מבוא

ספר "קול התור" יצא בעבר בשלוש מהדורות דפוס (ראה להלן ברשימת הספרים). המהדורה הראשונה הוצאה לאור על ידי סבי הרב שלמה זלמן ריבלין זצ"ל. במהדורות הקודמות עמדו המהדירים בהרחבה על קדמותו של הספר, יסודתו בהררי קודש, בתורת הגר"א זצוק"ל ועל כתבי היד לספר.

 

החידושים במהדורה זה:

א. במהדורה שלפנעו הבאנו שלושה חלקים נושפים מכתב היד: תוספת לחלק ראשון של פרק ה, פרק 1 ותוכן פרק ז. כל הקטעים הללו לקוחים ממחברת שמצאתי בביתו של אבי הרב שמואל ריבלין שיחי'. במחברת זו מצויים גם כל הפרקים שכבר הודפסו. ד"ר א' הורביץ, ששימש את סבי במשך שנים רבות, וכתב מפיו ספרים רבים, אישר לי בשיחה עמו, שזה הוא כתב ידו. פרק ששי זה, שלא פורכום עדיין, שייך בוודאי לספר "קול התור", והוא אחד משני הפרקים ה"אבודים", אשר לא הודפסו על ידי סבי מחוסר אמצעים. להלן מספר ראיות הקושרות את הפרקים הללו לספר:

1. בספר מדרש שלמה נאמר: "מדובר על זה באריכות ב"קול התור" פרק ו'. שם מבאר ג"כ עפ"י הגר"א כי מה שנאמר "כי מציון תצא תורה" מכוון בעיקרו על תורת הנסתר", עמ' 43, הערה 44ב. ואכן, עניין זה מצוי בפרק ו' שלפנינו, אות ה.

2. הרב כשר מביא הערה שמצא בכת"י של הרב שלמה זלמן ריבלין, המבארת את הפסוק "בית יעקב לכו ונלבה וגו'". ונכתב בצדה שזו הערה לפרק ו, ואכןי עניין זה מצוי בפרק ו' שלפנינו, אות א.

3. בספר המגיד דורש ציון נאמר: "ר' משה האמין באמונה לוהטת... שהוא מיועד מן השמים לעורר ולפעול בשלשת הדברים האלה: א) לרפא את ציון עפ"י הכתוב באותו הפסוק של דורש ציון (ירמיה ל') "כי אעלה ארוכה לך וממכותיך ארפאך", וכו', עמ' 49-48, הערה 90. עניין זה של רפואת ציון נזכר בהרחבה בפרק ו' שלפנינו, אות ז.

4. בפרק ו' שלפנינו מובאות הפניות לפרקים קודמים של "קול התור": "כמבואר לעיל פרק א' ו-ג'" (אות ג). "כמבואר לעיל פרק ה'" (אות ד).

5. גם בפרק ו, נזכר תדיר הקשר לרבנו הגר"א: "ולפי הכלל הגדול של רבנו", "והכל ביעודו של רבנו הגר"א", "כלל גדול היה אומר תמיד רבנו", ריש פרקא.

6. פרק ו', נכתב על ידי ר' הלל בימי חיי אביו: "א"א שליט"א (ר' בנימין) שאל פעם אחת את רבנו...", שם, אות א.

ב. במהדורה זו בקשנו להביא בפני המעיין את המקורות הרבים של ספר "קול התור" מתורת רבנו הגר"א. כפי שידוע, זו היתה כוונתו של המו"ל הראשון, סבי הרב שלמה זלמן ריבלין זצ"ל. הוא אף הכין הערות ומראי מקום לכל ספר "קול התור", אך לא זכינו לראות את כתב היד הזה. חמישים וארבע הערות בלבד שרדו, ונתפרסמו במהדורת הרב כשר* כאן, בקשתי להמשיך במפעל הגדול של סבי, והצלחתי בס"ד לגלות בכתבי הגר"א את מקורותיהם של רבים מן העניינים שהובאו בספר "קול התור". .בעבודת קודש זו, הסתייעתי בספריו של סבי, הרב שלמה זלמן ריבלין: מדרש שלמה, המגיד דורש ציון, חזון ציון ומוסד היסוד* וכן בפזמוני ר' יושעה ריבלין זצ"ל, בעל "קול ישועה". [מהדורה של חיבורו החשוב השופך אור יקרות על ספר "קול התור", בצירוף הערותיהם של סבי הרש"ז ויבלחט"א אבי מורי הרב שמואל שלום שיחי', המצויים עמי בכתב יד, תראה אור בקרוב בס"ד]. המקורות של תורת הגר"א נלקחו מתוך ספר ליקוטי הגר"א, ביאורי הגר"א לתיקוני זוהר וזוהר חדש, לספרא דצניעותא, לספר יצירה ועוד.

מהדורה זו מחזקת את דבריהם של הרבנים הגאונים חברי הוועד להפצת "קול התור" במבוא למהדורה שהוציאו בבני-ברק בשנת תשכ"ט: "סוף דבר, כל מי שהאמת נר לרגליו, לא ימצא בספר הזה דבר שיספק עליו אמיתתו והיותו כולו מתורתו של רבינו הגר"א", שם, עמ' ט* כמו כן צרפנו למהדורה זו גם את דבריהם של רבני ירושלים המדברים בשבח ספר "קול התור" ועל המסורת שבידיהם על יסודתו של הספר בהררי קודש. א. דברי הרב ר' ישעי' חשין, ראש המלמדים בת"ת עץ-חיים, מנקיי הדעת בירושלים, בספר דברי ישעיהו. הספר יצא לאור ע"י תתנו דיין בד"צ העדה החרדית, הגאון ר' אליהו זלוטניק. ב. הקדמה לספר מדרש שלמה מהגאון ר' אלי' ראם, ראב"ד בעיה"ק ירושלים ת"ו. ג. הקדמת הגאון ר' חיים שרגא פייביל פראנק, דומ"ץ בעיה"ק ורב שכונת "ימין משה", בירושלים.

ד. הקדמה מתוך המהדורה של ספר קול התור שיצאה בבני-ברק בשנת תשכ"ט, ע"י ר' חיים פרידלנדר והוועד להפצת "קול התור".

במהדורה זו מצויים גם שינויים מעטים מהמהדורות הקודמות, הללו נעשו בהתאם לכתב היד המצוי בידינו ועל פי תיקונים בכתב יד שנעשו (בהוראת הרש"ז) על עותק ממהדורת הדפוס הראשונה. חמישים וארבע ההערות הראשונות בפרק הראשון הן של המו"ל הראשון הרש"ז ריבלין זצ"ל. הדברים שנוספו על הערותיו הובאו בין סוגרים מרובעים [ ]. כל ההערות הבאות לאחר מכן הן תוספות של המהדורה הנוכחית.

חזרה לראש הדף