הסתר וגילוי בחג פורים

תחפושות, מסכות, זהויות כפולות. פורים, סיפור על טובים ורעים. והסודות שמוצפנים בו, יכולים גם היום להציל לנו את החיים. שנתחיל?

הכוכבת הגדולה של המגילה היא מלכת אסתר. מלכה מלשון מלכות, אסתר מלשון הסתר. לפי חכמת הקבלה, מלכות זה שמו של מנגנון הניהול של כלל המציאות. המנגנון הזה נסתר מאיתנו, ולכן אנחנו לא מרגישים שאנחנו מנוהלים, שיש בטבע איזו תוכנת ניהול שמפעילה אותנו, וודאי שאיננו מבינים כיצד היא פועלת. אומנם המדע מגלה שאנו נמצאים בעולם שהכול בו מקושר ברשת אחת אינטגרלית, אבל יש הרבה מאוד שטחים שבהם איננו מבינים דבר וחצי דבר. וכך אנחנו חיים תחת מעטה של הסתרה גדולה, מגששים באפילה. לבעלי החיים אין שאלות, האינסטינקטים שלהם מספיקים כדי לחיות. רק האדם מבולבל. אומלל. מתעוררות בו תהיות גדולות: למה הוא חי, ובשביל מה? איך נקלעתי לחיים כל כך קשים, ולמה אף אחד לא יודע להסביר מה קורה כאן, לעזאזל?

צרה כמו זו שמתוארת בסיפור המגילה, פוקדת אותנו היהודים מדי פעם בהיסטוריה, כדי לעורר אותנו למימוש ייעודנו. אנחנו חיל החלוץ, היחידה המיוחדת שיכולה לפתוח את ציר ההתפתחות המודעת, עבור כל האנושות. מחקר ופיתוח זה עלינו, והפרויקט הגדול שבו אנחנו די מפגרים הוא פיצוח הקוד שלפיו עובדת אותה תוכנת ניהול כללית. גילוי ההסתרה. ובזמן שאנחנו ישנים בעמידה, באות אומות העולם ומעוררות אותנו לביצוע המשימה. ויש ביניהן מנהיגים רעים במיוחד, המן סטייל, שקמים עלינו לכלותינו. בדרך זו הם לא נותנים לנו להישאב לתוך מרוצת החיים, לשקוע במרדף אחרי כסף ומעמד כמו כל האנשים האחרים.

אחרי תיאור הקונספט הכללי וההקשר ההיסטורי, נלך צעד נוסף לקראת מה שמוסתר במגילה.

מרדכי היהודי מסמל כוח חיובי שדואג מאוד לכולם. הוא מבין שעתיד העולם תלוי בפיתוח תכונות נעלות של אהבה ונתינה, השפעה טובה, פיתוח קשר אינטגרלי מושלם בין כל חלקי המציאות וכל בני האדם. ברור לו ש"ואהבת לרעך כמוך" זו הדרך לחדור לתוך מנגנון הניהול של המציאות ולקחת חלק פעיל בו, אבל הוא רואה שהעם שלו הולך בכיוון הפוך. מפוזר ומפורד, מפולג ומקוטב. מרדכי חלש, כמעט נסתר, יושב בשער המלך, ולא מעניין את אף אחד. 'עזוב אותנו מהפילוסופיות שלך', משדרת לו כל הסביבה. אבל ברגע שמרדכי מזהה הזדמנות להצלה, הוא מפעיל סוכנת חשאית.

המן הרשע מסמל כוח שלילי שנקרא קליפה, נטייה אגואיסטית שטמונה בכל אדם ואדם. נטייה לשלוט על כל האחרים, לכופף אותם תחתיך, לקחת מהם כל מה שרק אפשר, לנצל אותם לטובתך. כאשר כוח המן שולט באדם ובחברה, אין אפשרות להתקשר למנגנון הניהול הנסתר של המציאות, כי המנגנון הזה פועל לפי חוקיות הפוכה של אינטגרליות, השלמה והדדיות. אבל להמן יש תפקיד קריטי בהתפתחות, כי אי אפשר להבין מה זה טוב בלי להכיר כנגדו את הרע. בסיפור המגילה, המן מקורב למלך ועולה בהיררכיה עד לרמה הכי גבוהה, אבל כשמתברר לאחשוורוש שהמן מנסה להשתלט גם על אסתר המלכה, העלילה מקבלת תפנית חדה. אסתר יוצאת מההסתרה, מסבירה לאחשוורוש שהמן הוא שורש הרע ומאיים להמיט כליה גדולה.

אחרי שמתברר מיהו הכוח שמפריע להתאים ולהתקשר למנגנון הניהול העליון, מגיע השלב של עקירת הרע, מה שמסומל בתליית המן ובניו על העץ שהכין למרדכי. זה הזמן לשכוח מסרטי פעולה הוליוודיים ולהביט פנימה. "האדם הוא עולם קטן", הסבירו החכמים. בכל אחד מאיתנו טמונים כל הכוחות הללו שמתוארים במגילה, אפילו אם אנחנו לא מרגישים אותם. מגילת אסתר, מגלה את שנסתר, מגדירה את כיוון ההתפתחות שיציל אותנו ממאבקי האגו, שעלולים לדרדר את המין האנושי להכחדה עצמית.

התובנה הגדולה שצריך לקחת מכאן לביצוע היא שעלינו לאתר את הרע שטמון בכל אדם, בכל חברה ובעולם בכלל. אנחנו צריכים להבין איך הוא פועל, מדוע הוא הרסני לנו ואיך נוכל בצורה חכמה לגרום לכך שהוא ייעלם מהמפה. זוהי משימת חיינו, ורק כאשר נצליח בה, יהיה לנו ולכל העולם אורה ושמחה וששון ויקר. לחיים!

מן המקורות

"אל נא תהיה קריאת המגילה בעיניכם כדורש ספר זיכרונות וספר קורות אבותינו בכל התלאות אשר מצאם, אשר אין בו אלא הגדת המעשה וסיפור דברים. סודות רבים יש בה. יש ללמוד ממנה דברים רבים להנהגת אדם אשר יעשה וחי בהם".

רבי יונתן אייבשיץ, "יערות דבש", חלק א, דרוש ג

"מוטל על האומה הישראלית, להכשיר את עצמם ואת בני העולם כולו, עד שיתפתחו לקבל עליהם את העבודה הגבוהה הזו של אהבת הזולת, שהוא הסולם לתכלית הבריאה".

"בעל הסולם", מאמר "הערבות"

"'ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים'. המן אמר, שדעתו הוא, שנוכל להצליח לאבד היהודים, מטעם שהם בפירוד בין אדם לחברו. על כן הכוח שלנו נגדם בטח נצליח, כי זה גורם פירוד בין אדם למקום, וממילא ה' לא יעזור להם, כיוון שהם נפרדים ממנו. לכן הלך מרדכי לתקן את הפגם הזה, כמו שמבואר בכתוב 'נקהלו היהודים וכו', להיקהל ולעמוד על נפשם'. היינו, על ידי ההתאחדות הצילו את נפשם".

"בעל הסולם", מאמרי "שמעתי", קמד

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1094 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הסתר וגילוי בחג פורים

תמונה של ספר ״ישראלים - מסע אל לב האומה״

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראלים -  מסע אל לב האומה

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראל הנסתרת

ישראל הנסתרת

מה סוד הקסם של ארץ ישראל ?מה הופך את פיסת האדמה הזאת למוקד משיכה בן אלפי שנים? האם נקודת ציון גיאוגרפית ארצית כלשהי יכולה להיות גם מוקד כוח רוחני מעבר לעולם הזה?

לרכישה
ציוני דרך

ציוני דרך

אחרי שנים רבות של לימוד על פנימיות החגים לפי חכמת הקבלה, מצאנו לנכון לקבץ ולכרוך יחד את קטעי המקור הנבחרים בנושא

לרכישה
קורס חגי ישראל בראי הקבלה

קורס חגי ישראל בראי הקבלה

לחגים שכולנו אוהבים יש משמעות רבה ועמוקה יותר מכפי שרובנו מכירים. בקורס זה נגלה יחד מהו ההסבר הקבלי לחגי ישראל. הקורס אינו מחייב ידע מקדים בקבלה.

לחצו לפרטים
הספר "ימים טובים"

הספר "ימים טובים"

השנה שולחים לקרובים ספר במארז חגיגי. מתנה מקורית לנשמה, שתיזכר בחיוך כל השנה!

הזמינו עכשיו

עוד סיפור של

פורים

Heading

ישר כוח!
סיימת את כל הכתבות בחג 

פורים

!

לחג 
פורים
לכל החגים