חיים חדשים - תוכנית 1077 - סם המוות וסם החיים

+תקציר השיחה
סם המוות וסם החיים | ||
האור העליון הוא כוח השפעה ואהבה. כשהוא משפיע על האדם, הוא עושה אותו כמוהו. נושאים מרכזיים בתוכנית:
|
||
+תמליל השיחה
אורן: היום נרצה לדבר עם הרב לייטמן על "סמים משני תודעה". ננסה להבין איך המנגנון הזה עובד ומה אנחנו אמורים ללמוד ממנו בדרכנו אל חיים חדשים, טובים הרבה יותר.
ניצה: יש הרבה מאוד סוגים וקטגוריות של סמים, ובתכנית הזאת נרצה להתמקד על "סמי הזיה". אלה סמים שמשנים תודעה, משפיעים על ההכרה, על התפיסה, על המציאות שהאדם תופס ברגע שהוא משתמש בסוג של חומר כזה שמכונה "חומר פסיכו אקטיבי" מפני שהוא משנה את תפיסת המציאות באזורים מסוימים במוח ורואה מציאות שונה לחלוטין.
יש הרבה מאוד מחקרים על זה. לקחו אנשים שבדרך כלל מאוד יציבים ולא נוהגים להשתמש בסמים, ואחרי שימוש של פעם או פעמיים, הם פתאום התחילו לתאר ולתעד כל מיני דברים שהם חווים, שזו כביכול המציאות. הם תיארו שם כל מיני מצבים שהכול צבוע בצבעים ופתאום הכול אחד ויש איזו תחושה שה"אני" לא קיים אלא מתאחד עם הסביבה. התיעודים האלה נותנים לנו לחשוב שיכול מאוד להיות שיש סוגים מסוימים של סמים שגורמים לאדם להרחיב את התודעה שלו, לשנות את המודעות שלו לחלוטין ופתאום לתפוס מציאות אחרת לגמרי.
מציאות שהיא רגשית ולא מציאות פיסית.
ניצה: מעניינת ההבחנה שאתה עכשיו עושה, נכון, זאת בעיקר מציאות רגשית.
אני לא מתחיל לראות בעולם הזה שפתאום הטבע הזה דומם, צומח וחי, הופך להיות למשהו אלא הדמיון שלי נעשה יותר רחב, פרוע, הייתי אומר.
ניצה: נכון. לכן הם מכונים "סמי הזיה", כי אלה כביכול דברים שהם באמת חלק מהזיה.
אז מה, אין בעיה. זה ידוע לאנושות כבר מתחילתה.
ניצה: מתחילת האנושות אנשים באמת השתמשו בכל מיני חומרים.
כן, הם השתמשו בכל מיני רעלים קטנים ומיוחדים למיניהם כדי לבלבל את עצמם. אנחנו רואים את זה בכל מיני סמלים ובכל מיני ישיבות פרימיטיביות, הם היו משתמשים ובולעים כל מיני חומרים.
ניצה: כן, הם היו במה שמכונה "רוחניות שבטית" בתקופה של השמאנים. האינדיאנים באמת היו משתמשים בכל מיני חומרים מרחיבי תודעה.
סמים זה לא חידוש.
ניצה: היינו רוצים להבין, ישנה איזו תפיסה שההרחבה של התודעה קשורה במשהו לרוחניות, כי הם מתארים אותה כאיזו חוויה שנתפסת כחוויה רוחנית. לכן מעניין אותנו להבין ולשפוך אור על הנושא הזה דווקא מצד חכמת הקבלה, להבין מה ההבדל בין הצורה הזו של הרחבת התודעה, שמתארים אנשים שנטלו סמים, לבין רוחניות והרחבת המודעות והתודעה ושינוי תפיסת המציאות שמדברת עליה חכמת הקבלה. יש הבדל?
אין שום קשר מפני שהשימוש בסמים בכלל לא מקובל בחכמת הקבלה והוא לא נותן לאדם יציאה מהטבע שלנו, אלא רק אילו תמונות צבעוניות הוא מקרין מתוך הבלבולים שהסמים עושים בפעולה המוחית שלנו בלבד. ולכן אני לא רואה שימוש בהם שיכול להביא אותנו לאיזו התקדמות, לגמרי לא.
ניצה: זאת אומרת שבעצם אין לכל התפיסה הזו שהרוחניות נתפסת או נתפסה בעבר, כי היה לה קשר לנושא הסמים מהסוג הזה, שום קשר לתפיסה הזאת.
כן, ועוד יותר מזה כמו שאנחנו רואים גם בתנ"ך, כל האנשים האלו ששתו והשתכרו, מדובר עליהם בצורה שלילית ולא חיובית ואף פעם לא ראינו ולא שמענו שיש בזה איזה דבר חיובי.
אורן: אני רוצה להבין איך זה עובד. אדם לוקח חומר, עכשיו נתת דוגמה של אלכוהול או של סם שמשנה תודעה.
יש כאלה שמרגיעים.
אורן: כן יש מגוון.
איך היה עם סיסרא?
אורן: עם סיסרא זה היה עם חלב ויין. פחות אכפת לי מה הוא החומר הכימי, אני רוצה להבין איך המנגנון הזה עובד. אדם לוקח סם מסוים וחווה איזה שינוי, קראת לו שינוי רגשי בתודעה שלו. מה הקשר בין חומר כימי מסוים לבין זה שפתאום אני חווה מציאות אחרת, רגשית. איך זה קורה?
תשתה כוס ויסקי ותראה.
אורן: אני מבין שזה קורה אבל אני שואל איך זה קורה שחומר כימי משנה לי תחושה של מציאות רגשית?
הוא פועל על קצות העצבים, על הסינוסים, על כל מיני צורות הקשר במוח ויוצאות לך משם כל מיני צורות מבולבלות של המחשבה ושל החשיבות, ולכן כך אתה חי את המציאות השקרית.
לפעמים אלה הזיות, לפעמים אנשים שהם באמת שתיינים מרגישים כאלה דברים כמו שדים, רוחות, כל מיני דברים. עוד ברוסיה ראיתי את זה כשלמדתי באוניברסיטה, היו לוקחים אותנו לכל מיני מקומות כאלה והיו שם אנשים ממש אלכוהוליסטים. אחד כזה אמר לי, "תראה, תראה יש לך שד, הוא יושב עליך". הוא רואה שיש לי שד על הכתף שיושב ועושה לו סימנים. והוא אומר "חכה חכה, אני עכשיו אהרוג אותו", הוא היה מוכן להרוג אותו, עד כדי כך הוא היה בטוח.
אורן: אני רוצה ללכת לחוויות אחרות. יש חוויות שאנשים מתארים כשהם משתמשים בסמים שהם משני תודעה, שהם מדברים על זה שפתאום הם מרגישים שהם וכל מה שסביבם, הופכים להיות כמו אחד. הם מרגישים איזה חיבור לכל הטבע, לכל הבריאה, לכל האנשים. איזו זרימה שמחברת את כולם.
יכול להיות שזה נכון.
אורן: זה שהם חשים מוכח מדעית, הם מתארים את התחושה.
כן, אני רק אומר לך שמה שהם חשים יכול להיות נכון. לא שהם חשים, אלא זה נכון כי ככה המציאות עצמה, רק למה הם רואים את המציאות עצמה? מפני שהם דיכאו את האגו שלהם.
ניצה: מה זאת אומרת? בוא נבין.
פשוט מאוד.
ניצה: מה זאת אומרת דיכאו את האגו, מה קרה?
אני נמצא איתך בריב גדול, מקללים זה את זה, מחר מתגרשים, אני לא יכול להסתכל עליך, גמרנו. אני שותה כוס ויסקי וכבר מסתכל עליך "אפשר לחיות, אני רואה דווקא שטוב לי ככה". עם ויסקי לא איתך, אבל נראה לי שזה איתך, כי את גם נמצאת בתמונה.
ניצה: זאת אומרת, מה בעצם קורה בוא ננסה להבין, כי יש פה נקודה מאוד מעניינת. אתה אומר יכול להיות שהם רואים את המציאות האמיתית.
האמיתית שהעולם כולו מחובר. רק על ידי זה שהם דיכאו את האגו שלהם על ידי סם או ויסקי, על ידי זה הם רואים את התמונה שהיא באמת ככה זאת אומרת, לא שהוויסקי העלה אותם לראות את העולם העתידי, היותר יפה והנאור, לא. אלא הוא דיכא את האגו שלהם.
ניצה: האגו, אני מבינה שהוא שייך למנגנון ההנאה והתענוג שיש בבן אדם.
כן.
ניצה: אז מה זאת אומרת שזה דיכא את מנגנון ההנאה והתענוג של האדם? מה זה עשה לו פתאום שהוא רואה את הכול אחד, מחובר?
כי הוא פעל על ידי הוויסקי ואז האגו שלו נכנע. עכשיו הוא מרגיש את עצמו טוב, על ידי אילו פעולות כימיות שיש לו עכשיו במוח. הוא מרגיש את עצמו טוב, האגו שלו עכשיו לא דורש שום דבר, הוא מוכן להתחבק עם האויב שלו, אכפת לו, פתאום כולם נמצאים בחיבור ותענוג, כך נראה לו. למה אנשים אוהבים לשתות, משתכרים כשהם נמצאים יחד? כדי קצת להיפתח, מה כאן נפתח סך הכול?
ניצה: מה כאן נפתח?
הם מורידים את האגו שלהם ואז נראה להם שהם נמצאים יותר מחוברים.
ניצה: זה מאוד מעניין מה שאמרת. כי באמת אחת הסיבות העיקריות שאנשים היום משתמשים בסמים, זה באמת מסיבות חברתיות. קשה להם להיפתח לחברה, יש להם כל מיני חרדות חברתיות והשימוש בסם באיזה אופן, לא עושה להם הזיה כזאת גדולה, אבל כן גורם להם להרגיש יותר נעים. זאת אומרת, מה קטן בהם, איזה חלק השתחרר, איזו חומה נפלה? האגו?
כן, כי הוא קיבל תענוג. שוב זו פעולה כימית, הוא קיבל איזה תענוג, רוגע.
ניצה: זה הרדים אותו.
כן. ואז הוא מוכן, טוב לו ככה.
אורן: אני רוצה להבין, יש פה כמה שכבות. אתה אומר שזה שאנשים לוקחים "סמים משני תודעה" ומרגישים פתאום שהכול אחד והכול מחובר והכול בזרימה, יכול להיות שהמציאות היא באמת כזו. רק קודם לפני שהם לקחו את החומר הכימי, הם לא היו יכולים לחוש את זה. לקחו את החומר הכימי, זה דיכא להם את האגו ואז הם קצת חשים את המציאות כמו שהיא. זה מה שאמרת?
כן. לא כמו שאנחנו רואים, אלא כמו שהיא באמת. אבל כאן, שוב אני אומר, אלה דברים שהם אפורים.
אורן: אני רוצה שאתה תעשה לי את האפור יותר בהיר. אני אשאל כמה שאלות על השרשרת הזאת של סיבה ותוצאה. האדם לוקח חומר כימי מסוים שמדכא לו את האגו. מה זה אגו ומה הוא מדכא, מה החומר מדכא באגו?
רצון ליהנות על חשבון הזולת.
אורן: לקחתי חומר כימי כלשהו והוא דיכא את הרצון שלי ליהנות על חשבון הזולת, לזה קראת "אגו".
כן.
אורן: זה שלב ראשון. מה קורה עכשיו?
אני כבר לא רוצה לנצל אותו.
אורן: מה קורה הלאה?
אז אני יכול להתחבק, לשבת ועוד לשתות ולשיר יחד איתו.
אורן: בסדר. אבל למה אני מרגיש שהכול, הכול זה כמו אחד?
כי אני מקבל את החיים בתוך הכלים שלי, אז נראה לי ש"העולם הוא כולו בסדר, לא חשוב זה יסתדר, זה לא נורא", וכולי. כך אני כבר מקבל את העולם.
אורן: אמרת קודם שיכול להיות שבמציאות בעצמה הכול באמת מחובר והכול זורם והכול אחד. רק קודם לפני שלקחתי את החומר הכימי הזה שדיכא לי את האגו, לא יכולתי לחוש את זה.
גם עכשיו אני לא חש אותו.
אורן: כשאני לוקח את החומר הזה?
כן. אני לא פותח לעצמי בזה עולם עליון.
אורן: מה זה "עולם עליון"?
שהמציאות שלנו היא כולה אחד. לא, אני לא עושה את זה כך, אני מצטער. אתה חשבת שמצאת כאן איזה פטנט לפתוח את העולם העליון על ידי כוס ויסקי?
אורן: אני לא יודע מה זה עולם עליון. לאט לאט עם המושגים אתה תוביל אותי צעד אחרי צעד. הבנתי שעל ידי חומר כימי אני יכול לדכא את האגו, כלומר את הרצון שלי ליהנות על חשבון הזולת.
כן.
אורן: כתוצאה מזה אנשים שעושים שימוש בסמים משני תודעה, מתארים שהם חווים שהכול אחד, חווים את זה בחוויה שלהם.
כן.
אורן: אמרת קודם חוויה רגשית.
הם מדכאים את האגו שלהם.
אורן: יפה. מה הם חווים עכשיו, מה זה אומר שהכול אחד? הכול באמת אחד או לא אחד או מה?
לא, הכול באמת אחד אבל לא בצורה כמו שהם מרגישים, אלא מפני שהם מורידים את הביקורת שלהם, על ידי הוויסקי הזה, הם הגיעו למצב שיש להם גירוי כזה בקצה העצבים שם במוח, שהם לא רואים את העולם כעוין, לא רואים את האחרים שנמצאים נגדם, ובצורה כזאת הם הולכים הלאה לתפקד כשיכור שמתפקד בעולם. זו מציאות מדומה. זו לא המציאות האמיתית שמקובל משיג, על ידי זה שהוא מתעלה מעל האגו שלו. כאן הוא פשוט משתק את האגו שלו על ידי האלכוהול למשל, ולכן כך הוא רואה אבל אין שום קשר בין מה שמקובל מגלה לבין מה שמגלה השתיין שמדמה [מציאות] תחת השפעת סם מסוים.
אורן: כשאתה אומר "מקובל", למה אתה מתכוון? מה זה "מקובל"?
מקובל, זה בן אדם, שעל ידי תיקון מיוחד מגיע למצב שבאמת מתחיל לראות את העולם במנגנון הפנימי, האמיתי שלו. ולא כמו שבני אדם רואים בעולם הזה, וודאי שגם לא כמו השתיינים.
אורן: אז אני רוצה קצת להתעמק בזה. אמרת שהאדם הזה שאתה קורא לו "מקובל", עושה תיקון מסוים?
הוא מתקן את התפיסה שלו.
אורן: איזה מין תיקון זה?
זה תיקון שנקרא על ידי "הכוח העליון", "כוח ההשפעה". שהוא יודע להשתמש בכוח הטבע הפנימי שנקרא "אור", "מאור", שהוא ישנה לו את תפיסת המציאות מהסתכלות אגואיסטית עליה להסתכלות אלטרואיסטית. ובזה שהוא משנה את היחס שלו למציאות, הוא רואה בהתאם לזה את המציאות בצורה אחרת, ידידותית.
אורן: מה זה אומר "ידידותית"?
הוא אוהב את כולם ומבין שכולם ביסודם אוהבים את כולם ואותו.
אורן: למה הוא אוהב את כולם?
כי כך הוא קיבל תיקון, על ידי אותו האור, כמו שאמרתי.
אורן: האדם הזה שאתה קורא לו מקובל, קיבל אור ששינה לו את התפיסה מתפיסה אגואיסטית לתפיסה אלטרואיסטית, כתוצאה מהשינוי הזה הוא רואה שכולם מחוברים באהבה?
כן.
אורן: אני רוצה להשוות בין שני טיפוסים שדיברנו עליהם. האחד משתמש בסמים שהם משני תודעה והשני הוא המקובל. אדם שלקח סם משנה תודעה, לקח משהו כימי והרגיש שהכול אחד. המקובל קיבל אור והרגיש שכולם מחוברים והכול אחד. נכון תיארתי אותם?
נניח שזה כך, כן.
אורן: אני רוצה להתמקד בטיפוס השני שקראנו לו ה"מקובל". הוא לא לקח איזה סם משנה תודעה אלא הוא קיבל "אור" כמו שקראת לזה. מה זה "אור"?
גם זו השפעה על הפנימיות שלו, על הרצון ליהנות, כמו השתיין הזה, ששינה לו כך את המודעות.
אורן: אבל איזה חומר הוא קיבל?
זה לא חומר. זו השפעה מיוחדת של הכוח שנקרא "האור העליון".
ניצה: הסברת שאדם שמשתמש בסם, מדכא את המנגנון הזה של הרצון ליהנות, ואמרת שהמקובל מתעלה מעל המנגנון הזה. מה ההבדל בין דיכוי לבין התעלות והתפתחות?
אין לי כל כך מילים להסביר. האנשים שמשתכרים נמצאים זמן מה באיזה דמיון וכך הם מתארים את המצב. אנשים שמתעלים מעל המצב האגואיסטי, לא מדכאים את האגו שלהם אלא מתעלים מעליו, זו מגמה הפוכה.
ניצה: זאת אומרת, לא מוחקים אותו.
לא.
ניצה: אלא מה עושים בו?
מתעלים מעליו.
ניצה: זאת אומרת שמתעלמים ממנו?
לא. אי אפשר. עולים למעלה ממנו ואז הם מרגישים שהעולם הוא לא כמו שמתואר בתוך האגו שלהם, אלא בתוך אותו האור שקיבלו, בכוח השפעה, אהבה וחיבור שכל העולם כך מתנהג. ומה שהרגישו קודם, זה היה נדמה להם בתוך האגו שכל העולם נמצא בהתנגשות, בפירוד וכן הלאה.
לכן אותו אלכוהוליסט או משתמש בסמים, כשהוא מקבל זה נקרא "סם המוות", ואותו מקובל שמקבל את האור ומתעלה מעל זה, נקרא "סם החיים".
אורן: למה זה נקרא "מוות" וזה נקרא "חיים"?
כי מקובל מתוך זה שהוא מקבל את מנת האור, הוא משפר את עצמו ורואה את העולם האמיתי, שלא נגמר אחרי איזו מנה ואחרי כמה שעות, וזה מביא אותו לחיים נצחיים למעלה מהחומר שלנו. ואותו מסכן, למשל השתיין, אחרי כמה שעות רואה שכלום לא עזר לו ומרגיש את עצמו עוד יותר גרוע מאשר קודם.
ניצה: זאת אומרת ש"סם המוות" זה לא בהכרח שמי שלוקח סמים מת מזה פיזית.
לא.
ניצה: אלא משהו מת בו באותו רגע.
הוא נעתק באמת מהחיים האמיתיים.
ניצה: זאת אומרת שהוא התנתק לרגע מהחיים וזה גרם לו למוות, לדיכוי, כמו שאמרת קודם, החלק שמת בו זה אותו מנגנון הנאה שמת בו בצורה מסוימת? כשאומרים "סם המוות", מה בעצם מת?
סם המוות מביא אותו למוות. שבכל פעם הוא נכנס לזה יותר ויותר וזה מחייב אותו כל פעם לקבל שוב אותו סם ובסופו של דבר הוא לא משיג כלום, חוץ מכמה דקות של רוגע.
ניצה: זאת אומרת שזה יוצר איזה מוות פנימי, שבסופו של דבר גם יכול להביא למוות חיצוני?
כן.
אורן: אמרת שהמקובל משפר את עצמו. מה זה אומר "לשפר את עצמו"?
הוא משפר את עצמו, כי כל פעם הוא עובד על זה שהוא מקבל עוד ועוד מנת אור, והאור הזה הוא מקנה לו תכונת ההשפעה.
אורן: איזו תכונה?
השפעה.
אורן: מה זו תכונת ההשפעה?
שהוא רוצה לתת, להשפיע, להטיב לזולת. ובצורה כזאת כשהוא פועל, בניגוד לטבע שלו המקורי, כבן אדם.
אורן: איך נגדיר אותו, את הטבע המקורי?
רק לקבל וליהנות בעצמי, ועוד יותר אם אפשר, על חשבון הזולת.
אורן: וכשהוא קיבל עכשיו את מנת האור הזו, מה קורה לו?
הוא רוצה להנות לזולת.
אורן: וזה מהות השיפור?
זה מהות השיפור, שהוא הופך להיות צינור כדי להעביר לאחרים את האור, את התענוג.
אורן: מה זה אומר "להיות צינור"?
צינור, מעביר.
אורן: למי, מה, מאיפה?
לכל אחד שהוא מתקשר אליו.
אורן: מה הוא מעביר לו?
מעביר לו שיטת החיבור, מילוי.
אורן: מאיפה הוא מעביר לו את זה? "צינור" זה ממקום למקום.
מתוך שהוא מקבל בעצמו.
אורן: דברת על "מנת אור". מה זה "מנת אור"?
מנת אור?
אורן: יש מנה של סם ואתה מדבר איתי על מנה של אור. מה זה "מנה של אור"?
גם סם, רק שהוא נקרא "סם החיים".
אורן: אבל זה משהו חומרי?
לא.
אורן: מה זה כן?
ניצה: זה כמותי? מנה מייצגת כמות.
זו אנרגיה מיוחדת, אבל היא גם מהותית, היא לא סתם אנרגיה. מהותית, זאת אומרת, טובה. היא פועלת כך שנותנת לאדם אפשרות להתקשר לכולם.
ניצה: דברת על "מנה", ובאמת מנה מייצגת כמות מסוימת. מנה. אז יש לה גם כמות מסוימת, למנת האור הזאת?
כן, גם לאור בעולם שלנו. יש לנו אור סקולרי וגלי.
אורן: אז איזה אור אתה מתכוון, בהגדרות האלה?
גם זה וגם זה יש באור העליון.
אורן: מה זה "אור העליון"?
"אור העליון", זה נקרא כוח של השפעה ואהבה. כשהוא משפיע על האדם, הוא עושה ממנו גם כן המשפיע ואוהב.
אורן: זה נשמע כמו תהליך התפתחותי אבולוציוני. כאילו האדם חי לו את החיים, יש לו הנאות, יש לו בעיות, אז כדי להיטיב את חייו, הוא עושה כל מיני דברים. יש כאלה שבוחרים לקחת סמים, יש כאלה אלכוהול, יש כאלה מפתחים תחביבים אחרים שאין בהם חומרים כימיים, עושים כל מיני דברים כדי לשפר את חווית החיים. נראה לי שזאת השורה התחתונה של מה שכולם רוצים, רק הדרכים שונות. וכאן אתה מדבר איתי על הטיפוס הזה שקראת לו "המקובל", הוא לוקח מנות של אור, הוא משתפר..
אתה לוקח את זה מחומר כימי, והוא לוקח את זה מהכוח הרוחני.
אורן: איפה הוא נמצא הכוח הזה?
כאן, סביבנו.
אורן: איפה זה "כאן"?
כאן.
אורן: איפה כאן?
בכל מקום.
אורן: בכל מקום.
כן.
אורן: איך אני לוקח ממנו מנה?
אם אתה רוצה.
אורן: נו, נגיד שאני רוצה. עשית לי חשק. אז איך אני עכשיו לוקח ממנו מנה?
לא. אם אתה רוצה להשפיע אותו לאחרים. אם אתה רוצה להיות המעביר.
אורן: זה תנאי?
כן.
אורן: למה?
אחרת אתה לא נמצא בהזדהות עם האור.
אורן: נגיד שאני ארצה להעביר את זה לאחרים, מה עכשיו קורה?
קודם תרצה, ואז אתה תראה שאתה יכול לקבל במידה שאתה רוצה להעביר לאחרים. במידה שאתה פותח את עצמך לטובת הזולת, אתה תקבל את האור ותעביר אותו לאחרים.
אורן: איך אז תשתפר חווית החיים שלי?
אתה כל הזמן תרצה לקבל את הסם הזה, ולהעביר אותו לכולם.
אורן: ולמה אתה קורא לו "סם החיים"?
כי זה החיים.
אורן: מה זה "זה"?
להעביר את האור הטוב לכולם.