15 תובנות שמשנות את הראש

1

כבר 5,780 שנה שאנחנו חוגגים את ראש השנה – תחילתה של השנה העברית. אולם מה מתחדש השנה מכל השנים הקודמות, ואיך באמת ניתן לשנות את תפיסת המציאות כך שתהיה לנו שנה טובה יותר? 15 תובנות שמשנות את הראש.

1. העולם לקראת תפנית – במאה העשרים ואחת השגנו כל מה שאפשר. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהבעיות ומהצרות שפוקדות אותנו הן כיחידים והן כחברה. חוסר יציבות פוליטית, פילוג חברתי, טרור ואיומים ביטחוניים, מכות אקלים, גלי הגירה ועוד – אלו הם מקצת מהתסמינים שמצביעים על התסבוכת הגלובלית שהעולם נקלע אליה.

במשך אלפי שנים אנחנו מנסים לתקן את העולם סביבנו באינספור דרכים. אולם העובדות בשטח מוכיחות שלא פיצחנו את הדרך לחיים שלווים ומאושרים. דבר אחד טוב נולד מכל הרע: יותר ויותר אנשים מתחילים לפקפק בפרדיגמה הנוכחית, ומחפשים גישה חדשה לחיים.

2. העולם הוא ראי לעולמנו הפנימי – האר"י הקדוש, המקובל שתיאר בפירוט רב את המבנה של המציאות הרוחנית כולה, תמצת אותה בשש מילים: "האדם – עולם קטן; העולם – אדם גדול". כלומר, העולם כולו בבואה של עולמו הפנימי של האדם. העולם מקרין לאדם תוצאות והשלכות של תכונותיו הפנימיות. אם נדע לתפוס נכון את המציאות, נמצא את הקשר בין מה שמתחולל בעולם ובין מה שמתחולל בתוכנו. מכאן שבשינוי בפנימיות האדם ניתן לשנות את העולם.

3. הרצון מניע את האדם – הכוח שמניע את התפתחות האנושות הוא הרצון לקבל הנאה ותענוג. הרצון הזה גדל כמותית ואיכותית. סולם התפתחות הרצונות מתחיל ברצונות גופניים-בסיסיים לאוכל, למין, למשפחה ולמחסה, ממשיך ברצונות אנושיים-חברתיים לכסף, לכבוד ולידע, ומסתיים ברצון למימוש רוחני. בכל שלב בסולם, הרצון מעצב את תפיסת המציאות שלנו.

4. הרצון האגואיסטי מעצב את תפיסת המציאות – בשלב מסוים בתהליך התפתחותו של הרצון, בני האדם רוצים ליהנות זה על חשבון האחר. את שלב ההתפתחות הטבעי הזה חכמת הקבלה מכנה בשם "אגואיזם". הרצון האגואיסטי שגובר באדם הוא שמכתיב את תפיסת המציאות שלו. לפיכך, האדם רואה מחוץ לו עולם במשבר מתגבר, עולם שבו אדם לאדם זאב.

5. האגו האנושי נתקל במבוי סתום – לרצון האגואיסטי ישנן אפשרויות רבות ליהנות מהעולם. הוא במרדף בלתי פוסק אחרי מטרות ויעדים שהוא מציב לעצמו, בשאיפה להשיג תענוג מושלם. אך פעם אחר פעם האדם מתבדה. כלומר, הרצון נתקל בחוסר סיפוק שגורם לו מפח נפש. עם הזמן, הניסיון המר מצטבר באנושות וכל דור מתאכזב ומתייאש מהמרדף מהר יותר מקודמו. זאת הסיבה לעלייה המטאורית בדרישה לסמים ובתופעת הדיכאון, שהפכה לגורם הראשי לחוסר תפקוד במאה העשרים ואחת.

6. עתיד העולם – בשינוי האדם – באופן אינסטינקטיבי, נרצה לתקן את העולם שסביבנו, שכן שם מתגלות הבעיות שלנו. אולם זו אשליה. מקור הבעיות הוא האגו הגובר בעולמנו הפנימי. כשם שברכב מצוי לוח מחוונים המציג לנהג נתוני בקרה כמו: מד מהירות, מד דלק ועוד, כך העולם מציג לאדם נתונים שונים שמצביעים על אופיו הפנימי. לכן, אם נתקן את האגואיזם, את היחס השלילי לזולת, "לוח המחוונים" יציג בפנינו עולם מושלם – העתק של עולמנו הפנימי.

ראש השנה

7. שינוי האדם – ביחסו לזולת – יחסו של האדם למציאות משתנה כאשר הוא מתייחס לזולת כשם שהוא מתייחס לעצמו. ההתחשבות בזולת טומנת בחובה יחס חיובי גם לשאר רמות הטבע שבמציאות: דומם, צומח וחי. לכן חכמי הקבלה טבעו את הכלל הגדול שבכללים – "ואהבת לרעך כמוך". אין מדובר בנימוסים או במוסר יפה, אלא באמצעי לשינוי מהותי בתפיסת המציאות של האדם. במאמץ לתפוס את כל חלקי המציאות סביבנו כשלם אחד, אנחנו מעוררים כוח שבונה בנו תפיסת מציאות חדשה. במילים אחרות: אדם שמשפר את עצמו – משפר את העולם סביבו באופן ישיר.

8. כל משבר מכוון את תפיסת המציאות – כל הבעיות והצרות – המשברים שפוקדים אותנו הן כיחידים והן כחברה – אין מטרתן אלא שנתכוונן לתיקון האגו שלנו. כלומר, לשיפור היחס שלנו לזולת. כל עוד נזניח את הטיפול בעצמנו, המציאות תלחץ אותנו יותר ויותר כדי שנדייק בתפיסת המציאות שלנו.

9. הדרך החיובית לשינוי תפיסת המציאות – דרך נעימה, יעילה ומהירה לשינוי תפיסת המציאות היא תהליך חינוכי של העלאת המודעות. בתהליך זה האדם לומד לראות ולהרגיש את העולם כהעתק של תכונותיו הפנימיות. צעד אחר צעד האדם משדרג באופן מודע ועצמאי את תפיסת המציאות שלו – ולא דרך משברים.

10. העולם הווירטואלי כהכנה לתפיסת מציאות חדשה – הפיכתו של העולם לכפר גלובלי קטן עוזרת לנו להבין יותר ויותר שכולנו קשורים ותלויים זה בזה. כל מה שקורה באדם אחד משפיע על העולם כולו. לצד התלות ההדדית הגוברת, הולכות ומשתכללות הטכנולוגיות והרשתות הווירטואליות. הן משחררות אותנו מכבלי העולם הפיזי ומרגילות אותנו לרעיון שהאנושות היא המהות הפנימית שבתוכנו. לדוגמה, כשאנשים מתקשרים ברשת הווירטואלית, כל אחד בונה מעין דמות פנימית של האדם או הקבוצה אליה הוא מתקשר.

11. שינוי קטנטן ברצון – שינוי עצום בעולם – לכאורה נראה ששינוי תפיסת המציאות דורש חקירה אינטלקטואלית או ניתוח פסיכולוגי עצמי, אולם לא כך הוא. מכיוון שהרצון מעצב את תפיסת המציאות, כל שדרוש הוא שינוי ברצון, כלומר שינוי לבבי-רגשי. לכן, דווקא פעולות פשוטות שמעלות את החשיבות ואת הרגישות שלנו לאחדות בין בני האדם, הן שמחדדות את תפיסת המציאות שלנו ומקרינות לנו עולם חדש.

12. חיבור חלקי המציאות מוביל לגילוי הבורא – העיסוק המתמיד ב"ואהבת לרעך כמוך", כלומר הניסיון לתפוס את חלקי המציאות כאחד שלם, מגלה לנו את הכוח האחד שמפעיל את המציאות. הכוח הקודם לכול, יסוד כל המציאות, הכוח שקושר יחד את הדומם, הצומח, החי והאדם למערכת הרמונית אחת. כך אנו מתחילים להרגיש בהדרגה איך כוח אחד פועל בכול.

13. העולם בתוכנו: המהפכה הבאה אחרי איינשטיין – האנושות ניצבת בפני שינוי עצום ומהותי בגישה לחיים ולמציאות כולה. כשם שהאנושות סברה שהשמש סובבת את כדור הארץ וקופרניקוס הוכיח אחרת, וכשם שאיינשטיין הגדיר מחדש את המציאות כתמונה יחסית שמשתנה בהתאם לצופה – כך השלב המהפכני הבא בהתפתחות יראה לנו שתפיסת המציאות היא הקרנה של פנימיות האדם.

14. החלוצים בשינוי תפיסת המציאות – האנשים שהשיגו תפיסת מציאות חדשה נקראים "מקובלים". קבוצת המקובלים הראשונה, שחיה חיים חברתיים לפי תפיסת המציאות השלמה, הפכה ברבות השנים ל"עם ישראל". מאז ועד היום ייעודו של עם ישראל הוא לשמש דוגמה לאנושות, דוגמה לחברה שחיה בתפיסת מציאות מאוחדת – זו תורתו האמיתית של עם ישראל וזו הסיבה להרגשה הבלתי-מוסברת בלב העולם ביחס לייחודו של עם ישראל.

15. ראש השנה הוא הזדמנות לשינוי הראש – ראש השנה הוא ראשיתו של שינוי באדם, שינוי בתפיסת המציאות שלו. לכן, החג הקרב מסמל את ההזדמנות המושלמת להחליט שהשנה "משנים את הראש" ותופסים מציאות חדשה.

שנה טובה ומתוקה!

15 תובנות שמשנות את הראש

תמונה של ספר ״ישראלים - מסע אל לב האומה״

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראלים -  מסע אל לב האומה

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראל הנסתרת

ישראל הנסתרת

מה סוד הקסם של ארץ ישראל ?מה הופך את פיסת האדמה הזאת למוקד משיכה בן אלפי שנים? האם נקודת ציון גיאוגרפית ארצית כלשהי יכולה להיות גם מוקד כוח רוחני מעבר לעולם הזה?

לרכישה
ציוני דרך

ציוני דרך

אחרי שנים רבות של לימוד על פנימיות החגים לפי חכמת הקבלה, מצאנו לנכון לקבץ ולכרוך יחד את קטעי המקור הנבחרים בנושא

לרכישה
קורס חגי ישראל בראי הקבלה

קורס חגי ישראל בראי הקבלה

לחגים שכולנו אוהבים יש משמעות רבה ועמוקה יותר מכפי שרובנו מכירים. בקורס זה נגלה יחד מהו ההסבר הקבלי לחגי ישראל. הקורס אינו מחייב ידע מקדים בקבלה.

לחצו לפרטים
הספר "ימים טובים"

הספר "ימים טובים"

השנה שולחים לקרובים ספר במארז חגיגי. מתנה מקורית לנשמה, שתיזכר בחיוך כל השנה!

הזמינו עכשיו

עוד סיפור של

ראש השנה

Heading

ישר כוח!
סיימת את כל הכתבות בחג 

ראש השנה

!

לחג 
ראש השנה
לכל החגים