Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה חברתית

עוברים ללמידה משמעותית

למידה משמעותית הוא מונח שנכנס לשיח בשנים האחרונות, והוא מבטא צורך בשינוי התפיסה הלימודית שהייתה נהוגה משך דורות. מהו השינוי העיקרי שצריך בית הספר לעבור, כדי שיוכל להבטיח לאדם הצעיר הצלחה בהמשך המאה ה-21?

הבעיה הגדולה ביותר שיש לנו היום בחינוך זה שאנחנו לא יודעים איך לבנות את האדם, ביתר דיוק איך לתת לתלמיד אפשרות לבנות את עצמו לפי כללים שניתן ונסביר לו. לכן נוצר פער עצום בין ההישגים המדעיים והטכנולוגיים, לבין צורת היחסים בין אדם לאדם שהופכת לפראית ממש. על פי רוב, האדם בן זמננו הוא יצור שלא יודע להסתדר עם אף אחד, גם לא עם עצמו ועם הטבע הסובב. ובעולם שנעשה יותר ויותר מקושר, האגו המתעצם של האדם נהיה הגורם שמחריב את כל מערכות היחסים, מהתא המשפחתי, דרך מקום העבודה והסביבה העסקית, ועד למדינה והעולם בכלל. 

מסכנים ההורים, מסכנים הילדים, מסכנים המורים. אין את מי להאשים, פשוט כזה הוא המצב שאליו הגענו, וחשוב שנקבל אותו כבעיה גלובלית. 

אם נתמקד בעם ישראל, כדאי לציין שפעם כן ידענו איך לבנות אדם שיחיה על פי ואהבת לרעך כמוך וזה היה יסוד החינוך של האומה, אבל כיום אנחנו מנותקים מהשורש, והתרבות שלנו אגואיסטית כבכל מקום אחר בעולם.

אז מה דרוש כדי לבנות אדם? קודם כל ללמד פסיכולוגיה בסיסית של מיהו האדם, כלומר יחס האדם לעצמו, לחבריו, למשפחתו, לחברה שבה הוא חי. בנוסף, להראות כיצד הטבע מסדר רשת קשר בין כל הפרטים שבו, הדומם, הצומח והאדם, ואיך ההתפתחות קושרת את כל בני האדם במערכת אחת. 

אומנם גם היום מלמדים חלק הדברים הללו, אבל מה שחסר זה כיוון נכון של כל הידיעות. כולן גם יחד צריכות להביא אותנו להבנה איך להתקשר נכון זה עם זה, כדי לבנות חברה ידידותית, מאוחדת ושוויונית. חברה שלכולם יהיה בה מקום. חברה שתתפקד כמו מנגנון אינטגרלי אחד, שבו האדם יישקל ויוערך על פי רמת המאמץ שהוא משקיע כדי לחבר בין כולם, להשכין שלום, לבנות אווירה טובה.

התרגלנו לכך שבית הספר הוא מקום תחרותי ומאיים, שמלא בכוחנות ולחצים חברתיים. הפחד הגדול ביותר זה להיראות חלש, לא מוצלח, ליפול קורבן לניצול ולחרם חברתי. ודאי שזה פוגע מאוד ביכולת הקליטה של הילדים. 

אם נדע לבנות בכיתה אווירה ידידותית ושיתוף פעולה, שכולם תומכים זה בזה וההישגים נמדדים כקבוצה, אז המציאות תהיה שונה לחלוטין. אגב, חיבור משלים בין אנשים הוא גם סוד ההצלחה של סטארטאפים טובים: כל אחד מוסיף משהו לשני, ויחד נוצרת הפריצה. גם במחקר המדעי המודרני עובדים בצוותים וכמעט אי אפשר להגיע להישגים לבד.

ככל שנתפתח יהיה ברור שהיכולת להתחבר טוב לאחרים היא זו שתאפשר לאדם להצליח בכל דבר ועניין, גם ברמת הקשר הזוגי ובניית משפחה. משום כך, זהו התחום העיקרי שבו הלמידה המשמעותית צריכה להתמקד לאורך כל שנות החינוך.

במקום תחרות הורסת עלינו לקדם בכיתה תחרות בונה. תהיה זו תחרות טובה, שבה כל אחד משתדל לעזור עוד יותר לאחרים להתקדם, כדי שנגיע להישגים גדולים יחד. ברוח זו המשימות צריכות להיות קבוצתיות, נחפש יחד מקורות, נחקור דברים, נקיים דיונים שבהם כל אחד יציג בפני כולם את מה שהוא מצא וכן הלאה, עד שתיווצר תוצאה משותפת. המורים יבחנו בעיקר את רמת החיבור ואיכות הקשר ההדדי שיתהוו בין התלמידים לאורך שלבי ביצוע המשימה, ולפי זה תדורג הקבוצה.

מה יניע ילד שעצלן או פסיבי מטבעו לקחת חלק בעשייה? האווירה הידידותית. ההרגשה שהוא לא לבד אלא חלק מקבוצה והתמיכה מחבריו, יביאו אותו לאיתור דרכו הייחודית להשתלב. הוא יסתכל איך האחרים פועלים, יספוג מהם מרץ, נחישות ודבקות במטרה, ויזוז קדימה יחד עם כולם. וזהו נכס אדיר לכל החיים: לדעת איך להסתדר עם אחרים, למצוא את מקומך בתוך חברה.

התחרות האגואיסטית של היום לא מעוררת מוטיבציה אצל רוב הילדים. היא רק מרדימה ומנתקת אותם, ובית הספר הופך עבורם לשעמום אחד גדול. עונש שחייבים לסבול. משימות קבוצתיות, לעומת זאת, שבהן ההצלחה תימדד לפי רמת החיבור, המעורבות וההשתתפות של כולם, יביאו ליצירת קשר הדדי. והוא שיהיה הכוח המניע.

אם כן, עיקר הלמידה המשמעותית זה לפתח באדם יכולת להתחבר נכון עם אחרים, בידידות, בהשתלבות, בהשלמה הדדית. אם נגדיר זאת כמטרת-העל של החינוך, נזכה לראות אנשים חדשים, מדינה חדשה ועולם חדש לחלוטין.

אבולוציה, מתקדמים.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 590 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content