כוח המחשבה

הכל התחיל מהאמונה בכוחות העל-טבעי. אנשים מאמינים כי ישנם בני אדם בעלי כוחות על טבעיים, המסוגלים להשפיע על בני אדם ועל ציבורים שלמים, לחזות את העתיד שלהם ואף לשלוט בו. אנשים מוכנים לשלם הון עתק עבור ריפוי, הגנה מ"עין הרע" וגילוי עתידות.

הם מאמינים שבמחשבות רעות אפשר להזיק לאחר, שהנזק יכול להיות גדול עד כדי כך, שאי אפשר להיפטר ממנו, והוא עלול לרדוף אדם כל חייו, ולגרום לתוצאות שליליות בכל דבר ועניין: בעסקים, בעבודה, במשפחה, באהבה ועוד.

כאשר מישהו פונה אלי ואומר: "אני סובל מעין הרע", הוא מנסה לומר, שמישהו השפיע עליו בצורה רעה. כלומר מישהו, באמצעות כוח המחשבה שלו, פעל עליו בצורה מסויימת, וגרם לו רע-והאדם מאמין כי בידי ישנו הכוח לנטרל את המחשבה הרעה הזאת, באמצעות כוח המחשבה שלי. אם אדם זה מבקש לנטרל מחשבותיו של אחר-הרי שהאנשים מאמינים בכוח המחשבה ומאמינים שהמחשבות בעולמנו פועלות ומתגשמות.

כוח המחשבה הוא הכוח החזק ביותר במציאות. ישנם אפילו מדענים שמכירים בכך. בכלל, לפי מה שאנחנו רואים במציאות, ככל שהכוח נעלם יותר ועדין יותר, כך הוא בעל השפעה חזקה יותר, ומוגבל הרבה פחות בפעולתו. כל אותם כוחות רדיו, כוחות מגנטיים, כוחות חשמליים, כוחות רדיו אקטיביים, כוחות משיכה, וכל הכוחות האחרים ביקום מוכרים לנו רק לפי הפעולות והתופעות שהם גורמים בעולמנו.

אבל ישנם גם כוחות, למשל כוח המחשבה, שאנחנו לא רואים את פעולותיהם, ולא מכירים את התופעות הנובעות מהם; אם כי תופעות כמו "עין רע" או "מזל" הן תופעות שאנו כבר מכירים. דווקא אותם כוחות שאנחנו לא רואים את פעולותיהם, הם הכוחות הגדולים ביותר. והיום, כבר לא מספיק להאמין בקיומם, אלא אנחנו חייבים לדעת בעצמנו איך להפעיל אותם, ולקבוע באמצעותם את העתיד שלנו.

איך הקבלה יכולה לשנות את העתיד?

בשביל להבין את הקשר הזה, צריך "לשנות את הראש", ולהבין שקבלה אינה עיסוק במיסטיקה עתיקה, אלא היא המדע החדשני ביותר והקרוב ביותר לאדם, מדע של המאה ה-21, שחוקר את הכוחות שאותם איננו רואים, כוחות שמפעילים את עולמנו ומשפיעים על כל רגע ורגע בחיים שלנו. זהו המדע שישנה את עתידו של כל אחד ואחד, ושל האנושות כולה. המיוחד במדע זה הוא שהלימוד הוא עצם הקשר עם הכוחות האלה. על ידי העיסוק בו, אדם משנה את חייו. הוא מגלה את הקשר שלו עם הכוח העליון, מי שהביא אותו לעולם שלנו, וסובב את כל מציאות חייו. לכוח הזה יש רק משימה אחת, להביא את האנושות בדרך הקצרה והמהירה ביותר לשיא שלה, שהוא הכרת כל חוקי העולם העליון לרבות הפעלתם. שהרי כל אדם מיועד עוד בחייו אלה לחיות בשני העולמות יחד: בעולם הפיסי שמוכר לנו, ובעולם הרוחני, הקובע את כל מה שקורה לנו כאן. באמצעות לימודו של מדע הקבלה, האדם נעשה דומה לכוח זה: הוא קובע ומנהיג את חייו-את ההווה ואת העתיד שלו.

מכאן שכל מה שקורה לנו יום ויום ושעה שעה, קשור לקבלה?

נכון. הקבלה היא מדע מעשי, מעודכן ועונה על כל מה שאדם מחפש בחייו. הגיע הזמן בו מותר לגלות את תורת הסוד לכולם, הקבלה הופכת למדע שימושי שכל אחד יוכל ללמוד אותו ולהשתמש בו לצרכיו. כך כתבו מקובלים במשך כל הדורות וכך נכתב גם ב"ספר הזוהר". היום אנחנו מחוייבים כבר להכיר את חוכמת הקבלה וללמוד אותה, כדי להנהיג בעצמנו את כל המציאות, לפי הוראתה. הקבלה היא חוכמה להנהגת כל המציאות, אשר יועדה לכל אדם.

"עם נבחר"

האם "לכל אדם" מתייחס לכל האנושות ולא רק ליהודים?

כן, אבל יש סדר התפתחות, שאנחנו היהודים, "העם הנבחר", חייבים ראשונים ללמוד להכיר את הכוחות שבאים מהעולם העליון ולהשתמש בהם בצורה נכונה, כדי להעביר את הידע הזה לכל העולם, ולהנהיג את כל המציאות. בזה המובחרוּת של העם שלנו. מוטל עלינו להתחיל בלימוד הזה ולהעביר את הידע לכל האנושות. ההתקדמות של היהודים מכתיבה את התקדמותם של כל האחרים, והיום אנחנו עומדים באיחור גדול, מה שמעכב גם את הגויים.

את הדברים האלה לא אני המצאתי, אלא הם כתובים בכל ספרי הקבלה. לפי התוכנית של העולם העליון, כל הנבראים ללא יוצא מן הכלל חייבים להתעלות מהמצב שבו הם נמצאים, לדרגה גבוהה הרבה יותר, וזה רק באמצעות ההיכרות עם הכוח העליון וההתחברות אליו. האדם יכול עוד בעולם הזה, לשנות את חייו, להימנע מכאב וסבל מיותרים, לזכות באושר ושלימות, ולהגיע לנצחיות, שאז אין הבדל בין חיים למוות פיסי, שהאדם חי בשני העולמות בו בזמן.

איך ייתכן שהיהודים הם "עם נבחר" ואנחנו אפילו לא מבינים למה וגם לא מתנהגים בצורה שמצדיקה את המוניטין הזה?

לנו היהודים תפקיד מיוחד; אנחנו חייבים להשיג בשביל כולם את הדרך להתעלות מן החיים הגשמיים, הבהמיים, למדרגה יותר עליונה, לחיים רוחניים, וחייבים להראות לכולם איך לעשות את זה; רק בכך אנו "עם נבחר". בינתיים אנחנו לא עושים את עבודתנו, ולכן אנחנו נראים כל כך רע, ולא ראויים למוניטין הזה.

רק בכך שיש לנו תפקיד מיוחד, והנשמות שלנו מיוחדות, אנו חייבים ראשונים לעבוד על השגת הידע הזה ולבצע לפיו את מה שמוטל עלינו. אין לנו שום יתרון על אחרים אלא רק בזה, שאנחנו חייבים להתחיל ללמוד על העולמות העליונים, על הכוח שבא מהעולם העליון, ולהיכנס לעבודה הזאת ראשונים, ואח"כ להעביר את מה שלמדנו לכל יתר העמים. כך כתוב בכל ספרי הנביאים ובספרי הקבלה.

אלה הם דברים הידועים לכל העולם אך רק לא לנו עצמנו. בנסיעותי הרבות, בעיקר לצפון אמריקה, בהרצאותי באוניברסיטאות, בסיורים במקומות השונים, בראיונות ברדיו ובטלוויזיה, שואלים אותי גויים בצורה ביקורתית: מדוע אתם לא עושים את מה שאתם צריכים לעשות? יש להם מין הבנה, או לפחות הרגשה ברורה, שעלינו היהודים מוטל לעשות משהו שישפר גם את חייהם, ואילו אנחנו לא רוצים להבין את תפקידנו, ובזה עוצרים את ההתפתחות של כל האנושות.

האם התפקיד הזה נושא רק אופי רוחני?

לא הייתי קורא לזה רק "רוחני", כי זהו תפקיד מאוד מעשי שאנחנו חייבים לבצע אותו יום יום.

האם הוא מצריך גם בחירה של הנהגה מדינית?

אין לכך כל שייכות לפוליטיקה ולא למדיניות. הייתי אומר למנהיגי המדינה שצפויים לנו עוד דברים הרבה פחות נעימים ממה שידענו, והאפשרות להיחלץ מזה היא רק באמצעות חינוך של כל העם, ופירסום המשימה שלנו כעם הנבחר-במה בדיוק אנחנו נבחרים, במה בדיוק אנחנו צריכים לעסוק חוץ מהחובות היומיומיות, שאותם אסור לנו כמובן לעזוב בינתיים; עד שנכיר את הכוחות העליונים, ונהיה חזקים וחכמים לשלוט בהם, עד כדי כך, שכל העולם ימשך אחרינו, וכל הגויים יבואו ויעזרו לנו; כמו שנכתב בספר ישעיהו: "והביאו בניך בחוצן ובנותיך על כתף תנשאנה".

ומה לגבי חובתנו בשמירת חוקי היהדות, האם היא איננה חלק מהתפקיד?

מה שאנחנו מכירים כחוקי היהדות, אלה חוקים שקבעו המקובלים הגדולים ביותר בכל דור ודור. הם קבעו אותם לפי הצרכים שהיו באותם זמנים, ולפי המטרה שניצבה אז מולם. המטרה היתה לשמור על העם ועל המסורת היהודית, כדי להצליח לעבור את כל הגלויות, עד שנצא מהגלות האחרונה ונחזור לארץ ישראל. המטרה היחידה שלהם היתה שלא נשכח את יהדותנו ושלא נתבולל בין העמים; לכן הם קבעו לנו חוקים ומנהגים ששמרו על מה שיש, זו דרגה שנקראת "דומם דקדושה".

ובאמת, רק הודות לקיום החוקים האלה, הצלחנו להחזיק מעמד משך הגלות הארוכה ולהגיע כיהודים בחזרה לארץ ישראל. אבל מאז שחזרנו לארץ ישראל, תפקידנו כיהודים השתנה. עכשיו המטרה היא אחרת, פעילה יותר. כותב בעל הסולם (רבי יהודה אשלג), בסוף ה"הקדמה לספר הזוהר": אם בדור שלנו היהודים לא יוסיפו לקיום המעשי של תורה ומצוות גם את הקיום הרוחני שלהם-הכרת החוקים של העולם העליון, ושימוש בהם לטובת התפתחות האדם והתקרבות לבורא-אז לא נוכל להתקיים יותר.

קיום מעשי של חוקי היהדות, שהיה חשוב משך אלפיים שנות גלות, היה אז הקיום הנכון, אבל עכשיו, כשהחזירו אותנו לארץ ישראל, משהתחלנו להתיישב בה, נכנסנו לעידן חדש, שבו אנחנו חייבים להיות שווים בחיים הגשמיים שלנו בדיוק לחוקי ארץ ישראל הרוחניים. מה שנקרא ארץ ישראל הגשמית, זה בעצם ערך רוחני, ערך עליון, עם כוח רוחני מיוחד, שרק כאן נוכל להשיג אותו.

אם נמשיך להתנהג היום כמו שנהגנו בגלות, לא נוכל להמשיך לחיות כאן. כבר נגמרו הגלויות ואנחנו חייבים לממש את מה שמוטל עלינו. לא יזרקו אותנו מכאן, אבל יכפו עלינו לקבל את התפקיד של העם הנבחר, בצורות קשות ואכזריות ביותר. כפי שנאמר, הכוח העליון מכוון אותנו להגיע למטרתו האחת בדרך הקצרה והמהירה ביותר.

"הזוהר" מבטיח שאנחנו כבר נמצאים בשלב האחרון ואחריו יסתדר הכל; אלא שלפנינו תקופה קשה שנקראת "ביאת המשיח", ובזמן הזה עלינו לגלות את החוקים העליונים כדי ללמוד להשתמש בהם, וזאת נוכל לעשות רק כיהודים על אדמת ארץ ישראל הגשמית.

ההיתר לעסוק בקבלה

אומרים שהעיסוק בקבלה אינו מותר לכל אחד, אלא רק לגברים נשואים, מעל גיל 40; מדוע אתה אומר שלימוד הקבלה מיועד לכל?

גם את התנאים ללימוד הקבלה קבעו מקובלים גדולים. במשך אלפיים שנות גלות העיסוק בקבלה היה אסור, והיתה לזה סיבה. למעשה כל ספרי הקבלה ובכללם ספרי התורה, נכתבו רק בשביל הזמן הזה, שבו הכל יצטרכו לעסוק במדע הקבלה. מה שאנחנו כולנו צריכים לעשות עכשיו זה לפתוח את ספרי הקבלה ולהתחיל ללמוד בהם איך להשיג את העולם העליון.

את זה כתבו כל המקובלים בכל הדורות, מר' שמעון בר יוחאי, מחברו של "ספר הזוהר", ועד רבי יהודה אשלג (בעל הסולם), שפירש את "הזוהר" בשביל הדור שלנו. כל מקובל בכתביו מתרעם וזועם על כך שאיננו עוסקים עדיין בלימוד הזה ולא משתמשים במדע הקבלה כמנוף להשגת העולמות העליונים, כי זה המפתח היחיד לפתיחת השער לרוחניות, להכרתו ולהבנתו של הידע על העולמות העליונים, שפירושו חיים נצחיים, מאושרים, שלמים, מלאי כל טוב, לכל אדם.

האם כולנו נתחיל לעסוק בקבלה, נחלק קמעות וברכות?

קבלה זה מדע שיש לו חוקים ברורים ומדוייקים, שיש ללמוד אותם. אין לקבלה שום קשר לשימוש בקמעות וברכות ושימושים אחרים שנעשו בשמה, שמקורם

בתקופה שהקבלה היתה נסתרת ויחסו לה מעשי ניסים ונפלאות. ספרי קבלה מסבירים בצורה מדוייקת מהם הצעדים שאנחנו צריכים לעשות כדי לרכוש לעצמנו את המדע הזה.

המיוחד בספרי קבלה אמיתיים, שהם מותאמים לכל אחד ובתוכם טמון הקשר בין האדם שלומד, הנשמה שבו, לבין העולמות העליונים, המקום שממנו באה הנשמה שלו. הספרים מכוונים אותו להתפתח בדרך שמתאימה רק לו, לפי המבנה הפנימי שלו, לפי שורש נשמתו. זה דומה לעולם שלנו, שכל אחד בוחר מקצוע ודרך חיים, לפי האופי שלו ונטיות לבו.

קצב ההתקדמות של האדם תלוי ברצון שלו, ובמידה שבה הוא משתוקק לדעת מה כתוב בספרים, במידה שבה הוא רוצה להכיר את העולם העליון. באמצעות הלימוד הזה האדם מתחיל להעדיף התקרבות לעולם העליון וחיים לפי חוקים רוחניים, על פני חיים לפי חוקים גשמיים של העולם שלנו. הוא בהכרח נקשר לכוחות טובים, חיוביים.

אנחנו תמיד נאמין, ותולים בזה תקוות רבות, שמלמעלה ישתנה הכל, ישתנה לנו המזל, יהיה לנו טוב יותר. נכון שמה שקורה לנו בעולם שלנו, הוא תוצאה ישירה ממה שיורד אלינו מהעולם העליון, מהעולם הרוחני. לנו יכולה להיות שליטה על כך שיירדו אלינו רק כוחות טובים, וישפיעו לנו כל טוב, אבל זה יקרה רק אם נדע איך לפעול בעולמות הרוחניים.

על ידי לימוד שיטתי ומעשי של מבנה העולמות העליונים, נדע איך לפעול נכון, איך לא לקבל תגובה שלילית על המעשים שלנו, איך לעשות רק מעשים שיביאו לשינוי חיובי בחיינו. אם הקשר שלנו עם העולמות האלה יהיה מסודר, יהיה הדבר לטובת כולנו, לטובת עמנו, לטובת יתר העמים, לטובת העולם כולו.

חזרה לראש הדף