חוק שורש וענף

"אין לך פרט של מציאות, או של מקרי המציאות, המצוי בעולם התחתון, שלא תמצא דוגמתו בעולם העליון הימנו, בצורה שווה כמו ב' טיפות של מים, ונקראים שורש וענף".

בעל הסולם, מאמר "מהות חכמת הקבלה"

 

חוק "שורש וענף" הוא אחד מחוקי היסוד בחכמת הקבלה. לפי החוק הזה, כל פעולה, מחשבה, רצון או מקרה, כל דבר בעולמנו, בכל הרמות, החל מחלקיקי אטומים דרך בני האדם ועד לגלקסיות שלמות – מופעל על ידי כוחות עליונים. היחס בין הכוחות לדברים שאותם הם מפעילים הוא יחס של סיבה ותוצאה, שורש וענף.

חכמת הקבלה מאפשרת לנו לגלות את העולם העליון, שבו נמצאים השורשים לכל מה שקורה בעולמנו. העולם הופך אז להיות כמו שקוף. מאחורי כל דבר אנחנו רואים את הכוח שמפעיל אותו. אנחנו מתחילים להרגיש מאיפה באים לנו המחשבות והרצונות, מדוע קורה לנו או לאחרים משהו מסוים. אנחנו רואים כיצד פועלת רשת הכוחות בעולם, איך ב"גלים" שיוצאים ממנה היא מנהלת את כל מה שקורה כאן.

בכל רגע, גם ברגע זה ממש, אנחנו בעצם חיים בתוך תמונה מסוימת שהכוחות האלה בונים לנו. הם מפעילים אותנו מבחוץ ומבפנים, ממש כמו בובות על חוטים, מבלי שנהיה מודעים לכך. כיום ניתנת לנו האפשרות לאתר את המקום בתמונה הזו, שדרכו נוכל להיכנס ולהתחיל להשפיע בחזרה על הכוחות הללו – ללמוד לנהל את החיים.

חזרה לראש הדף