Left Sidebar Content

משמעות החיים

כוחו של המדבר

קחו בקבוק חלב, העמידו אותו פתוח ב"מדבר המלח הגדול" שנמצא בדרום-מזרח איראן. כעבור זמן תגלו שהוא לא מתקלקל, כאילו היה בתוך מקרר. הסיבה היא פשוטה: חום של 70 מעלות צלזיוס לא מאפשר אפילו לבקטריות להתפתח, ולכן החלב לא מחמיץ. מדוע קיימים מקומות כאלה בכלל?

שאלה טובה. כנראה שהאיזון בטבע מחייב שיהיו בכדור הארץ מקומות קרים מאוד כמו הקוטב הצפוני או הדרומי, לצד מקומות חמים מאוד כמו מדבריות. באותו האופן אפשר לשאול גם על עונות השנה: מדוע יש ארבע עונות, ולא כל הזמן טמפרטורה קבועה של עשרים ומשהו מעלות, עם תנודות קלות של חמש מעלות לפה או לשם גיוון? מי בכלל צריך חורף קר קרח וקיץ חמסין אש?

כדי להתקדם בהבנה עמוקה יותר של הסיבות למה שמתרחש בטבע, אנו זקוקים לחכמת הקבלה. היא מלמדת שתנאי הקיום בעולמנו הם העתקה בלבד מתנאי הקיום הפנימיים שלנו עצמנו. כלומר, כל מה שקורה סביבנו הוא העתקה מתהליכים שקורים בתוכנו. גם אנחנו עוברים בפנים חורף, קיץ, אביב וסתיו, מצבים קרים וחמים, מצבים שיבש לנו על הנשמה ואחרים שבהם יורדים גשמי ברכה.

בגדול, כל הפרטים שקיימים במציאות, דומם, צומח, חי ומדבר, עם כל הסוגים שקיימים בכל אחד מהם, כולם נובעים מהמבנה הכללי של המציאות, הוי"ה. יש במבנה הזה חלוקה לארבעה חלקים, שמיוסדים על שני הכוחות הבסיסיים שפועלים במציאות: כוח השפעה (מלשון הענקת שפע, נתינה טהורה) וכוח קבלה. כוח ההשפעה הכללי שבטבע נקרא "בורא", כוח הקבלה "נברא", והמעבר מזה לזה כולל ארבעה שלבים.

ובחזרה למדבר. מהו המצב הפנימי שמורגש לאדם כמו מדבר? מדוע אבותינו תמיד מצאו את עצמם במדבר? אברהם, יצחק, משה, כל כך הרבה סיפורי מדבר יש בתנ"ך. ברחו אליו, הלכו בו, חפרו בארות מים. אם נבין לעומק מהו מצב המדבר, אולי נוכל גם אנחנו להתקדם ממנו למצב של ארץ טובה ורחבה, מלאת ירק ומים, עצים ופירות, ארץ זבת חלב ודבש ממש.

שכחו ממיקומים גיאוגרפיים: מדבר פנימי זה כשאדם מתחיל להרגיש לאט לאט שהחיים שלו לא מספקים אותו. הוא נמצא ביובש. שום דבר לא צומח, אין לו כלום מכל החיים האלה. אם הוא מאמיצי הלב, הוא לא מדכא את התחושות האלה, אלא מבקש לגלות מדוע הן באו אליו.

כאן מתחיל השלב של חיפוש מקורות מים במדבר, חפירת בארות. אברהם חפר, יצחק חפר, כל התורה נסובה סביב בארות. כשאין לאדם במה להחיות את הנשמה שלו הוא חייב למצוא באר מים חיים, מגע עם כוח עליון, שיכול לענות על שאלותיו בנוגע למטרת החיים, מהות החיים ומשמעותם. את הבארות חופרים על ידי התעמקות בשאלות הנצח: לשם מה אני חי? מה יוצא מהחיים האלה שמלאים ייסורים?

מבחינה חיצונית, המדבר הוא אזור שבו הקרקע חשופה, לא מכוסה, כמעט ואין עליה עשב, צמחים או עצים ירוקים. זהו חבל ארץ ערום, שמסמל את הרצון היסודי של האדם, רצון אגואיסטי פשוט, לקבל הכול לעצמו גם כשזה על חשבון אחרים. מרצון כזה לא יכול לצמוח שום דבר, וצורת המדבר באה להדגיש זאת. אין במדבר שום כיסויים שמסתירים את האמת, את הקרקע, את האדמה, את הרצון האגואיסטי שלא מסוגל לספק לאדם שום פרייה ורבייה. ההכרה בכך הכרחית כדי לקבל כוח להתרומם למצב נעלה יותר, ולכן גם מבחינה גשמית המדבר מורגש כמקום רב-עוצמה.

מן המקורות

"משל לחברה רעבים וצמאים התועים במדבר, והנה אחד מהם מצא מקום ישוב בכל טוב, התחיל נזכר באחיו האומללים, אמנם כבר נעתק מהם הרבה עד שלא ידע מקום הימצאם. מה עשה, התחיל לצעוק בקול גדול ולתקוע בשופר, אולי ישמעו חבריו הרעבים והאומללים את קולו ויתקרבו אליו ויבואו גם כן ליישוב ההוא המלא מכל טוב.

כן הדבר שלפנינו, הנה תעינו במדבר הנורא יחד עם כל האנושות, ועתה מצאנו אוצר גדול המלא מכל טוב דהיינו הספרי קבלה שבאוצר, שמשביעים נפשנו השוקקות וממלא אותנו דשן ונחת ושבענו והותרנו. אלא זכרון החברים שלנו שנשארו במדבר הנורא אובדי עצות, אמנם המרחק רב בינינו ואין הדברים נשמעים בינותינו, ולפיכך ערכנו את השופר הזה לתקוע בקולות, אולי ישמעו אחינו ויתקרבו אלינו ויהיו מאושרים כמותנו".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, "כתבי הדור האחרון"

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 924 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 66 ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>kab-study</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>כנס קבלה לעם עולמי&lrm;</p><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p><p>olamot-nifgashim</p>
<div id="__tbSetup"></div>

Right Sidebar Content