אודות

מאז החזרה לארץ ישראל איננו מוצאים שקט לנפשנו; עומדים אנו תדיר על המשמר, ממתינים למתקפה הבאה שעלולה לפרוץ מכל עבר ומשלמים על כך בטובי בנינו. ואם לא די בשונאים המקיפים אותנו בגבולות, קמים לנו שונאים גם ברחבי העולם: תופעות כמו צלבי קרס וכתובות נאצה ברחבי ארה"ב, קריאות אנטישמיות בכל עיר בירה, קברים מחוללים במזרח ובמערב אירופה, והעיתונים מדווחים חדשות לבקרים על עשרות מקרים אנטישמיים.

איך ייתכן שבשנת 2019 האנטישמיות מרימה את ראשה המכוער בכל פינה ובכל שפה? איך ייתכן שהיהודים עדיין העם הכי נרדף בעולם? איך אותה שנאה יוקדת פורצת גם בארגנטינאים ובצרפתים וגם באמריקאים וברוסים? איך ייתכן שהמוח היהודי המבריק, שמסוגל להטיס חללית לירח ולקטוף אוסקר, לא מצליח לנצח את השנאה כלפינו במשך אלפי שנים?

החכמה היא לא להתבונן על פרטים ועל תקופות היסטוריות, אלא על מערכת היחסים בין היהודים לאנושות ממבט-על, ומתוך כך לענות על השאלות החשובות שנוגעות לעתיד. מה שמר על העם היהודי עד כה ומה צופן לו העתיד? האם היהודים ואויביהם יעלו על מסלול התנגשות נוסף? האם יש תקווה לשלום בארץ ובעולם?

מאז ומעולם הצביעו המקובלים על שורש התופעה ועל הפיתרון לה. עבורם התחדשות האנטישמיות בזמנינו אינה מפתיעה ואינה תופעה חולפת. לדבריהם, העוינות האנטישמית כלפי היהודים היא ביטוי של רגש ותביעה בלתי מובנים שטבועים באנושות, ולכן לא פלא ש"היהודים אשמים בכל הרע שבעולם". אומנם מעטים משונאי ישראל יודעים לבטא במדויק את טענתם, אבל דרישתם החדה כלפי היהודים חיה ובועטת מתחת לסף ההכרה של כל אדם בעולם.

אנחנו היהודים חיים באשליה. אנחנו בטוחים שהשנאה נובעת מתוך קנאה. אנחנו חכמים מכולם, מוצלחים מכולם, בעלי כושר המצאה, שולטים במדיה, בבנקים, במסחר. אבל כל אלה הם לא יותר מאשר צידוקים שטחיים, שגם אנחנו וגם שונאינו משתמשים בהם כדי להניח את הדעת.

על כך בדיוק כותב הרב יהודה אשלג, "בעל הסולם" – גדול המקובלים של המאה הקודמת: "ישראל שנואים מכל האומות, אם מטעם דת, אם מטעם גזע, אם מטעם קפיטליזם, אם מטעם קומוניזם, אם מטעם קוסמופוליטיזם וכולי. כי השנאה קודמת לכל הטעמים. אלא שכל אחד פותר שנאתו לפי הפסיכולוגיה שלו".

המקובלים מתארים את האנטישמיות כחוק טבע. היא נובעת מהקשר הפנימי וההדוק שמתקיים בין ישראל לאומות העולם. העם היהודי מחויב מתוקף תפקידו לסלול לעולם את הדרך לאחדות מעל כל ההבדלים. האחדות האנושית היא הפתרון היחיד לכל הרעות החולות שבעולם. אליה הטבע מנתב את האנושות.

במקורות נאמר כי: "אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל" (מסכת יבמות סג, עא). כלומר, יחסו של העולם כלפי היהודים תלוי רק בפועלם של היהודים עצמם. כל עוד ישראל מפולגת ומסוכסכת מבפנים, זה מתבטא בהשפעה שלילית. לעומת זאת, כאשר היהודים יתחברו ביניהם הם יהיו כמגדלור לעולם, "אור לגויים", דוגמה ומופת לאחדות חברתית עבור יתר חלקי האנושות המפורדים.

בניית קשרי חיבור ואהבה בתוך עם ישראל מפעילה את הכוח שיכול לאזן ולגדוע את האנטישמיות, האלימות, הפיגועים והמלחמות. "האומה הישראלית", כותב המקובל הרב יהודה אשלג, בעל הסולם", "נתקנה ונעשתה כמין מעבר, שעל ידה יזרמו ניצוצי ההזדככות לכל המין האנושי שבעולם כולו, עד שיוכלו להבין את הנועם ואת השלווה השרויים בגרעין של אהבת הזולת" (מאמר "הערבות").

במדינת ישראל בת השבעים בשלו המרכיבים והניגודים הפנימיים הנדרשים לצורך מימוש ההשלמה ההדדית. קיימת בנו שנאה עזה אבל גם חום אנושי חזק, אנחנו מנוכרים מאוד ועם זאת מחבקים מאוד. אומנם כעת הכול נראה שבור וחסר תקנה, אך אַל חשש. שהרי, ההשלמה האמיתית מתבצעת רק בין ניגודים, מעל שנאה, מעל פילוג.

השינוי מתחיל במודעות, בהבנה של "הסיפור היהודי" ומקומו בפאזל האנושי. ואנחנו, החברים בתנועה הבינלאומית של "קבלה לעם", משתדלים ליישם זאת.

אנחנו קבוצת אנשים מקשת רחבה ומגוונת של החברה האנושית הלומדים את חכמת הקבלה – השיטה לחיבור בין בני האדם מעל הבדלי מין, גזע, דת ושפה. הרכב מגוון ועשיר – גברים ונשים, ימנים ושמאלנים, דתיים וחילוניים, אשכנזים ומזרחים, יהודים ולא-יהודים – ואנחנו משמרים ומטפחים את הייחודיות של כל אחד ואחת, ועם זאת מחברים את הפאזל הרבגוני לתמונה אחת שלמה.

הפעילות שלנו מתמקדת במתן מענה הולם כנגד האנטישמיות שממנה סובלים יהודי העולם, בעזרת הפצת שיטת החיבור של חכמת הקבלה, שיטה העומדת כחומה בצורה כנגד כל שונאי ישראל. אך עיקר הפעילות נעשית בקרב החברה הישראלית המפולגת. שם אנחנו שואפים ליצור אווירה של חום ואחווה, שייכות וביטחון, איזון וערבות הדדית.

אנו מאמינים כי שימוש בחשיבה פלורליסטית ופתוחה, תוך התבססות על החכמה העתיקה, ישמשו כסירה שעליה נחתור כולנו יחד לעולם טוב יותר ובטוח. ומכל הלב, אנחנו מזמינים אתכם לעיין ולצפות בתכני האתר ולכתוב יחד את הפרק הבא בהיסטוריה של עם ישראל.

מתלבטים איפה להתחיל? פתחו בקריאת הסיפור "מי אתה עם ישראל?"

Share This