Left Sidebar Content

מאמרים של הרב ד"ר מיכאל לייטמן מרחבי הרשת

מכתב לחבר סופיסט

"לחכמת הקבלה ולתורת הסופיזם פוטנציאל אדיר לחבר את לבבות המשפחה האנושית", כתב לי פול סלאח א-דין ארמסטרונג, ואני מסכים עם כל מילה שלו. פול הוא מנכ"ל משותף של ארגון המוסלמים הבריטים, ומנהלה של חברת Khilafah Online. בעבר נפגשתי עם סוּפים רבים, ותמיד מצאתי שיש בינינו הרבה מן המשותף, בפרט קונצנזוס על הרעיון המרכזי של חכמת הקבלה: ששינוי העולם דורש את איחוד הלבבות שלנו.

במכתב כנה ומרגש, הביע בפניי פול את דאגתו שחלק מהמסרים האחרונים שהפצתי בפוסטים בפייסבוק ובמאמרים ברשת עלולים להתפרש כפוליטיים ולהרחיק ממני קהל רב. "פרשנות פוליטית היא ללא ספק עניין הכרחי בכל חברה", כתב, "אבל היא גם נושא מפלג, מקום שבו רבים מחזיקים בדעות מוצקות. כאשר מורה רוחני מזדהה או תומך יתר על המידה בעמדה פוליטית מסוימת, הדבר עלול להרחיק אנשים שהיו מסכימים עם המסרים שלו".

עניתי לפול במכתב מנומק והודיתי לו באופן אישי, אך מצאתי לנכון לפרסם את תשובתי בעבור כלל קהל הגולשים, ייתכן ואתם חושבים כמותו.

פול יקר,
 אני מברך על אומץ לבך ועל החלטתך לעזור להפיץ את מסר האחדות. העמידה בקדמת הבמה, בשמך ובשם הארגון שלך, ראויה לשבח, בפרט בזמנים בהם השנאה דוחפת אנשים לפעולות אכזריות.

ייתכן ואני עלול להישמע כבעל נטיות פוליטיות כאלה או אחרות, אך לא כך הדבר. בעבורי האחדות עומדת מעל לכל המחלוקות, ולצערי הרב אף צד במפה הפוליטית אינו דוגל בדעה זו, ואם כן נמצא אוהד כזה, לא ראיתי שהוא מוביל אותה ליישום בפועל. יחד עם זאת, ההידרדרות המהירה של העולם גרמה לי לצאת באזהרה חריפה יותר מבעבר, תוך לקיחת סיכון שאני עלול להישמע ביקורתי כלפי צד זה או אחר.

כפי שאני רואה את פני הדברים, אנו עומדים בפני משבר מערכתי המאיים להוביל את האנושות לתהום, וכל שחסר ונחוץ לנו הוא הידע החיוני כדי להתמודד עם מצבים אלו. בו בזמן, מנהיגי העולם יושבים בחיבוק ידיים, לא מפאת חוסר רצונם לטפל בבעיה, אלא משום שאינם יודעים כיצד לעשות זאת. חוסר הוודאות שלהם המשתקף במדינותיהם, מוביל את הציבור לתסיסה ולחוסר יציבות חברתית ופוליטית.

האנושות עומדת בפתחו של שלב אינטגרלי חדש. העולם הפך כפר גלובלי, וכל בני האדם עלי אדמות מחוברים זה בזה בתלות הדדית. כאן נוצר חלל. עדיין חסרה ההבנה כיצד לפעול בסביבה שבה כל פעולה של אחד משפיעה על כל אדם אחר בעולם, פשוטו כמשמעו.

בממלכת החי קיים איזון בין הטורף לנטרף, והאחד משגשג בזכות שגשוגו של האחר. בקרב בני האדם, לעומת זאת, מתנהלים החיים לפי העיקרון "המנצח לוקח הכול". האגוצנטריות המסנוורת השתלטה עלינו, ואנו לכודים במעין קרב שבו רק אחד שורד. אנו שואפים להרוס את יריבנו, במקום לשאוף להתקיים בהרמוניה. מדוע איננו יכולים לחיות בשלום? מכיוון שהטבע האגואיסטי האנושי אינו מאפשר לנו זאת. הפכנו להיות אגואיסטים עד היסוד.

אולם, בעולם המקושר בתלות הדדית, קרב עד המוות פירושו שאם אתה מת, גם אני מת. בעוד שאנשים רבים ברחבי העולם כבר מתחילים להבין זאת, אנחנו עדיין צריכים למצוא את הדרך לשנות את הטבע האנושי כדי להימנע מהסוף המר הבלתי נמנע. מכאן נובעת תחושת הדחיפות שלי.

המשימה של כל האנושות ושל אלה המבינים את חומרת המצב, היא להביא לאיזון בחברה האנושית. אם המחלה שלנו היא אגואיזם מופרז, אזי הטיפול צריך להיות באמצעות מנה טובה של התחשבות ודאגה לאחרים. בחכמת הקבלה, כפי שאתה בוודאי יודע, אנו מתייחסים לאיזון בין נתינה וקבלה "כקו אמצעי" - שילוב מאוזן בין השניים.

איננו יכולים לרסן את האגו שלנו, או אפילו לעצור את התעצמותו. לחלופין, עלינו להכיר מי אנחנו ולהחליט להתחבר מעל ההבדלים בינינו. ראשית עלינו לכסות את הניכור בינינו בהתחשבות הדדית, ולבסוף לכסות הכול באהבה.

על תלמידיי בישראל ובעולם נמנים אנשים מכל דת, גזע, מין, תרבות והשתייכות פוליטית. עם זאת, הרצון שלנו להתחבר מעל כל מה שמפריד בינינו הוא כה חזק, עד כי ההבדלים האלה אינם מהווים מחסומים עבורנו. למעשה, הם אף מגבירים את החיוניות שלנו, ומעצימים את השאיפה שלנו לחיבור ולאחדות בינינו.

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, מחבר פירוש "הסולם" לספר הזוהר - כותב שכאשר האנושות תגיע למצב המתוקן שלה, "הצורה הדתית של כל האומות" תהיה "ואהבת לרעך כמוך" ("כתבי הדור האחרון" ומאמר "האומה"). יתר על כן, הוא מוסיף כי "יכולה כל אומה ללכת בדת ובמסורת שלה, ואין לאחת להתערב בחברתה". בתנועה שלנו, "קבלה לעם", אנו פועלים בכל הכוח לחיות על פי העיקרון הזה.

לפיכך, אם נשמע לפעמים שאני מתנגד לאסלאם, או לעמדה פוליטית כזו או אחרת, לא כך הדבר. אני נגד כל הקצנה מצד כל מפלגה או דת, כיוון שגישה מעין זו היא שמפרידה בינינו. לכן, אני מברך כל מי שרוצה ופועל למען איחוד מעל כל ההבדלים.

פול, חברי היקר, אני מקווה שהצלחתי לשפוך מעט אור על הסיבות לכך שלעתים אני מרגיש מחויב לצאת בדברי תוכחה, לכאורה. למען האמת, אין לי טענות לאיש, זהו הטבע האנושי, אבל כעת הזמנים מחייבים אותנו לשנותו.

מי ייתן ותלך מחיל אל חיל בכל מעשיך, ושמאמצנו להביא לאחדות ולאהבה בתוך המשפחה האנושית המיוסרת יניבו פירות במהרה בימינו, אמן.

ברכות לבביות,
 מיכאל

צילום: רויטרס

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>ערב מבוא נובמבר 2018</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content