Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בארץ

זכויות אדם, ישראל והעולם

למה בוחנים את ישראל בזכוכית מגדלת בעניין זכויות אדם, בזמן שבמדינות אחרות הן מופרות יותר מכאן? איזה זכויות יש לכל אדם בעולם למעט יהודים? מהו המקום הגבוה והזך ביותר שאליו מכוונת המילה זכות? רעיונות ראשונים לקו חדש בהסברה הישראלית.

האנושות מסתכלת עלינו בצורה מיוחדת כי איננו עם רגיל. במקור ישראל היה עם שנבנה על בסיס ערכים של אהבת הזולת, חיבור, שוויון, ערבות הדדית. ניזכר לרגע: אברהם אבינו, איש החסד, היה בתחילה בבלי ככל הבבלים עד שגילה שיש כוח אחד הפועל בכל הבריאה. כוח של השפעה טובה, כוח נתינה, כוח שבורא ועומד ביסוד החיים. אברהם הבין שמטרת התפתחותנו כנבראים היא לגלות את הכוח הזה שנקרא גם א-לוהים ביחסים בינינו, מתוך רכישת תכונותיו. את זה הוא הסביר לכל מי שרק הסכים לשמוע. אלה שהתחברו לאידיאה שלו, והרמב"ם מדבר על אלפים ורבבות, נעשו ל"אנשי בית אברהם". שם השורשים שלנו, ולכן בתודעה האנושית נצרב לנצח שיהודים אמורים להתנהג אחרת. בתת ההכרה של אומות העולם יש תחושה שהשיטה לחיים מתוקנים יכולה לבוא רק מישראל, שדווקא פה צריכה להתהוות הדוגמה לחיים מתוך חיבור ומתן זכויות שוות לכולם. אך מפני שבעיניהם מדינת ישראל לא מספקת את הסחורה הזו, הם באים אלינו בטענות.

זכויות אדם הפכו בימינו להיות נושא פוליטי והצדדים השונים מטיחים זה בזה האשמות, אבל למעשה אין לזה קשר לא לימין ולא לשמאל, לא לחילוניוּת ולא לדתיוּת. שמירת זכויות אדם, במובנה העמוק והמלא, יכולה להתממש רק כפועל יוצא מהשגת קשר עם הא-לוהות. למה הכוונה? רק לאחר שאנשים לומדים איך לגלות את הכוח הכללי שבטבע ולהביא אותו אל חייהם, ביכולתם להתייחס באמת טוב לאחרים מתוך דאגה עמוקה לזכויותיהם. קודם לכן, תמיד ידבר באדם האגו שלו, ומתוך האינטרס הפרטי שלו הוא יראה וישפוט הכול. לכן בדרך להשגת זכויות אדם מלאות עלינו ללמוד מהו טבע האדם, איך בנויה החברה האנושית ולאן היא אמורה להתפתח. מהי הצורה העתידית שאותה עלינו לרכוש, אילו כוחות טמונים בטבע ויכולים לסייע לנו בכך, וכיצד נראים חיים שבהם לכל בני האדם זכויות שוות.

לכולם, מלבד היהודים. למה? כי ליהודים אין זכויות מלבד אחת - להביא את האנושות כולה למצב של שוויון זכויות. זכות שהיא גם חובה. ובכלל, המילה זכות נושאת בחובה משמעות הפוכה מזו שאליה הורגלנו. על פי חכמת הקבלה, חכמת האמת שייסד אברהם אבינו, המילה זכות היא מלשון זַכּות. אין היא מכוונת למה שמגיע לי לקבל אלא להזדככות שלי. עד כמה אני מתעלה בתכונותיי, נעשה זך מהאגואיזם הצר שטבוע בי. מתעלה מהרצון האגואיסטי לשלוט, להיות יותר מכולם, לקבל מהם כמה שרק אפשר, וכיוצא בזה. מתקדם לרצון לתת, לאהוב, להשפיע כל טוב לזולת. שינוי כזה דורש השגה של כוח עליון, כי מדובר ביציאה מגדרי הטבע האנושי האגואיסטי. לכן רק כשכוח עליון ישרה בנו וימלא את החללים בינינו נוכל להגיע לחיים של שוויון, הדדיות וזכויות מלאות.

ובינתיים, ברחבי העולם פעילים יהודים רבים בתחום של זכויות אדם, חלקם יוצאים כנגד מדינת ישראל בתקיפות. להם חשוב לומר כי היהדות האמיתית, הרוחנית, זו שמתוארת בחכמת הקבלה, בנויה כולה על שמירת זכויות האדם. היא מלמדת כיצד להתעלות מהטבע האגואיסטי ולהתחיל לעבוד לטובת הזולת. לא במילים יפות, אלא בפועל ממש מתוך רכישת טבע חדש כמו של הבורא. בדרגה כזו חי העם שלנו לפני החורבן שנבע משנאת חינם, לפני היציאה לגלות. למעשה, כל ההבדל בין גלות לגאולה הוא באות א', המתייחסת לאלופו של עולם, כוח הבורא, כוח אהבה ונתינה, שאותו אנו צריכים לגלות ברמה שישרה בינינו, ביחסים שלנו זה לזה. ואז, מתוקף הכוח הזה יהיו לכולם זכויות שוות. איש לא ירגיש מקופח במשהו, אלא ירגיש באמת שווה לאחרים, וייהנה מן השוויון. אחרי שחיים חדשים כאלה ייווצרו בישראל, הם יתפשטו מכאן לאנושות כולה.

בהתאם לכך, איזו הסברה ישראלית כדאי להביא לעולם? מסר אחד, חד וברור: סוף סוף זיהינו מה מקומנו בפאזל האנושי ואנו נחושים לממש את ייעודנו. הבנו למה שנאתם אותנו עד כה, ומה עלינו לעשות כדי לשנות זאת. כעת אנו מבקשים את תמיכתם בבניית חברה חדשה, שבה זכותו העליונה של כל אחד תהיה לעזור בכל כוחו לכולם. נעשה זאת יחד, ושיהיה לכולנו בהצלחה בתהליך לידתה של אנושות חדשה!

מן המקורות

"מוטל על האומה הישראלית, להכשיר את עצמם ואת בני העולם כולו, עד שיתפתחו לקבל עליהם את העבודה הגבוהה הזו של אהבת הזולת, שהוא הסולם לתכלית הבריאה, שהיא הדבקות בבורא".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, מאמר "הערבות"

"בניין העולם, המתמוטט כעת לרגלי הסערות הנוראות של חרב מלאה דם, דורש הוא את בניין האומה הישראלית. בניין האומה והתגלות רוחה הוא עניין אחד, וכולו הוא מאוחד עם בניין העולם, המתפורר ומצפה לכוח מלא אחדות ועליונות, וכל זה נמצא בנשמת כנסת ישראל. רוח ה' מלא בה, ואי אפשר לרוח אדם, שהרגשת נשמתו פועמת בו, להיות שוקט בשעה גדולה זו, מבלי לקרוא לכל הכוחות באומה: עורו וקומו על תפקידכם".

הראי"ה קוק, אורות, ט

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 939 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 66 ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content