Left Sidebar Content

תרבות

העולם הוא במה

השחקן והבמאי עודד קוטלר, מהיוצרים הבולטים בעולם התיאטרון והבידור בישראל, מגלה שהעמדת פנים היא סוד תורת המשחק. הרב ד"ר מיכאל לייטמן מגלה לו סוד נוסף, שכולנו שחקנים מילדות. שיחה מעוררת עניין על עולם המשחק, על עולם הקבלה ועל העולם הרוחני
מאת: דודי אהרוני

קוטלר, מבכירי השחקנים והיוצרים בארץ, החל את דרכו התיאטרונית כבר בהיותו תלמיד תיכון, כששיחק ובייםהצגות בתיאטרון "קלעים" וב"האוהל".

באמצע שנות השישים הוא היה ממייסדי להקת התיאטרון "במת השחקנים" שהעלו מחזות מקוריים, ובשנות השבעים שימש כמנהלו האמנותי של תיאטרון חיפה ושם דגש על פיתוח מחזאות ישראלית מקורית שהתמודדה עם המציאות החברתית-פוליטית במדינה.

עד שנת 1990 ייסד קוטלר את תיאטרון "נווה צדק", את "הפסטיבל לתיאטרון אחר" בעכו, את תיאטרון "המעבדה" בירושלים, והיה חבר בהנהלה האמנותית של תיאטרון "הקאמרי" ושל פסטיבל ישראל.

בשנת 2008 קיבל עודד קוטלר (יליד 1937) תואר עמית כבוד של בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, על מפעל חייו כיזם תרבות, כבמאי וכשחקן תיאטרון וקולנוע.

באותה שנה הוא גם קיבל את פרס התיאטרון הישראלי, ושנתיים קודם לכן, ב-2006, העניקה לו עיריית תל אביב את פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה על מפעל חיים.

העולם העליון אינו דמיון

עודד קוטלר: "העיסוק בקבלה זר לי - אני יודע עליו, אבל איני מכיר אותו לעומק. במובן מסוים תורת הנגלה לא זרה לי לחלוטין, אבל תורת הנסתר?! אנחנו כל כך מסובכים בגלוי ביומיום, בלפנות ימינה או שמאלה ברמזור, מה כבר הביא אותנו לשלב הזה שבו צריך לנבור בתורת הנסתר?"

הרב לייטמן: "מהי לדעתך תורת הנסתר?"

עודד קוטלר: "דבר שקושר באופן כלשהו את נפש האדם ואת היהדות".

הרב לייטמן: "אז כנראה שאם מדובר על הנפש כעל החלק הנצחי ששייך לכל אדם ואדם, זה דבר חשוב. כל החיים האלו יעברו כך או אחרת - עם תורת הנגלה ובלעדיה - אך מדוע להזניח את נפש האדם ולומר 'אה, זה נסתר, שיישאר כך'. אולי יש באפשרותנו להשפיע על גורלנו?"

עודד קוטלר: "ההשפעה על גורלנו נתונה בידינו?"

הרב לייטמן: "כמובן! אחרת לשם מה אנו קיימים בעולם הזה?"

עודד קוטלר: "כדי לבחור. הבחירה היא תורה פילוסופית מעניינת מאוד. אני מכיר אותה מהזווית האקזיסטנציאליסטית, תורת סארטר, שאמר שבידי האדם ניתנה יכולת הבחירה של דרכו, של מעשיו ושל אמונותיו. אבל לדברי האנשים המאמינים, זה לא כל כך בידינו. מה שכן בידינו הוא קיום מצוות, ביצוע שורה של טקסים, אמונה בקדוש ברוך הוא ותו לא".

הרב לייטמן: "ומה אנו משיגים בזה?"

עודד קוטלר: "זאת שאלה טובה".

הרב לייטמן: "אתה רואה איך האנשים מפסיקים לאט לאט לראות בזה תועלת, ובסופו של דבר הם עוזבים גם את זה. אנו צריכים לגלות היכן נמצאת הבחירה שלנו. אם היא אינה קיימת, אנחנו כמו בובות על חוטים. הפילוסופיה, המדע ואפילו התורה הנגלית אינם עוזרים לנו למצוא אותה. כדי לגלות את נקודת הבחירה האמתית עלינו להרחיב את תפיסת העולם שלנו: לדעת איך העולם פועל, מי מנהל אותו ולאיזו מטרה. משום שאין לנו את הידיעה על כך, אנחנו - כל אחד וכולם יחד - לא יודעים באילו צעדים לנקוט בחיי היומיום, ובעקבות זאת נכנסים למשבר כללי: לייאוש, לדיכאון, לגירושין, לסמים ולטרור".

עודד קוטלר: "יש לי תחושה שזה תחביב לא רע לעסוק בתורת הנסתר. זה פוטר אותי מהפניית משאבים של כוח רציונלי לפתרון בעיות הקיום העכשווי".

הרב לייטמן: "איני מסכים איתך. מדוע אתה חושב שחכמת הקבלה מנותקת מאתנו כל כך? להפך, היא קשורה מאוד לחיינו. באמצעותה אנו מגלים את הכוחות שבעזרתם נוכל לשנות את עצמנו ואת העולם".

עודד קוטלר: "אתה אישית עברת תהליך כזה?"

הרב לייטמן: "כן, ואנשים רבים נוספים עברו אותו. צריך להבין בשביל מה השיטה הזאת קיימת: חכמת הקבלה אומרת שאנחנו חייבים לעבור תקופה קשה מאוד של גלות כדי להגיע למשבר הנוכחי, למצב העכשווי שבו כל ההתפתחות האנושית מגיעה למבוי סתום".

עודד קוטלר: "אז לפי הבנתך, אם הגענו לרגע החשוב הזה, אנחנו עומדים על סף פתרון?"

הרב לייטמן: "בדיוק. הפתרון יתגלה דווקא מתוך המצב החשוך, 'יתרון האור מן החושך'".

עודד קוטלר: "כנראה עדיין לא חשוך מספיק...".

הרב לייטמן: "זה תלוי בחכמה שלנו, 'איזהו חכם ?הרואה את הנולד'".

עודד קוטלר: "בסדר, הבנתי. כעת, אם כבר הזכרת את החכמה, רציתי לשאול האם יש הבדלים מהותיים בין "קבלה לעם" לקבוצות אחרות שלומדות קבלה?"

הרב לייטמן: "'בקבלה לעם' אנחנו לומדים מכתבי הקבלה האותנטיים. אנו לא מאמינים בחוטים אדומים, במים קדושים ומכירתם, אלא רק מורים על הדרך לגילוי העולם הנסתר. אנו מלמדים את האדם כיצד הוא נפעל וכיצד הוא יכול להפעיל את העולם. מטרת הלימוד העיקרית שלנו היא 'ואהבת לרעך כמוך', זאת אומרת להביא את העולם משנאת חינם לאהבה, וזה אפשרי רק על ידי גילוי העולם העליון והרגשת הכוח העליון".

עודד קוטלר: "ההכרות הזאת עם העולם העליון היא תולדה של לימוד הקבלה?"

הרב לייטמן: "נכון. על ידי לימוד המערכת הרוחנית אתה מפתח בך חושים נוספים להרגשת העולם העליון: אתה מתחיל להרגיש את המציאות הרוחנית ואת הכוחות שבה בצורה שקופה, אתה רואה את הקשר בין האירועים, מבין למה הם קורים כך ויודע איזו פעולה מצדך תגרום לטוב או לרע. בדרך זו אתה מגלה בסופו של דבר שכל פעולותיך הן אגואיסטיות ושניצול הזולת פועל לרעתך. מתוך ראייה נכונה ובצורה טבעית אתה נמנע מזה. זה לא דמיון".

עודד קוטלר: "אתה ממש רואה את זה בעיניך?"

הרב לייטמן: "רואה בעין פנימית".

עודד קוטלר: "ברגש?"

הרב לייטמן: "כן, זו התפעלות פנימית שמשנה את האדם. בדיוק כמו שאתה מפחד להכניס את היד לאש כי אתה יודע מה תהיה התוצאה, כך אתה רוכש לעצמך את החלק שנסתר ממך ונעשה אדון לעצמך".

עודד קוטלר: "וכשהגאולה הזאת תגיע לבני האדם, האם היא אמורה לכלול בתוכה גם את בעיות העוני והרעב, הבורות והנבערות?"

הרב לייטמן: "הכול. כל הבעיות הללו מתגלות בעולם כתוצאה מחוסר ההשתוות שלנו עם הטבע. הטבע כולו נתינה ואהבה, ומטרתנו להביא אותנו להרמוניה עמו. לכן המקובלים כותבים ש'ואהבת לרעך כמוך' הוא מצב שבו אתה נמצא בשלמות, בקשר עם האלוקים. לפי חכמת הנסתר 'טבע' ו'אלוקים' זה אותו הדבר - 'אלקים' שווה ערך בגימטריה ל'הטבע'. אז אם אנחנו, בני האדם, נתגבר על האגו שלנו ונתייחס זה לזה באהבה ובנתינה, נגיע למצב שבו כל בעיות העולם ייפתרו. זאת מפני שכל המכות שאנו סופגים מטרתן להחזיר אותנו לאיזון עם הטבע".

עודד קוטלר: "ואנחנו מנוגדים לטבע בכל הרמות, נלחמים נגדו?"

הרב לייטמן: "נכון".

משחק על פי הקבלה

עודד קוטלר: "בעולם המשחק יש 'אלמנט' של העמדת פנים - אני יכול להעמיד פנים שאני קבצן או מלך - וזוהי בעצם תורת המשחק. איך האמת הצרופה של תורת הקבלה מסתדרת עם עולם התיאטרון והמשחק?"

הרב לייטמן: "למעשה, חכמת הקבלה מסבירה שכולנו שחקנים. ב-20 השנים הראשונות של חיי למדתי משחק: הסתכלתי על ההורים, על החברים, על המורים ועל שאר האנשים בסביבה, ולמדתי מהם כל מיני צורות התנהגותיות. ראיתי כיצד הם מתנהגים בסיטואציות שונות, 'קניתי' מהם את הדמויות האלה, זאת אומרת, הפנמתי אותן, ואחר כך, כמו שחקן שמורכב מדמויות רבות, שלפתי דמות מתוך 'המחסן הפנימי' ושיחקתי אותה בהתאם למצב. כך אנו מתנהגים בחיי היומיום".

עודד קוטלר: "כלומר, קשה לנו לזהות מי האיש שנמצא מולנו, האם הוא אותו אדם שאנחנו רואים או שהוא הרכבה של עוד כמה אנשים..."

הרב לייטמן: "אגלה לך סוד: אין איש מולנו".

עודד קוטלר: "מה זאת אומרת? אז מי בכל זאת נמצא מולי?"

הרב לייטמן: "בספר ישעיהו כתוב 'באתי ואין איש', כלומר הבורא 'מחפש' בכל העולם אדם בעל אישיות אמתית משל עצמו, אבל אין איש כזה. לעומת זאת, כשאנו עושים את צעדינו הראשונים בלימוד חכמת הקבלה, אנו מתחילים לזהות את המנטליות ואת ההתנהגויות של הדמויות שקנינו במשך כל חיינו, ודרכן אנו מוצאים את ה'אני' האמתי שלנו. אנו מתעמקים עד הנקודה הפנימית שלנו, שואלים מתוכה 'מה הטעם בחיים?' וכך מתחילים להתפתח".

עודד קוטלר: "ואז האישיות האמתית שלנו תצא לאור?"

הרב לייטמן: "כן".

עודד קוטלר: "אז אם אגיע בסופו של דבר לגילוי עצמי, לא אוכל יותר לשחק!".

הרב לייטמן: "לא נכון, אתה תישאר שחקן, רק שבמשחק שלך, בין שתרצה ובין שלא, תתגלה הדמות הנכונה והאמתית ש'קנית'. אדם שלומד קבלה לומד להכיר יותר את חומר הבריאה, הוא מפתח יכולת לראות את הבריאה לעומקה, בכל הממדים. חושיו מתרחבים ומתחדדים, הוא עצמו נעשה מרוכז יותר במה שהוא עושה, כי הוא רואה עכשיו את תמונת המערכת השלמה, המלאה. חכמת הקבלה מלמדת את האדם כיצד לפתח חוש נוסף, שישי, שבאמצעותו ניתן להכיר את העולם הרוחני. לכן כל מי שהוא אמן - שחקן, צייר, זמר וכו' - יכול להרחיב את כליו, את יכולותיו, מתוך העיסוק בחכמה, כך שהוא יחוש עמקות יתר באמנות שבה הוא עוסק. שחקן המשחק תפקיד בפני הקהל מתוך הבנת המציאות האמתית, גורם לצופה לחוש פתאום במעין עמקות שכזו הנובעת ממקור בלתי נודע, מעין קסם, כוח פנימי שמושך. הקשר המיוחד הזה בין השחקן לקהל יפתח משהו בצורת המשחק וברמת התקשורת הרגשית ביניהם".

עודד קוטלר: "אז בעצם אתה אומר שעל ידי לימוד הקבלה תהיה לנו היכולת 'לקרוא' ולהבין נכון את זולתנו ובכך למנוע קונפליקטים?"

הרב לייטמן: "כשהאדם מתחיל לגלות את האמת, הוא מרגיש את האחר כמו שהוא מרגיש את עצמו, רואה את כולם קשורים אליו כחלקי נשמתו. הבעיה היא שכעת שורה עלינו מסך של הסתרה הנקרא 'גלות', גלות מההכרה שכולנו שייכים במקור לנשמה אחת. אדם שמגלה את המציאות הזאת מתעלה מעל הפערים החיצוניים בין בני האדם ורואה את קשרי האהבה בין האנשים. במציאות שכזו אין טעויות ואין קונפליקטים".

עודד קוטלר: "אם אפשר, שאלה אחרונה: היום המבנה הכלכלי של העולם עובר לתפיסה יותר ויותר קפיטליסטית. האם יש מושג כלשהו בתורת הקבלה שממנו ניתן להבין באיזו חברה כלכלית נחיה?"

הרב לייטמן: "כמובן. בעל הסולם, גדול מקובלי המאה ה-20, הקדיש לכך חיבור שלם המכונה "כתבי הדור האחרון". בכתביו הוא מתאר חברה שבה כל הפעולות נעשות אך ורק מתוך דאגה לזולת. ואיני מתכוון למשטר הקומוניסטי ששלט בברית המועצות לשעבר. על פני עשרות עמודים הוא מתווה את הדרך למצב שבו כולנו נרגיש קשורים זה לזה ונחיה באהבה הדדית".

עודד קוטלר: "מי שיש לו יתן למי שאין לו, פחות או יותר?"

הרב לייטמן: "כמו שאתה מתחלק עם בני משפחתך מתוך אהבה והרגשה שהם חלק ממך, כך אתה תנהג עם כולם ועוד יותר מזה. בחברה כזו לא נצטרך חוקי אכיפה מיוחדים, לא משטרה ולא צבא, משום שגילוי האלוקות בקשר בין בני האדם ימלא את כל חסרונותיהם...".

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>kab-study</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content