Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

התפתחות החיים, הגרסה המלאה

איך התחילה התפתחות החיים? מדוע? לשם מה? עד היום, על השאלות האלה אין למדענים תשובה מלאה. מה אומרת חכמת הקבלה?

ובכן, חכמי הקבלה גילו שסוף מעשה במחשבה תחילה. 

למה הכוונה? אם בחלקיק הראשון שהתגלה לא היה מידע לגבי מה שיקרה עד השלב האחרון בהתפתחות החיים, שום דבר לא היה נעשה. יותר מזה: השלב האחרון הוא זה שקובע את השלב הראשון, ומפעיל אותו. הטבע הוא מושלם, וטמונה בו תוכנית ברורה. לכן לא מדויק לדבר על אבולוציה או על התפתחות, אלא זו בעצם התגלות של מה שכבר קיים בכוח, מלכתחילה. 

מהו אותו חלקיק ראשון? איך הוא נוצר? זהו כוח שנקרא רצון לקבל הנאה ותענוג, רצון להתקיים, להתפתח, ליהנות. הרצון הזה מגיע מכוח שמוליד אותו, שהוא הרצון להשפיע כל טוב, לתת, לאהוב. הולדה זו נקראת פעולת הבריאה. מה היה לפני שהרצון להשפיע הוליד את הרצון לקבל? איננו יכולים לומר, כי אנחנו עצמנו כבר בנויים מרצון לקבל.

אז יש לנו שני כוחות: הרצון להשפיע והרצון לקבל, או כוח השפעה וכוח קבלה. הראשון מוגדר כבורא והשני כנברא. אגב, חכמת הקבלה מלמדת כיצד לפתח את עצמנו לרמה שבה נוכל לחקור ולגלות את הכוחות הללו ומערכת היחסים שביניהם.

הכוח המשפיע פועל על הכוח המקבל, וכתוצאה מכך נבנות בו צורות ותגובות שונות. כל ההתפתחות הזו, בינתיים של כוחות בלבד, מוגדרת כהתפתחות ברמה הרוחנית, כלומר עוד לפני שמתהווה עולמנו הגשמי. ההתפתחות הרוחנית נגמרת במצב מסוים שבו הכוח המקבל נעשה כה מנוגד בצורתו לכוח המשפיע, עד כדי כך שהוא שונא אותו ומרחיק את עצמו ממנו לחלוטין. 

ואז מתחילה התפתחות בצורה חומרית, גשמית, ובה הכוחות ממשיכים לפעול זה על זה בדרגות דומם, צומח, חי ואדם. בכל אובייקט פועל הרצון להתקיים, להחזיק את עצמו במצב טוב. אצל המין האנושי הרצון לקבל מגיע לרמה הכי גבוהה ומקבל צורה אגואיסטית ביותר, ליהנות כמה שרק אפשר, על חשבון כולם.

ההתפתחות הגשמית נגמרת בכך שהנברא מגלה שכל כולו רצון ליהנות גדול מאוד, אבל אין באפשרותו למלא את עצמו, לממש את עצמו. הוא מאוד רוצה ליהנות, אבל בסופו של דבר לא מוצא ממה. 

כי כל דבר שהוא משיג הופך מהר מאוד לשגרה, כי כל הזמן תחרות הורסת בלי רגע מנוחה, אז בשביל מה כל הריצה הזו, בשביל מה?!

כאן מרגיש הנברא ייאוש מזה שהחיים הביאו אותו למבוי סתום. תחושה של אין מוצא. אבל דווקא מהמקום הכי נמוך, שפל, חסר כל חיות, ללא שום תקווה - הוא מגלה שיש בתוכו ניצוץ קטן שמכוון למציאות חדשה. הוא מתחיל להיות רגיש לניצוץ הזה, לקלוט שהוא עשוי מתכונה של השפעה. מצד אחד הרצון לקבל שבו נדחה ממנו, מצד שני מבצבצת תחושה שאולי דרכו הוא יוכל לקבל הנאה כלשהי, להפריח את השממה.

בלית ברירה הוא מטפח את הניצוץ הזה, מגדל אותו, ובשלב הזה מתחילה התפתחות הפוכה. כלומר מהקצה האחד שבו הנברא השיג שטבעו האגואיסטי מביא לחושך נורא, אל הקצה השני שבו הוא ירכוש טבע חדש של השפעה. 

על ידי חכמת הקבלה הוא לומד לנקות את ניצוץ ההשפעה מהעטיפה האגואיסטית, ובהמשך אפילו להעמיד את כוח הקבלה לשימושו של כוח ההשפעה. דומה הדבר להוספת עצים למדורה. ככל שהשינוי הזה מתחולל בפנימיותו, בכמות ובאיכות, אותו ניצוץ קטן שהבורא הטביע בו הופך לאור גדול וממלא את החלל שהתגלה.

סוף המעשה, אם נשלים את התמונה, הוא שבתוך הנברא נמצא כל כוח הבורא, מתוך בחירה והכרה. הם מחוברים זה לזה בשלמות, במצב הנעלה שנקרא "דבֵקוּת". ממלאים זה את זה, גורמים הנאה זה לזה, ללא סוף או גבול. 

"טעמו וראו", אמרו על כך הגדולים שזכו. היום גם אנחנו מוזמנים לנסות.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 930 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content