פורים, מה הקטע?

מה מסתתר מאחורי המסכה הקרנבלית של החג הזה, מה העניין עם התחפושות ומאיפה הגיעה הקומיות והטרגיות של המגילה? מאחורי פורים מסתתר עומק אינסופי, ואם רק נכיר אותו, נהיה מוקסמים.

למה מתחפשים בפורים? מפני שאנחנו חוגגים את גילוי ההסתרה. מגילה מלשון "גילוי", ואסתר מלשון "הסתר". ומיהו הנסתר? הכוח העליון שאומרים עליו שהוא "טוב ומיטיב", ומספרים שמשום מה את עם ישראל הוא אוהב במיוחד.

אולם במציאות היומיומית שלנו כל זה נסתר מעינינו. אנחנו חשים מציאות הפוכה, עולם מלא אסונות ומכאובים, ועם ישראל הוא השנוא בין כל העמים. למה המראה הפוכה? כי אנחנו לא עומדים בדרישת התפקיד שלנו, לחיות לפי "ואהבת לרעך כמוך". ובגלל שאנחנו מתחמקים בהתמדה ממימוש התפקיד שלנו ובוחרים להיום עם מפורד ומפוזר, כפי שאמר המן, אז הכוח העליון מעמיד עלינו מלך רשע כהמן, שבעל כורחנו יחזיר אותנו למוטב. כלומר על ידי לחצים חיצוניים יקרב אותנו לאיחוד, אם לא מרצון ומבחירה, נבקש להינצל לפחות מתוך מניעים הישרדותיים.

לאורך ההיסטוריה ההסתרה הזו באה לידי ביטוי בדמויות האנטישמיות שקמות עלינו לכלותינו, אבל תמיד מאחורי המסכה האנטישמית עומד הכוח העליון, ממתין שתבשיל בנו ההבחנה שהבורא שונא את צורתנו המפורדת, את האופן השלילי שבו אנחנו מתייחסים איש לרעהו, ומצפה שנממש את תיקון הלבבות שמוטל עלינו.

למה שותים בפורים? יין מסמל את אור החכמה, מכאן המנהג לשתות. לשתות לשוכרה ברמה הפנימית פירושו ליצור קשרי אהבה ביני לבין כולם, שבהם יתגלה המילוי הגבוה ביותר שנקרא אור החכמה. בקשרים המתוקנים בינינו אנחנו נעשים דומים לכוח העליון, והוא יכול לשרות בינינו באופן מלא. אנחנו מתמלאים באור של אהבה, שמחה, סיפוק, עד שלא נותר חלל ריק בלב או במוח. העובדה שאנחנו שרויים באהבה שלמה מייתרת את הצורך לשמור על עצמנו שמא ניפגע, נביך את עצמנו, או ננהג בזולת בצורה לא יפה. לכן כביכול אפשר "לשתות" חופשי, אין ממה לפחד.

אם כך פורים זו לא חגיגה לציון מה שהתרחש פעם מזמן, זהו מצב רוחני שעומד לפנינו. כאשר נלמד להתחבר נכון זה לזה, נסלק מחיינו את השורש לכל הרע ונתקדם לעולם שכולו טוב. באהבה.

"'ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים'. המן אמר שדעתו הוא שנוכל להצליח לאבד היהודים, מטעם שהם בפירוד בין אדם לחברו. על כן הכוח שלנו נגדם בטח נצליח, כי זה גורם פירוד בין אדם למקום, וממילא ה' לא יעזור להם כיוון שהם נפרדים ממנו. לכן הלך מרדכי לתקן את הפגם הזה, כמו שמבואר בכתוב 'נקהלו היהודים וכולי, להיקהל ולעמוד על נפשם'. היינו על ידי ההתאחדות הצילו את נפשם". (הרב יהודה אשלג, "בעל הסולם")

נכתב בהשראת דברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן בתוכניתנו "חיים חדשים" מס' 528 – bit.ly/3gr7BWu

פורים, מה הקטע?

תמונה של ספר ״ישראלים - מסע אל לב האומה״

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראלים -  מסע אל לב האומה

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראל הנסתרת

ישראל הנסתרת

מה סוד הקסם של ארץ ישראל ?מה הופך את פיסת האדמה הזאת למוקד משיכה בן אלפי שנים? האם נקודת ציון גיאוגרפית ארצית כלשהי יכולה להיות גם מוקד כוח רוחני מעבר לעולם הזה?

לרכישה
ציוני דרך

ציוני דרך

אחרי שנים רבות של לימוד על פנימיות החגים לפי חכמת הקבלה, מצאנו לנכון לקבץ ולכרוך יחד את קטעי המקור הנבחרים בנושא

לרכישה
קורס חגי ישראל בראי הקבלה

קורס חגי ישראל בראי הקבלה

לחגים שכולנו אוהבים יש משמעות רבה ועמוקה יותר מכפי שרובנו מכירים. בקורס זה נגלה יחד מהו ההסבר הקבלי לחגי ישראל. הקורס אינו מחייב ידע מקדים בקבלה.

לחצו לפרטים
הספר "ימים טובים"

הספר "ימים טובים"

השנה שולחים לקרובים ספר במארז חגיגי. מתנה מקורית לנשמה, שתיזכר בחיוך כל השנה!

הזמינו עכשיו

עוד סיפור של

פורים

Heading

ישר כוח!
סיימת את כל הכתבות בחג 

פורים

!

לחג 
פורים
לכל החגים