהיה בו כאברהם יצחק ויעקב. פירוש, שגם להם הייתה בחירה. ואלו שמשתדלים ללכת בדרך האמת, ונותנים את היגיעה מה שצריכים לתת, הם מקבלים עזרה מלמעלה ע"י עיבור נשמת הצדיקים, שמקבלים כוח לעלות במדרגות עליונות. נמצא, שכל מה שנותנים מלמעלה, הוא בדרך סיוע, אבל לא בלי שום עבודה ובחירה.

וקיום העולם הוא ע"י הצדיקים האלו שממשיכים שפע מלמעלה.

חזרה לראש הדף
Site location tree