Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

אינסוף זיכרון

איך עובד הזיכרון האנושי? איפה נקבע מה נזכור ומה לא? האם אפשר להרחיב את הזיכרון שלנו כמו במחשב או בטלפון, כדי להעצים יכולות ולשפר ביצועים? כמה תובנות מחכמת הקבלה שחוקרת את התפתחות האדם, החברה והטבע.

ראשית הפתעה. לפי הקבלה אין בכלל זיכרון, כפי שאנו רגילים להתייחס למושג זה. מה כן יש? אנו מצויים בתוך ים של מידע וממנו מקבלים כל מיני צורות, תמונות, פרגמנטים חלקיים למיניהם, וזה נקרא אצלנו זיכרון. כתוצאה מכך אנו מרגישים שמשהו עולה בזיכרוננו ואחר כך חולף, לעיתים אנו נזכרים בו שוב ולעתים לא, לפעמים על ידי תרגולים מיוחדים אפשר להיזכר מחדש בתמונות נשכחות מן העבר. אבל הכול מורגש כך כלפינו בלבד, ולא זה מה שבאמת קורה.

בגדול, המציאות היא מערכת שמתנהלת כמו מחשב-על אשר בזיכרון שלו נמצאים כל הנתונים והוא שולף אותם לפי הצורך, בהינתן פקודה מסוימת. כך גם אנחנו, מצויים בתוך ים של מידע, אשר ממנו צפים בכל אחד ואחד נתונים מסוימים בכל רגע ורגע לפי הצורך, אבל כל המידע לגבי העבר, ההווה והעתיד קיים כל הזמן.

לשם מה אנו זוכרים דברים? מדוע לא כל יום הכול חדש? כי זה הרבה יותר חסכוני מבחינת אנרגיה. תארו לעצמכם שכל יום היינו שוכחים מי אנחנו, מי הם בני המשפחה שלנו, איפה הבית שלנו, במה אנו עובדים, לאיזה עם אנו שייכים וכן הלאה. במצב כזה היינו כל הזמן דורכים במקום בלי יכולת להתקדם בתפיסת המציאות.

כיצד יוצר הזיכרון את תמונת העולם שלי? אני בנוי מחומר שנקרא רצון לקבל, או רצון ליהנות. בכל רגע ורגע, נתונים מסוימים שנקראים "רשימות" מעוררים את "הרצון לקבל" הכללי שלי, ובהתאם להם אני מתחיל לחפש איך להשיג את הרצוי. ואז מתוך המציאות האינסופית מוצגת כלפיי תמונת עולם מסוימת שאותה אני חווה כמציאות. הרשימות כוללות נתונים שאותם עליי לעבור בדרכי, כדי להגיע בסופה של התפתחות לקליטה שלמה של אותו ים המידע.

מה אנו זוכרים ומה נוטים לשכוח? בדרך כלל נזכור את מה שטוב לנו ולא נזכור את מה שרע לנו. כמובן, אם משהו מסוים עלול לפגוע בנו אז נזכור אותו, כדי להישמר. למעשה, הכוח שמנהל את המנגנון הזה הוא הרצון לקבל שלנו, אשר משתמש בזיכרון כדי להרגיש את עצמו בכל פעם בצורה אופטימלית. כך אפשר לתאר זאת בפשטות, למרות העובדה שזה מאוד מורכב כי הרצון לקבל של כל אחד מקושר גם לתוכנה הכללית שמנהלת את כלל המציאות, ולוקחת בחשבון אינספור נתונים, תנאים ונוסחאות.

אותה תוכנה כללית מפעילה את כולם. היא מעבירה אותנו בתהליך מיוחד שנקרא "מחשבת הבריאה", מתחילת הבריאה ועד שמגיעים אל תכליתה הסופית. תכנית ההתפתחות הזו מקיימת אותנו, ובהתאם לכל שלב בה אנו מרגישים משהו כמציאות. כלומר, אנו חווים את המצבים שבהם התכנית מעבירה אותנו, סוג של סרט. בכל פעם היא מעלה בתוך הרצון לקבל הפרטי שלי נתונים כלשהם מתוך הזיכרון הכללי, ים המידע, והסצנה מתחילה להיות מורגשת.

המטרה הגדולה היא להביא את כלל הנבראים לגילוי מלא של הזיכרון הכולל, שנרגיש שייכים אליו, קשורים על ידו, מחוברים לגמרי ומלאים בו. בחכמת הקבלה קוראים לו גם "האור העליון", הבורא או המאציל, ולומדים כיצד לגלות אותו בשלמותו.

איך זה קורה? כל אדם הוא מיוחד, כל אחד חווה את המציאות אחרת, מחזיק בזיכרונות וחוויות משלו. זה נובע מכך שהרצון לקבל של כל אחד שונה משל האחרים, ולכן הוא שולף מתוך ים המידע נתונים ייחודיים שרק הוא יכול להוציא. אחר כך, עלינו ללמוד לחבר את הנתונים הפרטיים האלה ומתוכם להרכיב את הצורה השלמה שקיימת בזיכרון הכללי. כך אנו מעבירים, אם לומר בפשטות, את כל המידע שהיה בזיכרון הכללי, מחוץ לנו כביכול, אל תוכנו פנימה ולמעשה בונים את צורת הזיכרון החדש בעצמנו.

בתהליך כזה אנו מעלים את עצמנו לדרגת המידע הכללית והופכים להיות כמו המאציל. אנו עוברים מראיית העולם הזה לראייה אחרת. מרגישים את עצמנו חיים בתוך ים של מידע, בתוך האור העליון שממלא את מציאות-העל שנפתחה בפנינו. מציאות נעלה ושלמה שאין לה קשר עם מה שקודם חווינו כתמונת העולם הזה, כתוצאה מקליטת מידע צרה, פגומה ושקרית. אנחנו נעשים מחוברים לכלל המידע, רואים את הכול ומפסיקים לטעות. כל אחד מאיתנו אז "נוגס" באור העליון, לוקח את המנה שלו ומתחבר נכון לאחרים. וכשכולם מתחברים באהבה ונתינה טהורה זה לזה, כל מנות האור הפרטיות הופכות לאור אחד גדול.

זוהי כל תכנית ההתפתחות שלנו, היא תתממש בין אם נכיר בה ובין אם לאו. כוחות הטבע אינם שואלים את פינו, הנבראים, כיצד לקדם אותנו בחיים. עם זאת, כיום ניתנת לנו האפשרות להבין את הדברים ולקחת בהם חלק פעיל, בכך נחסוך סבל וייסורים מיותרים. כל השיטה המעשית מפורטת בחכמת הקבלה, החכמה איך לקבל מהחיים את הכי טוב שיש. שנזכה לממש!

מן המקורות

"רצה הרצון העליון שיהיה האדם משלים את עצמו ואת כל הנברא בשבילו, וזה עצמו יהיה זכותו ושכרו... שהרי סוף סוף הוא יהיה המושלם, ויהיה מתענג בטובה לנצח נצחים".

הרמח"ל, "דעת תבונות", יד

"במחשבה אחת נאצלה ונבראה כל המציאות הזו, עליונים ותחתונים יחד, עד ככלות הכל בגמר התיקון. אשר אותה המחשבה היחידה, היא הפועלת את הכל, והיא עצם כל הפעולות, והיא מקבלת התכלית, והיא מהותה של היגיעה, והיא עצמה מציאות כל השלמות והשכר המקווה".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, "תלמוד עשר הספירות", א, הסתכלות פנימית, ח

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 992 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 66 ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content