פרק 1. עת לעשות

כל חכמת הקבלה היא רק לדעת הנהגתו של הרצון העליון. על

מה ברא כל הבריות האלה, ומה הוא רוצה בהם, ומה יהיה סוף

כל סיבובי העולם.

הרמחייל, קלייח פתחי חכמה, פתח ל'

 
 

הזוהר הוא ״ספר הספרים״ של חכמת הקבלה, חכמת האמת. הוא מתגלה כיום כדי להצעיד אותנו קדימה, אל ממד עליון יותר. מה מיוחד כל כך בזוהר ובקבלה ? מהן הסיבות לכך שדווקא היום פורצת החכמה אל מרכז ההוויה האנושית, ומתפתחת בקצב שיא?

האנושות מתפתחת כל הזמן. בתקופה הקדומה היו הרצונות של האדם בסיסיים מאוד - רצונות למזון, למין, למשפחה, למחסה וכדומה, רצונות טבעיים שהם צורך קיומי. בהמשך התפתחו בנו רצונות גדולים יותר - רצונות לעושר, לשליטה, לכבוד ולידע.

במשך כל ההיסטוריה, דור אחר דור, ניסינו למלא את כל הרצונות שהתעוררו בנו, למצוא בכל ההתפתחות הזו אושר, אהבה וחיים טובים. היום אנחנו רואים שהריצה הייתה כמעט לחינם. כל דור אמנם מפותח יותר מבחינה חומרית, אך גם סובל יותר. השימוש הרווח בסמים כמפלט, בתרופות נגד דיכאון וכן הלאה, הם סממנים של ריקנות פנימית.

בכל רגע נתון התקשורת, אמצעי הפרסום והסובבים אותנו מחדירים בנו עוד ועוד רצונות, ואנחנו מצדנו ממהרים למלא אותם. זה יכול להיות בגד חדש, מכונית, דירה, משרה מכובדת יותר, תואר יוקרתי, טיול לחו״ל או אפילו ארוחה במסעדה טובה. אבל בכל פעם שאנו משיגים משהו כזה או אחר, כעבור זמן לא ארוך התענוג מתפוגג. ומה עכשיו? שוב מתעורר בנו רצון חדש, והמרדף מתחדש...

עד מתי? זו בדיוק השאלה שמתחילה להתעורר בלבם של אנשים רבים יותר ויותר בדורנו. ולא רק עד מתי, אלא גם למה, למה החיים מתנהלים דווקא כך? למה אנחנו כל הזמן רצים ורצים, ואף פעם לא באמת מגיעים אל ״המנוחה והנחלה״? למה כל דבר הופך למשעמם וחסר טעם לאחר שהשגנו אותו? ובכלל, אם כך הם החיים ואין לנו מה לעשות בעניין, למה לנו כל ה״סיפור״ הזה?

מעולם לא היה קיים מצב כזה, שבו מתעוררות באנשים רבים שאלות על משמעות החיים ותכליתם. בשביל מה בעצם אנחנו חיים? לאן זה מוביל אותנו? האם ייתכן שיש גם תענוגים מסוג אחר, כאלה שאינם מתפוגגים?

בעבר פשוט לא שאלנו. ״חיים, מפני שחיים...״ אבל בדורנו, שאלות כאלה שמתעוררות פתאום בלב, בסופו של יום, לא נותנות לנו מנוח. השאלות האלה דוחפות אותנו קדימה, ואחרי חיפושים שונים אנחנו מגיעים אל חכמת הקבלה - החכמה שמלמדת איך לקבל מהחיים הרבה יותר. קודם לא היה לנו צורך בה, ולכן היא הייתה נסתרת. זוהי הסיבה הראשונה להתגלות חכמת הקבלה בדורנו.

הסיבה השנייה היא המצב המיוחד שבו אנו נמצאים. התפתחות הטכנולוגיה ואמצעי התקשורת הפכה את העולם לכפר אחד קטן, שבו התלות ההדדית חזקה מאוד. אך יחד עם זאת האגו של כל אחד ואחד מאיתנו גדל ועמו גם השנאה זה לזה.

קשה לנו מאוד לסבול את האחרים. זה מתחיל ברמה האישית ביותר - כל אחד רוצה להיות לבד, בחדר שלו, בדירה שלו, במכונית שלו. אנשים מתקשים לחיות בזוגיות אמיתית, כמות הזוגות המתגרשים מרקיעה לשחקים, התא המשפחתי כמעט מתפרק. וזה מגיע עד לרמה הבינלאומית.

אנחנו חיים יחד על פני כדור אחד קטן, שונאים זה את זה ולא יודעים איך להסתדר יחד. כמות הנשק להשמדה המונית שהצטברה בעולם מביאה אותנו למצב מסוכן ביותר. הכול סביבנו בלתי צפוי ומאיים מאוד. אפשר בהחלט לומר שאיבדנו את היכולת לנהל את העולם.

במבט קדימה, אם נמשיך בכיוון שבו אנחנו צועדים, לא ברור איך נתקיים בכלל. לאיזה עולם אנחנו מולידים את ילדינו? זה הדור הראשון שבו אנשים הפסיקו לחשוב שמצפים לילדים שלהם חיים טובים יותר. על הרקע הזה מתגלים ספר הזוהר וכל יתר המקורות של חכמת הקבלה. הם מסבירים שהמצב אליו נקלענו היה ידוע מראש.

הפעם הראשונה שבה התקיים מצב כזה הייתה לפני אלפי שנים בבבל העתיקה. הסיפור המקראי על בניית מגדל בבל מתאר אנשים שהיו מכונסים יחד במקום אחד ורצו לבנות מגדל שראשו בשמים... זהו ביטוי לאגו הגדול שהתעורר ביניהם. שנאה המשולבת בתלות הדדית - דווקא במקום הזה ובמצב הזה התגלתה חכמת הקבלה.

מה מציעה החכמה הזו? דבר פשוט. היא אומרת שחוץ מהמציאות שאותה אנחנו מרגישים כעת, יש מציאות נוספת, רחבה וגדולה יותר - מציאות עליונה. מהמציאות העליונה הזו מגיעים כוחות לעולם שלנו ומנהלים אותו. ההתפתחות שעברנו במשך הדורות, נועדה לדחוף אותנו להכרת הכוחות שפועלים עלינו ומנהלים אותנו.

כשנגלה את המציאות העליונה, נבין שכל ההתפתחות בת אלפי השנים התרחשה רק כדי להביא אותנו לידיעה ולהרגשה רחבה יותר של המציאות; שלא נישאר במצב ה״קטן״ הזה שבו אנחנו חיים ומתים, חיים ומתים, אלא נכיר את החיים בצורתם הנצחית, הרחבה והבלתי מוגבלת.

 

--------------------------------------------------------------------------------------

אדם נוצר כדי להרים את השמים

ר' מנחם מנדל מקוצק

--------------------------------------------------------------------------------------

 

נחזור לבבל העתיקה. היה זה אברהם אבינו, תושב אור כשדים, חוקר שגילה כי תכנית ההתפתחות של האנושות מקדמת אותה לקראת גילוי המציאות החדשה. אברהם תפס שבסופו של דבר התפתחותו הארצית-חומרית של האדם על פני כדור הארץ תגיע לרוויה, והאדם יגלה שצריך להיות משהו מעבר לסיפוק הרצונות הגשמיים, אחרת החיים עלי אדמות הם חסרי תועלת ומשמעות.

אברהם מצא שבסוף ההתפתחות החומרית מתחילה ההתפתחות הרוחנית. לאחר שהוא עצמו מיצה את כל הרצונות הקודמים והמוכרים לכולנו, התעורר בו רצון חדש להבין לשם מה הוא חי.

כל הרצונות הארציים משולים בקבלה ללב האדם, ואילו הרצון לגילוי משמעות החיים משול ל״נקודה שבלב״; זוהי מעין נקודה קטנה שמתעוררת בלבנו ומושכת אותנו ״למעלה״. הרצון החדש הזה הוביל את אברהם לתחילת גילויה של המציאות השלמה, המציאות הרוחנית.

חכמתו של אברהם נקראת ״חכמת הקבלה״. היא מתארת את רשת כוחות הטבע ואת הדרך ללמוד את התוכנה שעל פיה הם פועלים עלינו. מדובר בחוקים, בכוחות ובנוסחאות פעולה, בעולמות עליונים.

הקבלה מסבירה איך התחילה המציאות להתפשט מעולם אין-סוף, דרך עולמות אדם קדמון, אצילות, בריאה, יצירה ועשיה, עד לעולם הזה. היא מספרת כיצד יורדות הנשמות ו״מתלבשות״ בגופים בעולם הזה, ואיך מכאן נוכל לגרום לנשמה שלנו לעלות חזרה, עד לעולם אין-סוף.

אברהם היה המקובל הראשון שלימד אנשים איך לגלות את הנשמה ולהרגיש בה בהדרגה עולם עליון יותר ויותר. קיימים חמישה עולמות עליונים, בכל אחד מהם חמש מדרגות,שכל אחת מהן נחלקת לחמש מדרגות נוספות. אם נכפיל 5*5*5 נקבל 125 מדרגות שאנחנו עולים בהן בהרגשה, בהבנה ובהשגה עד שמגלים את המציאות כולה.

התהליך הזה מתרחש בזמן שאנחנו נמצאים בגופנו, כאן, בעולם הזה. המציאות נעשית אז רחבה יותר ויותר, ואנחנו מרגישים את הכוחות הפועלים על העולם שבו אנחנו נמצאים. הדבר דומה לתמונת רקמה. מהצד הקדמי אנחנו רואים ציור כלשהו, למשל פרחים, ומהצד האחורי רואים את הקשרים בין כל אותם חוטים שיצרו את התמונה שהתגלתה לעינינו.

כשאנחנו מסתכלים על העולם שלנו ועל מה שקורה בו, אנחנו רואים את התמונה החיצונית. חכמת הקבלה עוזרת לנו לראות את הצד האחורי של התמונה. כך אנחנו מתחילים להבין את הקשר בין הדברים: מדוע קרה מה שקרה, וכיצד נוכל להשפיע באמצעות פרט אחד על פרט אחר.

כלומר, אנחנו מתחילים לראות חוץ מתמונת העולם הזה, גם את מערכת ההפעלה. רק אז אנחנו יכולים לשלוט בחיינו, בגורלנו, ולהגיע למצב המושלם.

החיים שלנו, מסבירה חכמת הקבלה, בנויים בכוונה כך שצצות בפנינו בעיות שונות ומשונות, כדי שלא תהיה לנו ברירה אלא להכיר את מערכת ההפעלה. בלי שנצא לממד

העליון, נכיר את הכוחות שפועלים עלינו, ונתחיל לנהל דרכם את חיינו - לא נהיה מסוגלים להסתדר עוד בחיים. לכן מתגלה החכמה הזאת ונותנת לנו אפשרות להכיר את העולמות העליונים.

הקבלה מסבירה את כל מה שקרה בהיסטוריה האנושית, מדוע התפתחנו דווקא כך ולא אחרת, למה התרחשו כל המלחמות וכל השינויים שעברנו. היא מתייחסת גם אל העתיד ומתארת את האופן שבו אנחנו יכולים להתפתח מכאן ואילך. עומדות בפנינו שתי דרכים:

בריחה מרע - להתפתח על ידי כוח שלילי שדוחף אותנו מאחור, כפי שעשינו עד כה לאורך ההיסטוריה. גילינו שמשהו חסר, שמשהו לא בסדר, ואין לנו ברירה אלא לצאת מהמצב הלוחץ ולעשות שינוי.

משיכה לטוב - להתפתח על ידי כוח חיובי שמושך אותנו קדימה. זה מה שמציעה לנו הקבלה; להתפתח מתוך גילוי החיים הטובים ולהבין איך להגיע אליהם בדרך של הרפתקה קסומה.

חכמי הקבלה צפו את מצבנו מראש וידעו שללא הקבלה לא נוכל לשרוד. הם הצביעו על סוף המאה העשרים כעל הזמן שבו תתגלה החכמה ברבים. לדבריהם, אם לא נעבור מהתקדמות שלילית להתקדמות חיובית, נידחף לכך בצורה אכזרית מאוד.[1]

ולא רק במישור החברתי מצפות לנו בעיות, אלא גם במישור האקולוגי: התפרצות הרי געש, רעידות אדמה, גלי צונאמי, סופות הוריקן, שריפות, גלי חום וקור עזים במיוחד. כל אלה יבואו רק כדי לחייב אותנו להמשיך להתפתח. הטבע מנער אותנו על ידי כוח שלילי, כדי שניקח בידינו את הכוח החיובי.

כדי להתקדם עלינו לגלות תחילה את הכוחות שיורדים ופועלים עלינו, וללמוד איך להיכנס לרמה העליונה של הטבע כדי לנהל אותם. גם כשאנחנו מעוניינים לפתח טכנולוגיות שייטיבו את חיינו, אנחנו קודם כול חוקרים את הטבע ומגלים אילו חוקים קיימים בו וכיצד הוא מתנהל. אך מפני שבקבלה מדובר בכוחות עליונים יותר, בכוחות נסתרים, הרי שגם תהליך הגילוי שלהם מורכב יותר. זהו עניין מרתק באופן בלתי רגיל, עליו נרחיב בפרק הבא.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

חכמה זו היא לא פחות ולא יותר אלא סדר של שורשים, המשתלשלים

על דרך קודם ונמשך בחוקים קבועים ומוחלטים המתחברים וקולעים

למטרה אחת מאוד נעלה, הנקובה בשם גילוי הבורא לנבראיו בעולם הזה.

בעל הסולם, מאמר "מהות חכמת הקבלה"

---------------------------------------------------------------------------------------

 

מזמנו של אברהם, לפני כ-3,800 שנה, ועד לפני כאלפיים שנה הייתה חכמת הקבלה ידועה רק בקרב בני עם ישראל. מחורבן בית המקדש לפני אלפיים שנה ועד לדורנו, הוסתרה הקבלה מהמון העם והועברה מדור לדור בחשאי, בקרב מקובלים בודדים בלבד.

בתקופה שבה הוסתרה החכמה, דבקו בה כל מיני סטיגמות. אמרו שהיא מיסטיקה, שהיא עוסקת בכישופים, במאגיה ועוד. אף אחד לא ידע במה היא באמת עוסקת, ומכאן כל השמועות השגויות. גם התעשייה המשגשגת שפורחת בדורנו ועושה שימוש שיווקי בשם הקבלה כדי למכור שירותים ומוצרים כאלה ואחרים, אינה קשורה במאומה למהותה הנסתרת של החכמה.

אבל תקופת ההסתרה הסתיימה. היום מתגלה חכמת הקבלה המקורית מחדש. לכולם, לכל בני האדם באשר הם, ללא הבדל מין, גיל, לאום, דת או גזע. הקבלה היא מדע עליון. היא אינה שייכת לדת או לאמונה, ואינה מציכה כפני האדם מגבלות או תנאים כלשהם. כל אדם שרוצה להבין את העולם שבו הוא חי, להכיר את הנשמה, לדעת מהו גורלו וללמוד כיצד לנהל אותו - מוזמן.

״לו עמי שומע לי... היו לומדים עם תינוק בן תשע שנים ספר הזוהר״,5 אמר המקובל רבי יצחק אייזיק מקומרנה כבר במאה התשע עשרה. אחריו המליצו מקובלים נוספים להקנות את הידע הזה לילד מגיל צעיר, לתת לו הסבר על העולם הסובב אותו, על הקשרים בין חלקיו ועל הכוחות שפועלים עליו. באמצעות חינוך כזה גדל אדם מלא ביטחון, מחובר אל מקור השפע ומרגיש שהעולם פרוס בפניו. הוא יודע להשתמש לטובה בכל הכוחות האלה ומבין שהחיים אינם מוגבלים.

 

----------------------------------------------------------------------------------------

הזוהר הקדוש מקשר את האדם לאין-סוף

ר' משה ישראל בר אליהו, "שארית ישראל" [2]

----------------------------------------------------------------------------------------

 

ספר הזוהר הוא הספר המרכזי בחכמת הקבלה. הוא נכתב בדיוק בנקודת הזמן שבה הפכה הקבלה מחכמה גלויה לחכמה מוסתרת. בעלי הזוהר ידעו מראש שהעולם יזדקק לספר הזה רק כעבור אלפי שנים, לכן מיד בתום כתיבתו הספר נגנז.

ספר הזוהר נכתב בעצם עבורנו, כדי להוציא אותנו ממצב של ״גלות רוחנית״ - מצב הניתוק מתחושת הכוח העליון והמציאות הרחבה. אם ברצוננו להיטיב את מצבנו, עלינו להפוך את ספר הזוהר לספר המרכזי של העולם. הזוהר הוא לא סתם ספר, הזוהר הוא אמצעי הקשר בינינו לבין הכוח העליון.

כשנלמד איך לקרוא נכון בזוהר, נגלה שהוא אמצעי לקליטת שפע ונראה איך בעזרתו הכול משתנה. ברגש, בשכל, בתפיסה, בהרגשה. בהדרגה נתחיל להרגיש שכוח נוסף, כוח עליון וטוב, נמצא כאן ועוטף אותנו. שפועל כאן משהו, שהאוויר נעשה סמיך...

לסיכום, הטבע הביא אותנו כיום למקום מיוחד בהתפתחות האנושית, רגע לפני מדרגה חדשה של קיום. אנו עומדים בפני קפיצה איכותית אל המדרגה הרוחנית, ומשום כך מתגלה לנו גם המקפצה - חכמת הקבלה ובלבה ספר הזוהר.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

במעמקי הנשמה האנושית קול ה' קורא בלא הרף. מהומת החיים יכולה

רק להמם את הנפש, עד שלא תשמע ברוב עתות חייה את הקול הקורא

הזה. אבל בשום אופן לא תוכל לעקור את היסוד, את השורש והעיקר

של הקול הזה, שהוא באמת כל עצם החיים האנושיים... וגם באלה שהם

מתאמצים לברוח מפניו ולהשתיק אותו, אין הבריחה וההשתקה הזאת,

אלא מגלה ביותר את קישורה הפנימי של הנפש אל אותו הקול האדיר,

שאינו פוסק מנהום גם בלבבם ומרצות גם בהם עצמם. אכן לשווא גם

כל מאמצי הבריחה ממנו וכל התחבולות להשתקתו.

הראי״ה קוק, מאמרי הראי״ה, עמי 113

----------------------------------------------------------------------------------------

 

אוצר נסתר

גדול המקובלים בזמננו היה הרב יהודה אשלג (1954-1884), ובזכותו החל הזוהר להתגלות. הוא ידוע בכינויו בעל הסולם, על שום פירוש "הסולם" שכתב לספר הזוהר. בערוב ימיו כתב בעל הסולם את"כתבי הדור האחרון" שנפתחים כך:

"משל לחברה רעבים וצמאים התועים במדבר, והנה אחד מהם מצא מקום ישוב בכל טוב, התחיל נזכר באחיו האומללים, אמנם כבר נעתק מהם הרבה עד שלא ידע מקום הימצאם. מה עשה? התחיל לצעוק בקול גדול ולתקוע בשופר, אולי ישמעו חבריו הרעבים והאומללים את קולו, ויתקרבו אליו ויבואו גם כן לישוב ההוא המלא מכל טוב. כן הדבר שלפנינו, הנה תעינו במדבר הנורא יחד עם כל האנושות, ועתה מצאנו אוצר גדול המלא מכל טוב דהיינו ספרי הקבלה שבאוצר...

עתה רבותי, הרי לפניכם ערוך ומוטל בארון זה הספר שבו כתוב ומפורש כל חכמת המדינות וכל סדרי היחיד והציבור אשר יהיו בסוף הימים דהיינו ספרי הקבלה... פתחו הספרים הללו ותמצאו כל סדרים הטובים שיתגלו באחרית הימים, ומתוכם תקבלו הלקח הטוב איך לסדר הדברים גם היום".

בעל הסולם, "כתבי הדור האחרון", הקדמה

[1] בלשון המקובלים נקראות שתי הדרכים בשם דרך התורה(דרך האור) ודרך הייסורים. ב״כתבי הדור האחרון״ מסביר זאת בעל הסולם: ״יש ב׳ דרכים לגילוי השלמות, או דרך תורה או דרך ייסורים, ולפיכך סיבב הקב״ה ונתן את הטכניקה לבני אדם עד שמצאו הפצצה של אטום ושל מימן, שאם עוד לא ברור לעולם החורבן הכללי שהם עתידים להביא לעולם, יחכו עד למלחמות עולם שלישית או רביעית חס ושלום, ואז יעשו הפצצות את שלהן, והשארית שישארו אחר החורבן,לא יהיה להם עצה אחרת אלא לקחת על עצמם עבודה הזו... ואם תלכו בדרך תורה ותקבלו התבלין, מוטב, ואם לאו תלכו בדרך ייסורים״. להרחבה בנושא מומלץ לעיין גם בכתבים נוספים של בעל הסולם: ״הקדמה לספר הזוהר״(אות טז), ״הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות״(אות ז) ומאמר ״השלום״.

[2] ר' משה ישראל בר אליהו, "שארית ישראל", שער ההתקשרות, שער א, דרוש ה, מאמר ב.

חזרה לראש הדף