Left Sidebar Content

משמעות החיים

לימוד תורה – לא מה שחשבתם

לימוד תורה, במשמעותו האמיתית, זה לא מה שנהוג בימינו ולא מה שאנחנו מבינים. כך מלמדת חכמת הנסתר, חכמת הקבלה.

בתורה יש פשט, רמז, דרש וסוד. ארבע דרגות של הבנת החומר. מה שנראה לנו שכתוב בתורה, לא זה מה שכתוב בה. זהו קוד שעלינו ללמוד לפענח. בפתיחת הקוד הזו יש ארבע דרגות כאמור. העמוקה שבהן היא חכמת הקבלה. בעזרתה מגיעים לאמת, ולכן היא נקראת חכמת האמת. את הקוד הזה כל אחד יכול לפצח, אבל זה דורש מהאדם עצמו להשתנות. לשנות את השכל שלו, את הרגש שלו, לפתוח, להרחיב, ואז הוא מגלה מה באמת כתוב בתורה.

כדי להמחיש את העניין קצת יותר, נתבונן בהורים שמספרים איזו אגדה לילדיהם הקטנים. לדוגמה, סיפור על נסיך שפגש באיזו בחורה פשוטה, הם התאהבו, ולבסוף הוא הביא אותה לארמון המלך והפך אותה לנסיכה על אף התנגדות הסביבה שלו. מה מבינים ילדים קטנים מהסיפור הזה לעומת מה שיכולים לראות בו הוריהם? אין להשוות. ההורים יכולים לראות בו סיפור רומנטי בעל עומק ומוסר השכל, לפי כל מיני מצבים שגם הם כבר עברו בחייהם. תובנות לגבי טבע האדם, מעמדות, מערכות יחסים, התמודדות עם אתגרים בחיים, וכן הלאה. ואילו הילדים חסרים עדיין את כל ההבחנות האלה. כל אחד מבין את אותו הסיפור בהתאם לרמת התפתחותו.

באופן דומה, כדי להבין את מה שטמון בתורה האדם צריך קודם כל לפתח את עצמו. התורה עצמה יכולה להכין את האדם לכך, בתנאי שהוא לומד אותה בצורה נכונה. למה הכוונה? אם האדם מכוון את עצמו למימוש הכלל הגדול שבתורה "ואהבת לרעך כמוך", אז בהתאם לרמה שבה הוא מרחיב את עצמו באהבתו לזולת, כך הוא מתחיל להבין את התורה יותר ויותר לעומק. ואז הוא מתחיל להרגיש את המציאות שבה הוא חי בצורה רחבה, עמוקה ומורכבת יותר. ארבע דרגות הקידוד נפתחות אז בפניו, אחת אחת, בהתאם לרמת האהבה שמתפתחת בו. קודם כל בתוך עמו, ולבסוף לאנושות כולה. אם הוא מגיע למצב שהאנושות כולה חשובה לו כאילו הייתה הוא עצמו, אז מתוך ההרגשה הזו הוא יכול להבין על מה מדברת התורה.

הכוח שיכול לפתח באדם אהבה לזולת טמון בתורה, אבל כדי להתקשר אליו יש צורך בלימוד נכון, בתוך קבוצה ובהדרכת מורה מקובל. על ידי התקשרויות מיוחדות בין התלמידים, התורה מתחילה להשפיע עליהם לטובה. איך זה עובד? התורה, מלשון אור ומלשון הוראה, היא כוח כללי שמקיף אותנו. אור. כדי שהכוח הזה ישפיע עלינו, אנחנו צריכים להעמיד את עצמנו כלפיו בזווית מיוחדת. זה דומה לשיזוף מול קרני השמש, אם לא תיכנס לתנוחה מיוחדת מולה, השמש לא תגרום לך להשתזף. הלימוד בקבוצה מביא לחיבור הדדי מיוחד בין החברים, ואז כוח התורה פועל עליהם. מוציא אותם מאהבה עצמית לאהבת הזולת, וממנה לאהבה כללית. כך עבדו המקובלים על תיקון עצמם לאורך הדורות, ויש על כך ספרות ענפה.

ואהבת לרעך כמוך פותח לאדם אפשרות לחוש את המציאות ביציאה מעצמו החוצה. באופן טבעי, אנו רוצים למשוך הכול לעצמנו, לתוכנו, לטובתנו. כשהאדם מתחיל לאהוב את הזולת, הוא מתחיל לקלוט את המציאות כפי שהיא, בלי קשר לצורה שהוא מתייחס אליה וכמה הוא מרוויח ממנה. כאילו שהוא לא קיים. וכשהוא יוצא מעצמו, הוא מקבל את השכל והרגש של המערכת הכללית, את מה שהתורה מספקת לו. ואז הוא מתחיל להיות ברגש ושכל א-לוהי. הוא מסוגל להרגיש ולהבין את כל הטבע, בצורתו השלמה והנצחית. ללא שום הפרעה שהוא מכניס בטבע כתוצאה ממוגבלות התפיסה האגואיסטית שלו, השכל והרגש הגשמיים שהתפתחו בו בחייו בדור הזה, המוגבלות של חמשת חושיו וכן הלאה. כך התורה מעלה את האדם לדרגת שלמות ונצחיות.

האדם מגלה אז שהתורה זו למעשה תכנית העולם, תכנית ההתפתחות של כלל המציאות. ללמוד תורה פירושו ללמוד את העולם, איך הוא בנוי, איך הוא מתנהג, להכיר את התוכנה שמנהלת אותו. להבין כיצד נוכל להשתלב בתוכנה הזו שמפתחת ומקדמת אותנו, כיצד לקבל גישה אליה, ללמוד אותה, להתאים את עצמנו אליה.

מתוך הלימוד הזה מתברר לי שאני חלק ממערכת אדירה, ואני גם מבין איזה רכיב חופשי יש בי. וכשאני משנה את עצמי בהתאם לאותה המערכת, אז מאדם רגיל שחי לו את חייו הקטנים על פני כדור הארץ, אני הופך ליצור שמבין את כל הטבע. את תכנית ההתפתחות שלו, את האינסופיות ואת הנצחיות שיש בו. אני לומד כיצד אפשר לפתח בתוכי מערכת שתהיה דומה למערכת הכללית של הטבע. המערכת הזו תיקרא "נשמה". אם כן, לימוד תורה אמיתי זה לא סתם לפתוח איזו אנציקלופדיה וללמוד, אלא לימוד במטרה להשתנות. להגיע לדרגת קיום גבוהה יותר מזו שאנו מצויים בה עכשיו. להעפיל אל רום המעלות.

בדרגה זו מקבלים יכולת לראות "מסוף העולם ועד סופו", כמו שכתוב. לראות למרחקים, מעבר לזמן, לתנועה ולמקום. לראות את המצבים שלפני היווצרות היקום, וכשהוא התחיל להתפתח. לראות את המצב הנעלה שאליו אנו צריכים להגיע בשיא התפתחותנו. לראות את החלק הנצחי שבנו שכל הזמן מתגלגל, איך הוא משתנה, ואיך נוכל עכשיו לעזור לו להתפתח בצורה הטובה ביותר. להבין איך ביכולתנו להשפיע על המציאות כולה, על כל העולם, על כל הנבראים. במיוחד על בני האדם, ובמיוחד על עם ישראל, לעזור לכולם להתפתח בצורה המיטבית אל המטרה שמוגדרת במערכת, ולחסוך סבל וייסורים.

לימוד תורה פירושו למצוא בטבע הסובב אותנו כוחות מיוחדים שעל ידם נוכל להתפתח בצורה טובה ויפה למטרה נעלה מאוד, להגיע לשלמות ונצחיות. נכון, זה שונה מאוד מכל מה ששמענו עד היום על לימוד תורה, אבל הפער הזה נובע מכך שאיננו מבינים את מה שטמון בתוך סיפורי התורה. בעבר ידעו את האמת הגדולה הזו רק יחידי סגולה, כיום גם אנחנו מוזמנים לגלות.

מן המקורות

"'אמר רבי יהושע בן לוי, בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב, ומכרזת ואומרת, אוי להם לבריות מעלבונה של תורה' (אבות ו, ב). כי בהיותם עוסקים בִּפְשָׁטֶיהָ ובסיפוריה לבדם, היא לובשת בגדי אלמנותה, וכל האומות יאמרו לישראל, מה תורתכם מתורתנו, הלא גם תורתכם סיפורים בהבלי העולם. אין עלבון תורה גדול מזה" (רבי חיים ויטאל, תלמידו של האר"י הקדוש).

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 780 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".    

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content