Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בארץ

השואה כנקודת מפנה בעם ישראל

אין נושא שיותר קשה וכואב לדבר עליו מאשר השואה. השנים שעוברות לא משככות את עוצמת הטרגדיה ואת גובה התדהמה ממעשי הזוועה. עם זאת, אם רצוננו להישמר מפני אסונות דומים, חובה להעמיק בהבנת הכוחות שפעלו אז, ועדיין פועלים.

כשבוחנים את ההיסטוריה היהודית רואים שגם קודם עשו בנו פוגרומים, גרשו אותנו, התעללו בנו. "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו", אבל השואה הייתה אירוע חריג בכל הממדים. והיום, עשרות שנים אחרי גרמניה הנאצית, אם תעשו סיבוב באוניברסיטאות באירופה ובארה"ב, שלא לדבר על הרשתות החברתיות, תגלו ששוב מתרומם כנגדנו גל של שנאה תהומית. והפעם, מכל עבר. לא נעים להיות סטודנט יהודי, או ללכת ברחוב עם סממנים יהודיים. 

כשקוראים מה כתוב בתנ"ך על העתיד, אפשר למצוא פסוקים כאלה: "וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה, אֲשֶׁר אַתֶּם אוֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת" (יחזקאל כ). וכן: "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל מִדְבַּר הָעַמִּים, וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתְּכֶם שָׁם פָּנִים אֶל פָּנִים", "וְהַעֲבַרְתִּי אֶתְכֶם תַּחַת הַשָּׁבֶט, וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם בְּמָסוֹרֶת הַבְּרִית" (שם). 

הרב יהודה אשלג, גדול המקובלים במאה העשרים, הידוע בכינויו "בעל הסולם", אומר על כך: "אנו אומרים על כל התוכחה שמתקיימת בנו, שהם מקרה וגורל עיוור חס ושלום, אשר לדבר זה יש רק תרופה אחת, והיא, להחזיר עלינו את הצרות, בשיעור כזה - עד שנתבונן בהם שאינם מקרים". הוא מסביר בכתביו שבשנאת ישראל יש שיטתיות, חוקיות שחוזרת על עצמה בצורה עקבית. היא קשורה לאבולוציה הכלל-אנושית. 

אין זה מקרה ששונאים אותנו בכל מקום, גם בקרב עמים שלא ראו מעולם יהודים, גם במקומות שבהם אין בכלל דת נוצרית או מוסלמית. השנאה אלינו מושרשת בטבע ממש, ועד שלא נבין מה היסוד שלה ולאן היא מכוונת, לא נוכל להיפטר ממנה.

חכמת הקבלה מלמדת שהעולם מתפתח ממשבר למשבר. המשברים השונים באים לחייב את בני האדם ואת אומות העולם להתחבר זה לזה, מעל כוחות הפירוד שמתגלים בכל המלחמות, הצרות והסכסוכים. בכל שלב התפתחותי גדל האגו של האדם ומפריד בין אנשים, גורם לנו לא להבין אחד את השני, לפרק מערכות יחסים. הקשיים המתרבים מובילים להתמכרות לתרופות הרגעה, לאלכוהול ולסמים, בניסיון להשתיק קצת את העצבנות הפנימית, את הדיכאונות והייאושים. ולמרות שנראה שאנחנו בכיוון הפוך לחלוטין, הכוח הכללי של הטבע מקדם את המין האנושי למצב שבו נהיה כולנו מחוברים, כאיש אחד בלב אחד. מהמצב המחובר לא נוכל להימלט, כל השאלה היא מה נעבור עד אליו, כמה מכות וייסורים. איפה ישראל בתמונה? מה הקשר לשנאת יהודים? הבה נביט בשורשים.

במקור, אין כזה עם, ישראל. לפני כ-3800 שנה חוקר בבלי בשם אברהם גילה את אחדות הטבע. הוא מצא שפסגת התפתחותו של האדם מושגת בהתעלות מעל הטבע האגואיסטי הצר, לטבע חדש של אהבה ונתינה לזולת. וכשבני אדם מצליחים לבנות קשר של אהבה אמיתית, בתוכו הם מגלים את הכוח האחד שבטבע. זהו השיא. המצב הכי גבוה, הכי חזק, הכי טוב. שלם ונצחי. את הגילוי הזה, ואת השיטה לחיבור בין אנשים שונים ומנוגדים, אברהם ושרה אשתו הפיצו ברבים. מכל העמים שהיו אז באזור מסופוטמיה, התקבצו סביבם אלפי תלמידים. אנשי בית אברהם, הם מכונים במקורות, ומהם התהווה בהמשך עם ישראל. האידיאה הרוחנית הבדילה את אותם אנשים מכל האחרים, כפי שמתאר הרמב"ם בספר המדע.

במשך הדורות הקבוצה הזו עברה כל מיני מצבים. האגו התגבר, גלו למצרים, אכלו מרורים, אבל אחר כך קיבלו את השיטה לחיבור בתנאים החדשים. תורה. מעבר לסיפורים שכולנו מכירים מגן הילדים, בפנימיות התורה טמונה שיטה להוצאת כוח מיוחד מהטבע שנקרא אור. זהו כוח חיובי, שיכול לאזן את הכוח האגואיסטי השלילי שמתגלה בעולם. אם רוצים לתקן את היחסים בין אדם לאדם, אז הכוח הזה בא ומחבר אותנו באהבה. כך התקדם עם ישראל בחיבור מעל האגו, עד שהגיע לרמת ההתקשרות השלמה שנקראת בית המקדש. אבל מפני שהמטרה הגדולה היא להביא את כל הנבראים לאחדות, היה צורך לשבור את החיבור הישראלי ולפזר אותנו בין אומות העולם. זה קרה בתהליך מדורג של שני חורבנות, ובסופו של דבר נעשינו אגואיסטים כמו כולם. יותר מזה, רק אצלנו בוערת שנאת חינם. תקופת הגלות מסמלת ניתוק בינינו ומהכוח האחד, ובמהלכה העולם חשך עבורנו, נמצאנו תחת שליטת מזל רע.

במאה ה-16 הסתיימה התקופה שבה היינו צריכים להימצא בגלות, ולכן הופיע האר"י, המקובל הגדול מצפת. הוא הסביר את חכמת הקבלה בצורה מדעית, כדי שתהיה בידינו השיטה לתיקון טבע האדם. הבעל שם טוב המשיך את דרכו ורצה לחבר בין כולם, אבל האגו המשיך לחגוג ויצר סכסוכים, פירוד והמון באלאגן. בינינו לבין עצמנו כמובן, ובהתאם לזאת גם האנטישמיות התגברה בעולם. מה הקשר? שנאת ישראל היא כוח טבע שמופעל על ידי המערכת העליונה שמקדמת את התפתחות העולם. היא באה לזרז אותנו לממש את שיטת החיבור, ולתקן בעזרתה את כל מה שהרוס אצל כולם.

בתחילת המאה ה-20 קראו הרב קוק ובעל הסולם ליהודי אירופה לעלות לישראל, כי ראו שעננה שחורה מרחפת על ראשם. הם קיוו שהתקבצות היהודים לארץ ישראל תאפשר לבנות כאן את חברת המופת שתוכל להאיר את העולם, לחסוך מלחמות וסבל מכולם. בעל הסולם ארגן בפולניה קבוצת עולים בת מאות משפחות, הזמין משבדיה צריפים למגורים עבורם ותכנן במה יעסקו כולם, אבל בסופו של דבר התוכנית התגלתה, רבנים אחרים עשו עליו חרם והקבוצה פוזרה. ב-1921 הוא עלה לבדו ארצה, וגורלה של יהדות פולניה ידוע. אגב, גם בארה"ב של זמנינו סבורים היהודים שבטוח להם שם, ששום דבר רע לא יכול לקרות, שהממשלה איתם. 

איך שלא יהיה, במציאות גלובלית שנעשתה כל כך מקושרת, עם תלות הדדית לוחצת ומשחקי אגו שמאיימים להחריב את העולם, האנושות זקוקה היום לחבל הצלה. בלי חיבור והשלמה, התחשבות ותמיכה, לא נוכל לשרוד את המאה ה-21. עם ישראל, כפי שרשום לו בהגדרה, הוא צוות המחקר והפיתוח של שיטת החיים החדשה. אם גם הפעם נאחר את הרכבת, אנו עלולים להיתקל בטרגדיה עוד יותר איומה. מי ייתן ויהיה לנו שכל להבין את התמונה, ולב שייפתח לכוח האהבה.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 545 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content