Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

לצייר לעצמנו עולם

כשהעולם שבו אנו חיים מתמלא בזוועות, מתחיל להיות ברור שמשהו פה לא עובד נכון. בחינוך, בתרבות, בשלטון, בכלכלה, בביטחון. אמנם באופק לא נראה איזשהו פתרון שיוכל להשיב את השפיות או ההיגיון, אך מסתבר שדווקא מתוך המצוקה הזו יכולה להיוולד בנו גישה חדשה לחלוטין אל המציאות. מוכנים לטיול קטן אל מעבר לגבולות התפיסה? שחררו את התבניות במוח, נערו קצת את הלב,יוצאים לדרך.

כל משקפופר יודע שאם לא מנקים את העדשות, העולם נראה מלוכלך. מה זה אומר על החיים שלנו, בגדול? האם מה שאנו רואים מקולקל בעולם הסובב אותנו הוא באמת כזה, או שאולי יש בנו מין 'עדשות פנימיות' אשר דורשות ניקיון? מי יודע.

פיזיקאים גילו שבתנאים מסוימים עצמים מיקרוסקופיים כמו אלקטרונים מתנהגים כגל, אך בתנאים אחרים הם מתנהגים כחלקיק. בפיזיקה הקוונטית מדברים על עקרון אי-הוודאות שאומר כי לאדם יש השפעה על האירוע שבו הוא צופה. בתחום אחר, פסיכולוגים כבר יודעים שאפשר להשפיע על האדם ולגרום לתפיסה שלו להשתנות. כתוצאה מגילויים כאלה ואחרים, קשה לומר בצורה מדויקת האם מה שאנו רואים סביבנו זו אכן תמונת העולם, או שמא זוהי העתקה ממה שאנחנו עצמנו חושבים.

תארו לכם שהיה בידינו איזה מברג קטן שיכולנו להכניס לתוכנו פנימה, לסובב בעזרתו כל מיני ברגים, לשנות כמה הגדרות, לכייל את עצמנו אחרת וכתוצאה מכך לראות עולם אחר. במקרה כזה, היה ברור לנו שהשינוי בתמונת העולם הוא רק תוצאה מהשינוי שהתחולל בנו. או אז היינו גם מגלים שהמדע שלו אנו זקוקים יותר מכול אמור לשנות את כיוון המחקר - במקום לחקורו לבצע שינויים בעולם הסובב בעוד שאנו עצמנו נשארים אותו דבר, כדאי להתחיל לחקור איך עלינו לשנות את עצמנו, את הפנימיות שלנו, כדי לראות עולם אחר.

שימו לב: על פי חכמת הקבלה, לעולם עצמו אין שום צורה, אנחנו אלה שמציירים אותה. העולם מקבל צורה מסוימת בהתאם לתכונות הפנימיות של הצופה בו. אם נדע כיצד מצטייר העולם בתוכנו, ואיך ניתן לשנות את היסודות הפנימיים שטבועים בנו מלידה, אז בכל פעם שנצליח לעשות זאת נרגיש עולם אחר. אחרי שחכמי הקבלה גילו זאת, היה ברור להם שאי אפשר לשנות לטובה את העולם שבו אנו חיים, מבלי לשנות את טבעו של האדם.

איך משנים לטובה את טבע האדם? מכיילים מחדש את הנתון העיקרי שבו, שהוא הרצון ליהנות. לפי הקבלה, אנחנו בנויים מחומר יסודי של "רצון לקבל הנאה ותענוג", או בקיצור רצון לקבל, רצון ליהנות. המחשבות שלנו, הרגשות וההתנהגות שלנו, כל אלה הם תוצאות בלבד מהרצון שלנו. כשמתעורר בנו רצון למשהו, עליו אנחנו חושבים. השכל הוא בסך הכול משרת של הרצון, לא יותר. בהתאם לכך, כדי לראות עולם טוב יותר עלינו ללמוד לשנות את ההגדרות של הרצון ליהנות, כלומר ממה אנו רוצים ליהנות ובאיזה אופן. זהו הדבר היחיד שניתן בידינו, ויותר מזה לא צריך.

מצד הטבע הרצון שלנו מכויל ליהנות מזה שנקבל כל מיני דברים, ולכן בכיול מחדש המטרה היא לגרום לרצון שלנו ליהנות מנתינה לאחרים. שינוי כיוון כזה של הרצון ליהנות נחשב בחכמת הקבלה לתיקון טבע האדם. זאת משום שכל הקלקולים בעולם נובעים מהרצון לדאוג לטובת עצמי בלבד, גם כשזה על חשבון אחרים. באופן טבעי אנשים אוהבים את עצמם, נהנים מזה שיש להם ולאחרים אין, שהם מוצלחים יותר והאחרים פחות. אהבת הזולת, לעומת זאת, פירושה פיתוח היכולת ליהנות מנתינה לאחרים, ובזה אנחנו ממש משנים עולמות.

מדובר בשינוי של מהות המילוי של הרצון, שירצה ליהנות מזה שאנו ממלאים את הזולת ולא את עצמנו. זוהי תפיסת מציאות חדשה-אני מפסיק לחשוב על עצמי, ורוצה להרגיש מה הזולת רוצה, לגרום לו טוב, למלא אותו, ובזה יהיה כל המילוי שלי. כל הכיוון שלי משתנה, אני רואה את רצון הזולת ככתובת החדשה שאליה אני רוצה לשלוח כל מיני מילויים.

בתהליך ההתפתחות הזה אני מגדיל את הרצון שלי, שהוא כל הטבע שלי, במידה שאני יכול להרגיש את רצונו של הזולת ולכלול אותו בי. כל מה שיש באחר, כל מה שהוא רוצה, אני רוצה לקחת על עצמי. אני מתרשם מכל הרצונות של הזולת, ועתה אני כולל בתוכי כפול רצונות, גם שלי וגם שלו. הכוח הכפול הזה מקנה לי יכולת קליטה גדולה יותר, ואני כאילו תופס עולם כפול, רגשות, תחושות של חיים, הנאה ותענוג. ככל שאני מסוגל לכלול בתוכי רצונות של עוד ועוד אנשים, אני הולך וגדל. לצורך המחשה, אם אצליח לכלול בתוכי רצונות של אלף איש, אז תהיה לי עוצמה של אלף איש, יכולת להשיג, להצליח, להבין, לגלות.

כאן עולה שאלה אחת אחרונה: מאיפה יהיו לאדם מילויים עבור כל אותם אנשים שמהרצונות שלהם הוא נכלל? מסתבר שבטבע קיימת תופעה מעניינת מאוד שאותה מתארים חכמי הקבלה. במצב שבו תפיסת המציאות של אדם מתרחבת ושאיפתו היא להשפיע כל טוב לכולם, העולם מתחיל להיראות לו אחרת לחלוטין. באותה היציאה מעצמו לקראת הזולת, שם הוא גם מוצא מקור של מילוי בלתי מוגבל, כוח עליון ממש, שממנו אפשר לקחת מילוי רק בתנאי שרוצים להעבירו לאחרים.

מן המקורות

"עם הרצון להשפיע, בזמן שהאדם זוכה לזה, אז הוא מוכשר לקבל שפע עליון" (בעל הסולם- הרב יהודה אשלג, מאמרי "שמעתי", מאמר טז).

"בביאת האדם אל אהבת זולתו, אז הוא נמצא ישר בבחינת הדבקות, שהיא השוואת הצורה ליוצרה, אשר עמה יחד, עובר האדם מתוך עולמו הצר, המלא מכאובים ואבני נגף, אל עולם נצחי רחב" (בעל הסולם, מאמר "מהות הדת ומטרתה").

"השפע בעצמו דומה לים הגדול. יש מי ששואב עם אצבעון, ויש מי ששואב עם דלי, וכן הלאה. הכל נמדד לפי הכלי" (הרב ברוך שלום אשלג - הרב"ש, מאמר "מעלת הקטן").

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 868 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".     

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>ערב מבוא נובמבר 2018</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content